Das Boot tv-serie Review - Spannend van begin tot eind

zondag, 19 mei 2019 om 11:56
das boot tv serie review spannend van begin tot eind 150754
Iedereen heeft weleens gehoord van de klassieker Das Boot uit 1981. Nu is het tijd voor een complete tv-serie met dezelfde titel. Dat de serie ontzettend spannend is lees je in deze Das Boot review. De spelers maken vrienden en vijanden en de vraag is wie na acht spannende afleveringen de oorlog heeft overleefd.
De film Das Boot is gebaseerd op het boek Das Boot van Lothar-Günther Buchheim. De nieuwe tv-serie is hier ook op gebaseerd, maar heeft extra ingrediënten toegevoegd uit het vervolg van Bucheims boek: Die Festung. De tv-serie heeft sterkte en bekende acteurs aangetrokken en is prachtig gemaakt. Een verhaal uit het verleden, maar helemaal met de technieken gemaakt van nu en daardoor zit je vanaf de eerste seconde op het puntje van je stoel.

Volg broer en zus in de Tweede Wereldoorlog

1942. Maak kennis met Simone Strasser en Frank Strasser in de Tweede Wereldoorlog. Broer en zus moeten elkaar loslaten en de oorlog in, ieder geheel op een eigen manier. Frank moet mee met de U-612, een onderzeeër die wordt geleid door de jonge commandant Hoffmann. Simone moet werkzaamheden verrichten voor Gestapo-lid Hagen Forster. Op papier lijken de missies van broer en zus makkelijk: gewoon luisteren naar wat hen verteld wordt. Maar juist in de donkere dagen van een oorlog willen situaties compleet uit de hand lopen en dat is dan ook precies wat gebeurt vanaf de eerste aflevering.
Das Boot Serie plaatje 1
Simone wordt op pad gestuurd voor haar broer Frank en komt meteen in een benaderde situatie terecht. Het is prachtig om te zien wat mensen leidt in momenten van angst. Staat iemands ‘veilige’ eigen leven voorop of gaat iemand door het vuur voor een ander, zonder eigenlijk te weten wat er allemaal gaande is. Simone kiest duidelijk voor familie als belangrijkste goed, maar wikkelt zich daarmee meteen in een lastig parket.
Binnen de kortste keren zit Hagen Forster op haar geplakt als magneet. Houdt hij haar in de gaten uit wantrouwen of vindt hij deze vrouw woest aantrekkelijk? Los daarvan is de vraag wat eigenlijk de plannen van Simone zelf zijn? Want wat gebeurt er als ze opeens in contact komt met leden van het verzet?

Goed acteerniveau

Hier is trouwens een prachtige rol weggelegd voor Lizzy Caplan, die in de rol kruipt van Carla Monroe. De spanning is te snijden als Simone op straat loopt, arm in arm met Forster en Monroe om een vuurtje vraagt. Het acteerwerk van meerdere spelers is namelijk van hoog niveau. Niet alleen Caplan speelt overtuigend goed, maar ook Tom Wlaschiha speelt erg sterk.
Hij vecht duidelijk voor het moraal van zijn land en iedereen die zich verzet moet tegen de muur. Als alleen zijn blikken al konden doden, waren er heel wat meer slachtoffers gevallen in de serie. De oplettende kijker herkent trouwens zijn ogen, want verder ziet hij er compleet anders uit in deze serie. Wlaschiha speelde namelijk Jagen H’ghar in Game of Thrones. Hij was degene die Arya zó goed en sterk (en onzichtbaar!) maakte.
Das Boot Serie plaatje 2
Alles wat gebeurt tussen Forster, Simone en Monroe is ontzettend spannend, maar er gebeurt nog zoveel meer. Want op de boot waar Frank zit is ook van alles aan de hand. Dat is logisch. Er zitten meer dan 40 man op een boot en niet iedereen is van plan naar één man te luisteren. Als er dan ook nog een lek in de boot komt, is het pas échte chaos. Totale paniek zelfs. Gaan ze het met z’n allen overleven als ze enkel elkaars zuurstof nog kunnen inademen? De mannen die zij aan zij zouden moeten staan, staan op een gegeven moment duidelijk niet meer op één lijn en de vraag is hoe ze daar uit gaan komen.

Een puntje van kritiek?

Het is duidelijk dat Das Boot ontzettend veel spannende situaties voorschotelt en veel negatieve aspecten vallen dan ook niet aan te merken. Sommige kleinere verhaallijnen worden misschien een beetje te weinig belicht en lijken onnodig. Aan de andere kant kan je niet verwachten dat je zoveel informatie kunt proppen in slechts één seizoen. De hoofdrolspelers krijgen in ieder geval genoeg aandacht en maken een hoop mee, waar met gemak nog een heel seizoen mee gevuld had kunnen worden.
Das Boot Serie plaatje 3

Das Boot tv-serie review - Aanrader!

Als je geïnteresseerd bent in oorlogsverhalen en een goede serie van dit moment wilt kijken, is Das Boot zeker voor jou op het lijf geschreven. In acht afleveringen (van bijna een uur) zit je nog net niet vastgeplakt aan je tv, omdat je non-stop door wilt kijken. Dan weet je dat een serie goed is! Het acteerwerk is van ongekend hoog niveau en één van de redenen waarom je de serie zeker een kans zou moeten geven. Een aanrader dus!