Cube On Review

door Joep
zaterdag, 12 april 2014 om 15:00
Wanneer je lange tijden moet wachten in bijvoorbeeld de trein of de wachtruimte bij de dokter, heb je altijd nog je steun en toeverlaat, je rots in de branding: je smartphone! Het is daarom ook belangrijk dat je hierop de juiste spellen speelt. Wat zijn de toppers en welke mobiele games zijn niet de moeite waard? Deze week is het de beurt aan ‘Cube On’, een spel dat speelbaar is op Facebook en Android toestellen.
Soms zie je dat er een bepaalde kracht schuilt in de simpelheid van bepaalde zaken. Games hoeven niet altijd flashy te zijn met top notch graphics. Soms haal je meer plezier uit een minimalistisch spelletje omdat hij juist zo makkelijk en toegankelijk is, en gewoon verdomd lekker speelt. Laat dit nou net niet het geval zijn bij Cube On. Het idee van het spelletje is bijna net zo makkelijk als Flappy Bird, maar het is gewoon een ‘net niet’ geval.
Cube On

Simpel concept

In Cube On is het de bedoeling om de horizontaal bewegende blokjes op elkaar te stapelen door op het juiste moment op je scherm te tikken. Wanneer je dit niet lukt en je blokje naast de stapel komt, raak je er een kwijt. Lukt het je zeven keer op rij om de blokken perfect op elkaar te stapelen, dan krijg je als een beloning een extra blokje. Dit extra blokje zorgt er automatisch voor dat je een grotere kans hebt op het verbreken van je highscore, want deze staat pas vast wanneer je door al je blokjes heen bent. Het idee van het spel is dus om een zo groot mogelijke blokkentoren proberen te bouwen. Simpel, maar in dit geval ook tergend saai. Er zit geen uitdaging in het spel en al helemaal geen variatie. Hoe hoog je score ook is, hoe goed je het ook doet, het uiterlijk van de game blijft hetzelfde en ze voegen geen dingen toe naarmate je verder komt. Het past misschien ook niet bij de game, maar dit maakt het spel dan ook zo oersaai.
Cube On Game Over

Haperingen

Bij een spel dat draait om precisie en reactievermogen, wil je dat het spel reageert zoals het hoort. Omdat het gaat op kleine gedeeltes van secondes gaat, wil je natuurlijk niet dat er soms ook maar de kleinste hapering voorkomt in het spel. Bij het testen op de HTC One was dit echter wel het geval. Normaal komen de blokjes op een bepaalde snelheid voorbij maar door deze hapering leek het dus alsof de blokjes even iets langer bleven hangen, waarna bij de ene stand de blokjes korter blijven staan dan bij de volgende stand. Iets dat enorm irritant kan zijn wanneer je het gevoel hebt dat je net lekker bezig bent.

Leuk voor vijf minuten

Cube On heeft bijna niets wat het een leuk spel maakt. Het is een game die er niet bijzonder goed uitziet en die redelijk saai speelt. De saaiheid hiervan komt mede doordat het spel alleen werkt met een highscore, er valt niets vrij te spelen. Wat nog wel het vervelendste is aan het spel is dat hij op een HTC One soms heel licht hapert. Dit gaat echter alleen op voor hele speciale gevallen en om fracties van seconden. Hierdoor is Cube On leuk voor maximaal tien minuten, daarna heb je het wel gezien.
Google Play Cube On
Cijfer: 3