Crimson Alliance Review

maandag, 19 september 2011 om 18:00
Dungeon crawlers; we zien er veel te weinig van deze dagen. Met Diablo III nog een tijdje van ons verwijderd wil ontwikkelaar Certain Affinity ons een tussendoortje bieden met Crimson Alliance. Een waardige tegenstander?
In Crimson Alliance volg je een groepje helden dat tracht een kwaadaardige godin ten val te brengen. Zij heeft namelijk een eens prachtig rijk verwoest en gunt de laatste overlevenden geen menswaardig moment. Voldoende reden om haar eens flink aan te pakken, toch? Daartoe heb je keuze uit drie personages: de vooral op afstand effectieve tovenaar, de mêlee-georiënteerde huurling en de sluipmoordenaar, een manusje-van-alles. Elk karakter speelt anders en vereist een andere tactiek. Wel moet aangegeven worden dat, vooral in de multiplayer, de sluipmoordenaar weinig toevoegt. Om in teamverband een goede speelwijze op te bouwen, zijn vooral de tovenaar en huurling aan te raden. Het is dan ook fijn dat meerdere mensen met hetzelfde personage tegelijkertijd kunnen strijden. Een team van maximaal vier tovenaars is dus gewoon mogelijk.
Choose wisely
Kies je personage echter verstandig, want dat kan je een boel geld schelen. Crimson Alliance is namelijk op verschillende manieren aan te schaffen. Ten eerste kun je voor 1200 Microsoft Points de game inclusief alle drie de karakters in huis halen. Je kunt er ook voor kiezen om slechts één personage bij de game te krijgen, wat je 400 Microsoft Points bespaart. Ons advies is dan ook om eerst de demo te proberen en zo een goede afweging te maken. Overleg daarbij vooral met potentiële teamgenoten, aangezien je dit spel met een gebalanceerde groep wilt spelen. Het is overigens wel mogelijk om het hele verhaal in je eentje door te lopen, maar dat is lang zo leuk niet. Dit is typisch zo’n game die je splitscreen of online met vrienden door dient te lopen.
Ga je tegen dit aanraden in, dan zul je struikelen over een spel dat weinig variatie en bijzonder veel button bashen biedt. Maar doe je dat wel, dan vind je plotseling een spel dat je aanspoort om levels steeds opnieuw te spelen, een betere tactiek te ontwikkelen en de kwaliteiten van elke speler ten volle te benutten. Crimson Alliance draait namelijk om highscores en leaderboards. Door vijanden af te slachten zonder geraakt te worden, stijgt de bekende multiplier en dus ook je score. Verder zijn er punten te verdienen door levels snel uit te spelen, geheime kamers te ontdekken en hoge moeilijkheidsgraden in te stellen. En om die felbegeerde medailles te halen, is teamwork een absolute vereiste. En een highscore-fetish, natuurlijk.
Geen loot?!
Om gemakkelijker die score te kunnen verbeteren, is het RPG-gedeelte van de game natuurlijk erg behulpzaam. Het is dan ook jammer dat dit gedeelte flink tegenvalt, want van diepgang is absoluut niet te spreken. Een grote teleurstelling voor Diablo-fans: hier zul je geen random loot vinden. Sterker nog, naast goud en speciale voorwerpen zul je vrijwel geen wapens of bepantsering vinden. Zelfs van levelen is geen sprake. Dat alles is vervangen door het aanschaffen van wapens, bepantsering en orbs. Gedurende het avontuur zul je verschillende winkels tegenkomen waar je betere items kunt kopen om je aanvallen sterker te maken. Het verzamelen van ervaringspunten is dus vervangen door het verzamelen van goud. Je kunt weliswaar in de meeste levels één speciale kist met een nieuw voorwerp vinden, maar dat verzacht de bittere pil nauwelijks.
Hetzelfde monster, anders jasje
Deze wel erg simplistische aanpak is verder terug te zien in het soort vijanden. Naast dat er gaandeweg nieuwe tegenstanders worden geïntroduceerd, worden er ook veel monsters simpelweg gerecycled. Door hen van een nieuw jasje te voorzien (of juist van hun vlees te ontdoen), probeert de ontwikkelaar toch wat variatie in het slachtvoer aan te brengen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het stiekem dezelfde vijanden zijn, al dan niet sterker. Gelukkig struikelen we af en toe wel over een eindbaas, wat een en ander goedmaakt. En we moeten toegeven: hoe de monstertjes er ook uitzien, het blijft leuk ze in teamverband neer te maaien in een poging die onbereikbare highscore te verbeteren.
Dat de wereld zelf er prima uitziet, is dan mooi meegenomen. De levels zijn stuk voor stuk voorzien van sterke details en zijn rechtlijnig genoeg om niet te verdwalen, maar bieden toch ruimte voor de geheime locaties. Bovendien kun je in de latere levels zelfs wat (niet verplichte) puzzels tegenkomen. Vanuit het Diablo-achtige perspectief is het overzicht gemakkelijk te behouden en door tactisch gebruik te maken van transparantie, zul je vrijwel nooit vastzitten of je personage kwijtraken. Voor het verhaal zijn overigens geen cutscenes beschikbaar, aangezien dat uit de doeken wordt gedaan door middel van mooie, handgetekende afbeeldingen die in een toch al simplistische dungeon crawler als deze perfect op hun plaats lijken.
Voor de liefhebber van leaderboards
Crimson Alliance is een prima dungeon crawler, hoewel de erg simplistische aanpak de term RPG geen eer aandoet en de diepgang negatief beïnvloedt. Toch valt er in de mooie wereld veel plezier te beleven, mits je beschikt over een onstilbare drang naar highscores en gelijkgestemde vrienden hebt. Zonder vrienden kun je het nog met willekeurige gamers proberen, maar zonder een gezonde hunkering naar de almachtige leaderboards zul je simpelweg niet het maximale uit deze game halen.