World of Tanks Review

maandag, 19 september 2011 om 18:30
Tanks zijn altijd al immens populair geweest in games. Wanneer je deze mobiele brengers van vernietiging op het slagveld tegenkomt, dan kun je je maar beter uit de voeten maken. Een tank geeft je tevens een machtig gevoel wanneer je er zelf in mag zitten. Waarom er tot kort geleden nog geen volwaardige game is gemaakt waarin tanks centraal staan, gaat ons verstand te boven.
Gelukkig kun je vanaf nu je hart ophalen met de massive multiplayer online (of kortgezegd MMO) game World of Tanks. In deze ambitieuze simulatie titel spelen tanks de hoofdrol en kun je op grote slagvelden het gevecht aangaan met talloze andere bepantserde voertuigen. Weet deze game zijn doel te raken, of zijn het slechts losse flodders die angst zaaien?
Een snoepwinkel voor tankfanaten
Voor een gratis game weet ontwikkelaar Wargaming.net met World of Tanks verrassend groots uit te pakken. Met wel 150 verschillende tanks in alle soorten en maten kun je namelijk het slagveld betreden. Zowel grote langzame tanks als kleine snelle voertuigen staan tot je beschikking. Voor ieder wat wils dus. Wil je later echter wisselen? Geen probleem, want voor het juiste bedrag koop je gewoon een extra tank voor in je garage. Wat kan geld soms toch mooi zijn.
Iedere tank heeft zo zijn eigen kenmerken, naast de unieke naam die ieder voertuig draagt natuurlijk. Zo kun je met je zuurverdiende ervaringspunten nieuwe onderdelen kopen voor je geliefde mobiele wapen. Gloednieuwe rupsbanden of een loop die nog warm uit de fabriek komt zijn slechts voorbeelden van de vele extra's waarmee je jouw eigen tank kunt aanpassen. Dit proces verloopt via een uitgebreide tech tree, dus je zal eerst andere toevoegingen moeten aanschaffen, alvorens je bij je gewenste onderdeel belandt. Een interessante keuze, aangezien andere massive multiplayer online games als World of Warcraft eenzelfde soort systeem hanteren. Het is alleen goed om te weten dat het ontzettend lang duurt voordat je een kapitaal hebt opgebouwd. Dus soldaat, betreed het slagveld en maak je generaal trots!
Nu moet je weten dat je niet zomaar met een tank in een kolossale open wereld kunt rondbanjeren, wat je met je personage wél in menig ander spel in dit genre, zoals in Blizzard's bekende MMO, kunt doen. Nee, World of Tanks pakt het anders aan, aangezien je andere tanks alleen zult tegenkomen in een match. Deze matches kunnen in totaal dertig fanatieke tankcommandanten huisvesten, dus er kan alsnog een heerlijk grote chaos ontstaan, zoals je dat gewend bent van een MMO.
Pittoreske Franse dorpjes
De levels in World of Tanks zijn gebaseerd op gebieden uit de Tweede Wereldoorlog. Hierin zul je dus zo nu en dan door een verlaten Frans dorpje rijden of kun je je tank stationeren op een typische heuvel waar soldaten vroeger hun wapens trokken. Voor degene die zich afvraagt of je met jouw tank andere soldaten kunt overrijden, luidt het antwoord 'nee'. In de game kun je alleen andere tanks tegenkomen.
Stiekem is dat best jammer, aangezien de toch al vrij lelijk ogende gebieden er ook nog eens erg leeg uitzien zo. Het geeft niet echt het gevoel dat je daadwerkelijk een oorlog aan het uitvechten bent, terwijl de game zich duidelijk als een simulatie probeert te presenteren. World of Tanks is echter niet bedoeld voor deze rare fratsen, want uiteindelijk staat de tank zelf in deze game centraal.
Net als in het echte leven
World of Tanks is dus een simulatie game. Waar kunnen we dat nog meer uit opmaken? Naast het gigantische aantal mogelijkheden dat je hebt om je tank naar eigen wens aan te passen, kun je ook je eigen crew samenstellen. Dit doe je door naar je barakken te gaan en nieuw kanonnenvoer te rekruteren. Geen overbodige luxe, want je tank zal niet rijden en schieten zonder een goed samenwerkend team. Uiteindelijk moet het geheel een goed geoliede machine vormen om succesvol het slagveld uit te rijden, letterlijk en figuurlijk.
Beland je met je tank eenmaal op het slagveld, dan merk je dat World of Tanks de spelmechanieken niet heeft gebruikt van bijvoorbeeld Grand Theft Auto. Nee, je tank rijdt, schiet en wordt vernietigd op realistische wijze. Schiet een vijandige tank een goedgemikte kanonskogel aan de linkerkant van jouw voertuig? Dan is de kans groot dat er levensbedreigende schade is ontstaan en er vuur in de cabine aanwezig is. In dat geval moet je goed voorbereid zijn en voor het gevecht is begonnen al de nodige voorzorgsmaatregelen hebben getroffen. Voorkomen is beter dan genezen, maar in het geval van World of Tanks is daar geen tijd voor. Ben je hard geraakt, zoek dan snel beschutting op en probeer de schade zo snel mogelijk te repareren met je gekochte EHBO-spullen.
Tactisch omgaan met het slagveld
Helaas mag het vaak al niet meer baten. Heb je een team dat niet weet wat het aan het doen is, dan kun je je doodvonnis al tekenen. Uiteraard verschilt het per tank hoeveel klappen je kunt incasseren, maar word je belaagd door een groep dan maak je geen schijn van kans. Wanneer jouw tank het loodje legt, ben je gedwongen de rest van de match toe te kijken of weg te gaan. Besluit je om voor het eerste te kiezen, dan kun je voor de rest van de vijftien minuten durende match enkel naar je beeldscherm staren. Wees dus tactisch in de omgang met je tank en de omgeving waar je je in bevindt, want het gevecht kan voor jou over zijn voordat je er erg in hebt.
Ook dieven kunnen tanks besturen
Wanneer je in een goede groep zit die weet wat het aan het doen is, dan geeft het neerhalen van een vijandige tank een erg goed gevoel. Helaas gaat de kill naar degene die de genadeklap uitdeelt. Normaal gesproken niet zo vervelend, maar in World of Tanks kan een gevecht wel een tijdje duren. Dit is namelijk geen Call of Duty game waarin een vijand binnen een seconde dood kan gaan.
Dus ben jij degene die de vijandelijke tank zojuist voor 90 procent heeft vernietigd en er komt een teammaat bij die vrolijk meedoet in het bloedstollende gevecht, dan gaat de kill waarschijnlijk naar hem omdat jij je in jouw voertuig nog druk aan het voorbereiden bent op een nieuw vernietigend schot om te lossen. Geen onbekend fenomeen, maar het blijft ontzettend zuur. Gelukkig krijg je gewoon punten voor de uitgedeelde schade, maar het gaat om het principe.
Tegen alle regels ingaan
Bevredigende gevechten die barsten van het kanonvuur dat om je oren vliegt zijn overigens redelijk zeldzaam, afgaande van de verschillende matches die we in World of Tanks hebben gespeeld. Spelers besluiten vaak om achter heuvels, stenen en huizen te schuilen en af en toe slechts een millimeter van hun voertuig te laten zien wanneer hun kanon klaar is om slachtoffers te maken. Op zich vrij logisch, aangezien de penalty voor doodgaan, zoals wij hierboven vermeldden, vrij vervelend is. Maar tanks doen dat normaal gesproken toch niet? In de echte oorlog laten ze zich toch juist zien? Het zijn zwaar bepantserde brengers van de dood. Laat het vijandelijke team maar weten dat je er bent en zaai eens wat angst in!
Maar dan bedenk je dat dit geen echte oorlog is, maar een game waar enkel tanks in voorkomen. In World of Tanks krijg je door de community op het slagveld zelf dus soms geen echte simulatie te zien, maar het welbekende spelletje 'wie het eerst zijn hoofd laat zien, verliest'. Of beter gezegd campers, een bekende term voor degene die veel shooters speelt. Erg jammer.
Geslaagd concept, maar met een hoop irritaties
Begrijp ons niet verkeerd, World of Tanks heeft zeker zijn momenten. Voor een gratis game worden er noemenswaardige toevoegingen geboden, zoals de mogelijkheid om je tank grotendeels aan te passen en een eigen crew samen te stellen. Het geeft je het gevoel dat je harde werken echt beloond wordt. Daar ligt helaas ook de keerzijde van de game. Je moet ontzettend hard werken om je virtuele portefeuille te kunnen spekken voor al die toevoegingen. Of je moet je virtuele geld met echt geld willen kopen, want dat kan. De doorgewinterde tankfanaat zal daar echter doorheen kunnen prikken en een hoop plezier met World of Tanks beleven. Nu het tank-genre eindelijk geboren is, is het wachten tot er een concurrent met een game komt die ons een omgeving bezorgt waarin we wél het gevoel krijgen ons in een echte oorlog te bevinden.