Creed II 4K Blu-Ray Review - Terug in de ring met Rocky en Creed!

maandag, 03 juni 2019 om 15:54
creed ii 4k blu ray review terug in de ring met rocky en creed 151356
Trek je bokshandschoenen aan, knal Eye of the Tiger door en speakers en maak je borst maar nat. De lat ligt hoog na het fantastische eerste deel uit 2015. In onze Creed II 4K Blu-Ray Review lees je of het heerlijk is om terug in de ring te stappen.
Creed II pakt een paar jaar na het verhaal van Creed, het spirituele vervolg van de Rocky-serie, op. Adonis Creed (gespeeld door Michael B Jordan) staat op het punt wereldkampioen boksen te worden in de zwaargewicht-klasse en is wereldwijd een fenomeen. Roem, rijkdom en een gelukkig leven staan op hem te wachten, maar alles verandert wanneer een oude vijand opduikt.

Zo maak je een vervolg!

Niemand minder dan Ivan Drago, de Russische bokser die Adonis’ vader Apollo Creed vermoordde in de ring, daagt Adonis uit om tegen zijn zoon Viktor Drago te vechten. Zoon Viktor is wat we noemen een wilde beer die alleen getemd kan worden door zijn vader, maar dat weerhoudt Adonis er natuurlijk niet van om het gevecht aan te gaan. Zelfs al is hij een kop kleiner. Hij wil wraak voor wat er met zijn vader is gebeurd.
Het is een spectaculair verhaal dat zich over 2 uur en 10 minuten op uiterst vermakelijke wijze weet te vertellen doordat de makers weten wat het belangrijkste is: de personages. Tussen al het bombastische spektakel door vergeet het script nooit om trouw te blijven aan personages als Adonis Creed, Rocky Balboa (wederom gespeeld door Sylvester Stallone) en Bianca Taylor (gespeeld door Tessa Thompson). Alle drie laten ze nogmaals zien hoe fantastisch ze allemaal kunnen acteren, waarbij Jordan het voor elkaar weet te krijgen om elke scène te stelen.
Hij weet elke scène waarin hij te zien is beter te maken, waardoor de stillere momenten net zo belangrijk aanvoelen als de gevechten. In een film waarvan je verwacht dat het allemaal om boksen draait, ontstaan een aantal van de beste momenten juist door de intieme, stillere momenten die de personages met elkaar hebben. De gesprekken tussen de personages waar je in het eerste deel al verliefd op werd.
Creed II is dan ook precies wat de titel al zegt, een direct vervolg op het eerste deel. Je kunt deze film niet zomaar even kijken zonder het eerste deel, want dan raak je snel verdwaalt dan in een doolhof. Het beste wat je kunt doen is om beide films gelijk achter elkaar te kijken, omdat Creed II iets bijzonders voor elkaar weet te boksen. De film sluit zo perfect aan op het eerste deel dat de films gezamenlijk één grote film lijken.
Creed II 4K Blu-Ray Review - Warner Bros.

Op het puntje van je stoel

Het enige verschil wat opvalt tussen de films achter elkaar kijken is dat de regierol in het tweede deel door iemand anders wordt vervuld. Ryan Coogler, regisseur van het eerste deel (en Black Panther), maakt plaats voor Steven Caple Jr en dat valt te merken. Waar het eerste telg het boksen van dichtbij in de ring filmde met lange, onafgebroken shots, neemt Creed II wat meer afstand hier en daar. Het geeft de ruimte om wat adem te halen op z’n tijd, maar neemt ook een beetje de spanning weg.
Doordat je constant met Creed in de ring staat, leef je als het ware de angst die Adonis voelt waardoor je op het puntje van de stoel zit. Het tweede deel heeft dat in mindere mate en dat is toch best jammer. Dat wil gelukkig niet zeggen dat de boksgevechten geen groot spektakel zijn, want dat is het zeker. Met wat flitsende trucjes en lichtshows stroomt de adrenaline nog steeds door je lijf.
Creed II 4K Blu-Ray Review - Warner Bros. Pictures

Zet eens zachter!

Die adrenaline stroomt natuurlijk ook door je lijf op het moment dat de trainingmontage begint en de muziek aanzwelt. Je weet dat het gaat komen, maar weet nooit zeker of het zo goed zal zijn als die uit de allereerste Rocky. Creed II komt in de buurt en dat heeft mede te maken met de fantastische muziek die je gedurende de hele film als een warm dekentje doet verwarmen.
Het is alleen wel jammer dat de audiomix niet optimaal is waardoor je af en toe met de afstandsbediening zit te vechten om het geluid harder of zachter te zetten. Anders beginnen de buren misschien wel te klagen. Verder is de 4K resolutie zoals altijd een pareltje voor het oog, ondanks dat het wat minder opvalt. Creed II heeft geen kleurenpalet dat tentoonstelt hoe mooi 4K wel niet kan zijn, maar dat is niet erg omdat je de film vooral kijkt voor het verhaal en het boksen.

Creed II 4K Blu-Ray Review - Ware kampioen

Wat dat betreft weet Creed II precies wat het is. Een vervolg op het eerste deel dat het verhaal van Adonis Creed en Rocky Balboa op uitzonderlijke wijze afsluit en dat met fantastisch acteerwerk. Hoewel je soms moet spelen met het geluid en de 4K resolutie er niet uitspringt, is de film het meer dan waard om te kijken. Alleen al voor het ijzersterke verhaal en het boksgeweld, ondanks dat het laatstgenoemde wat minder mooi oogt dan haar voorganger.