Black Panther Review (Blu-Ray) - Adem de Afrikaanse cultuur in

dinsdag, 22 januari 2019 om 16:31
De Afrikaanse panter is snel, gefocust en waakzaam. Zijn territorium beschermen heeft de hoogste prioriteit. Deze eigenschappen zijn terug te zien in T'Challa, de prins van Wakanda. In onze Black Panther (Blu-ray) review lees je hoe hij zijn koninkrijk probeert te redden.
"The Black Panther has been the protector of Wakanda for generations". Een belangrijke zin die als eerste te horen was uit de mond van prins T'Challa in Captain America: Civil War. Deze zin kan tevens als basis gezien worden voor het verhaal uit de Black Panther film. Het is aan T'Challa om Wakanda te beschermen als de Black Panther, maar ook een koning te zijn voor het volk van zijn land.
Black Panther review

Long Live the King

Na de dood van zijn vader keert T'Challa terug naar Wakanda om de troon over te nemen. Zijn taak als Black Panther moet gecombineerd worden met het leiden van een heel land. De focus wordt meteen gelegd op het personage van T'Challa, meesterlijk gespeeld door Chadwick Boseman. De acteur steelt het scherm als de prins die bestemt is om koning te worden. Zelfvertrouwen, boosheid en een zachte kant maken T'Challa een sympathieke held binnen het grote Marvel universum.
Waarin Black Panther zich weet te onderscheiden is de manier waarop de innerlijke angst van onze held naar boven wordt gebracht. In een aantal prachtige scènes zien we T'Challa, met behulp van een magisch object, advies vragen aan zijn voorouders. Want wat is de beste manier om een land te regeren? En heeft het volk op het moment meer een koning nodig of de Black Panther?
Black Panther review

Wakanda Forever

De Black Panther moet Wakanda beschermen, maar dit land is zo technologisch geavanceerd en indrukwekkend dat bescherming bijna overbodig lijkt. Voor de buitenwereld is Wakanda een derdewereldland, maar verborgen voor de buitenwereld ligt een wonderbaarlijk technologisch paradijs. Dit paradijs is de thuishaven van het sterkste metaal op Aarde, Vibranium. Dit metaal is onder andere gebruikt om het schild van Captain America tot stand te brengen, en wordt door heel Wakanda gebruikt als een centrale bouwsteen.
De vormgeving van Wakanda laten je ogen nog een keer extra knipperen. Met volle verbazing kijk je naar een stad met grote wolkenkrabbers en de meest geavanceerde technologische ontwikkelingen. Als klap op de vuurpijl wordt het hele land omringd met een heerlijk Afrikaans sfeertje.
Deze Afrikaanse sfeer zit diep in het DNA van de film verbonden. De Afrikaanse cultuur wordt hier sterk gerepresenteerd. Verschillende rituelen komen voorbij en ook de soundtrack bevat veel Afrikaanse kreten en trommelgeluiden. Black Panther is zowel een superheldenspektakel, als ook bijna een vakantie naar Afrika.
Black Panther review

Held en vijand

Niet alleen het publiek zal deze vakantie naar Afrika ervaren, want de slechterik uit de film probeert ook Wakanda binnen te dringen. Michael B. Jordan speelt Erik Killmonger en is opzoek naar gerechtigheid. Marvel krijgt regelmatig kritiek vanwege het neerzetten van onwaardige tegenstanders, maar in Black Panther weet Erik Killmonger zich te ontpoppen tot één van de betere Marvel slechteriken.
Killmonger wordt geïntroduceerd als simpele 'terrorist', maar zijn daden en motivaties zullen absoluut helder worden naarmate de film vordert. T'Challa mag de 'held' zijn in dit verhaal, maar Killmonger weet dankzij een complexe persoonlijkheid toch enige sympathie bij de kijker op te wekken. Zijn missie is duidelijk: Wakanda overnemen!

Vechten tot het eind

Binnendringen in Wakanda gaat absoluut niet gebeuren zonder geweld te gebruiken. Hier komen de grote actiescènes aan bod. Ondanks dat sommige actiescènes je hart sneller laten kloppen, bevat het grote eindgevecht van de film te veel verschillende gebeurtenissen die zich allemaal tegelijk afspelen. Uiteraard verklappen wij niks, maar het eind van de film bevat meerdere gevechten en deze zorgen ervoor dat er minder tijd wordt besteed aan de confrontatie tussen onze held en vijand.
Dit is teleurstellend, aangezien de confrontatie tussen Black Panther en Killmonger interessant en spectaculair genoeg is zonder andere bijzaken. Het overzicht had beter bewaard kunnen worden door een aantal elementen uit de film te snijden. Fans van een groot spektakel zullen niet teleurgesteld worden, maar het bombardement aan verschillende gebeurtenissen kan ervoor zorgen dat sommige kijkers de moed laten zakken.

Bonus op Blu-ray

Ondanks dit kleine minpunt moet gezegd worden dat de Blank Panther film op Blu-ray een must is om in bezit te hebben, zeker als je Marvel fan bent! De extra's zijn om van te smullen en niet mis. Zo bieden 'featurettes' je zeker zo'n half uur aan extra content waarin je meer komt te weten over wat er allemaal gefilmd is en met welke achterliggende gedachte. Erg interessant allemaal! Ook wordt de eerste tien jaar voorafgaand aan deze film uitgelegd in een optie.
Verder is Blank Panther natuurlijk gebaseerd op comics, wat voor de jaren '70 best nog wel een 'ding' was: de eerste zwarte superheld! En dan ook nog een prins! Het is tof om te zien hoe de schrijver van deze comics veel aan het woord is op de extra's. Het enige wat eigenlijk een beetje tegenvalt is de korte gag reel, ofwel de grapjes of mislukkingen tijdens het filmen. Want die zijn een beetje doorsnee en niet heel hilarisch. Maar de rest van de extra's zijn dus zeer de moeite waard!
Black Panther review

Black Panther review - De nieuwe koning van Marvel?

Ondanks dat het eindgevecht een hoop verschillende elementen bevat, is de uiteindelijke afronding van de film sterk gedaan. Black Panther weet met geweldig acteerwerk, een sterke vijand en een heerlijk Afrikaanse sfeertje boven de gemiddelde Marvel film uit te steken.
T'Challa/Black Panther wist fans al enthousiast te maken met zijn introductie in Captain America: Civil War, maar in zijn eigen film wordt Black Panther meer dan alleen een held. T'Challa is een inspiratie voor zijn volk, een stoere strijder en een wijze leider. Black Panther zou in de toekomst de koning onder de Marvel personages kunnen worden. En de Blu-ray is het dus waard om in je collectie op te nemen!