Call of Duty: Black Ops II - Vengeance DLC Review

maandag, 08 juli 2013 om 18:00
Na Revolution en Uprising is het dit keer de beurt aan Vengeance om menig Black Ops II hart te veroveren. Met vier nieuwe multiplayermappen en de zombiemap Buried kun je er in ieder geval weer genoeg lood doorheen jagen.
Door alle speculaties omtrent Call of Duty: Ghosts zou je bijna vergeten dat het toch echt Call of Duty: Black Ops II is dat tot en met 10 november aan de top van de multiplayerlijsten van de consoles staat. Na Revolution en Uprising is het deze keer tijd voor wraak met de Vengeance DLC. Vier nieuwe multiplayermappen en een nieuwe zombiemap, de formule is nog altijd hetzelfde. Toch wist Treyarch menig gamer met iedere voorgaande DLC te verrassen. Vooral de zombiesmodus heeft een aantal mooie nieuwe elementen mogen verwelkomen de laatste paar maanden. Eens kijken of Vengeance deze lijn kan doortrekken.

Samen knallen

Toch begint het avontuur bij de normale multiplayer. Met vier heel verschillende mappen probeert Treyarch het meerspelercomponent weer een beetje fris te maken. Van een onbewoond eiland tot een paintball veld, alles is aanwezig. Niet alle mappen zijn even interessant, maar dat wordt aan het eind allemaal duidelijk. Laten we beginnen bij Detour, een deels verwoeste brug. De actie speelt zich op twee niveaus af – het wegdek en de gangen onder het wegdek – en dekking kun je zoeken achter de vele autowrakken die op de map te vinden zijn. Wat opvalt aan Detour is het aantal ‘geheime’ weggetjes.
Bij bijna elke gang ligt er wel een secundaire route die over pijpleidingen loopt. Theoretisch kan dit heel erg tactisch gebruikt worden, maar in de praktijk is het vaak gewoon irritant. Door al die verschillende gangetjes kun je geen overzicht houden als speler en vaak zul je het loodje leggen omdat je naar de verkeerde deur stond te richten. Samen met het nogal grauwe kleurenpalet is Detour de minst aantrekkelijke map van deze DLC.

Verfgevecht

Dan Rush, een paintball veld dat niet onder doet voor een slagveld. De actie op Rush is heel erg snel en de map is daar perfect voor ontworpen. Alle gangetjes leiden naar het centrum van de map toe en de grote gevechten worden daar dan ook altijd uitgevochten. De zakken die als dekking dienen hebben allerlei vormen, waardoor Grind ook in gedachten langs zweeft met de schansen als cover die ook allerlei rondingen hadden. De map biedt voor menig speler een lekkere adrenalinerush en doet zijn naam daardoor eer aan.
Uplink is de derde map in het rijtje. Spelers van het originele Black Ops hebben klaarblijkelijk zo zitten zeuren bij de ontwikkelaar dat er in de vorige DLC al een remake van Firing Range was toegevoegd. Treyarch gaat lekker bezig met de renovaties en deze keer is het de beurt aan Summit. Mensen die deze map gespeeld hebben weten de indeling van Uplink meteen, want afgezonderd van wat cosmetische aanpassingen is de map praktisch hetzelfde. Dit is niks slechts, want Summit was een te gekke map en met Uplink kun je hier alleen maar langer van genieten.

Op een onbewoond eiland

Toch kan er maar één de winnaar zijn en in deze DLC is dat Cove. Geen cement of grind dit keer, maar een zonnig palmenstrand. Met een vliegtuigwrak, dat dan weer wel. Cove is een kleine en hectische map, maar laat wel heel goed zien wat je in Black Ops II kunt verwachten: spawnen en schieten. Hier hoef je geen kilometers af te leggen voordat je een vijand tegenkomt. Je loopt een keer de hoek om en je bent waar je moet wezen. Deze snelle actie en het zonnige kleurenpalet maken Cove toch wel de favoriete map uit deze DLC.

Lasso's en ondoden

Naast al die online gekkigheid is er ook nog altijd de zombiesmodus waar Treyarch bekend om staat. Dit keer reis je af naar Afrika, alleen dan wel op een diepte van een paar honderd meter. Buried is een map waarin de verhaallijn van de modus weer flink wordt uitgebreid, iets wat bij de vorige map Mob of the Dead helaas niet het geval was. De grote easter eggs krijgen hun eindes en er worden weer een aantal gameplaymechanieken geïntroduceerd. Zo ben je dit keer met een compaan extra in de vorm van Leroy. Deze reusachtige gast zat opgesloten totdat jij hem vrijliet. In de map helpt hij jou met een heleboel dingen: het maken van de bekende buildables, het openen van nieuwe doorgangen, het verplaatsen en resetten van de Mystery Box, het doden van zombies, je kunt het zo gek nog niet bedenken of Leroy doet het.
Daarboven op is er ook nog de introductie van drie gloednieuwe wapens. De grootste, de Ray Gun Mark II, is vanaf nu op elke zombiemap in de game beschikbaar en is in staat om hele groepen zombies in een keer om te brengen. De Paralyzer is een heel ander wapen dat zombies langzaam doodmaakt en jou de mogelijkheid geeft om rond te vliegen over de map. Het is een apart wapen dat zeker interessant is om uit de box te vissen. Ook de Remington New Model Army kan voor flink wat schade zorgen en sluit het rijtje af.

Wederom dik in orde

Vengeance is een DLC-pakket geworden dat vooral de zombies liefhebbers heel erg tevreden stelt. Met een aantal nieuwe wapens, een nieuwe compaan en heel veel nieuwe zombies kunnen deze gamers er weer even tegenaan. De multiplayer is ook weer aangevuld en drie van de vier mappen zijn het zeker waard. Detour is als enige toch wat tegenvallend en dat zorgt ervoor dat de DLC niet helemaal geslaagd is. Desondanks zullen fans van de game zich prima gaan vermaken met de nieuwe content.