Christopher Nolan Collection 4K Review – Eén van de beste regisseurs

zaterdag, 18 december 2021 om 12:00
the dark knight jokerf1639745047
Vroeger in gesprek met mensen leken er altijd maar twee regisseurs te vallen: Spielberg en Tarantino. Die kenden mensen wel. Verder werden alleen filmtitels onthouden. De laatste jaren spreken steeds meer mensen van hun favoriete regisseur en een naam die vaak valt is nu Christopher Nolan. Welkom bij de 4K review van zijn collectie.

Een grote filmbox met een flink prijskaartje

Je moet ervoor in de buidel tasten voor deze Christopher Nolan 4K Collection: 154.28 euro en dan heb je 8 films in de beste kwaliteit voor in je huiskamer. De laatste film, Tenet zit er meteen bij en dat is prettig – ook al is dit niet zijn beste werk. De andere zeven titels zijn: Dunkirk, Batman Begins, The Dark Knight, The Dark Knight Rises, Inception, Interstellar en The Prestige. Als je dan begint te rekenen, valt 20 euro per film wel mee. Zeker gezien de 4K-kwaliteit.
Wat meteen opvalt is dat het de Nolan Collection heet, maar je vervolgens niet alle Nolan films krijgt. Een gemis. Nolan heeft inmiddels namelijk elf films gemaakt. Het is naast Following en Insomnia vooral de film Memento die pas echt in afwezigheid schittert in deze box. Memento is Nolans tweede film en viel vooral op doordat het verhaal zich grotendeels omgekeerd chronologisch afspeelde. Hierdoor was de film voor de kijker soms lastig te volgen, maar cinematografisch was het een hoogstandje.
Een om te onthouden. Het is een absoluut gebrek dat deze film niet in de collectie zit. Daarnaast is het zo dat dit bij uitstek een film was die met extra’s in de box had gepast. Er is namelijk een Engelse versie op de markt waarin als extra feature op de DVD staat dat de film in chronologische volgorde afgespeeld wordt. Zou dit geen mooie content geweest zijn voor dé Nolan Collection?

Een selectie van ongekende kwaliteit

De eerste drie films zijn dus niet meegenomen in de collectie, de laatste acht wel. Dit zijn stuk voor stuk toppers. Het is Nolan die in samenwerking met Warner Bros ineens de Batman films in een compleet ander licht wist neer te zetten. De drie films die hij heeft gemaakt zullen nog lang nadreunen in het geheugen van mensen. Eerst zette hij al een nieuwe standaard neer met Batman Begins, waarvoor hij Christian Bale strikte als man voor de zwarte cape. Maar het is met name het tweede deel dat een ongekende indruk heeft achtergelaten in de filmindustrie.
Dé film waarin de joker vertolkt werd door Heath Ledger. Ledger heeft zijn rol ongekend overtuigend neergezet, leefde zich zo in zijn rol in dat hij veelal een teruggetrokken bestaan leidde en aan diverse medicijnen zat. Uiteindelijk brak dat hem en is hij per ongeluk overleden. Toen de film uitkwam, waren er nachtelijke premières, staande ovaties in bioscoopzalen en kreeg Ledger geheel terecht postuum een Oscar voor zijn rol.
Met de Nolan collection breng jij misschien wel een van de best vertolkte schurken van ongekende kwaliteit naar je huiskamer! Het is smullen en de film loont om meerdere keren te kijken. De joker-trekjes van Ledger zijn ongekend en na die tijd denk je alleen maar: Why So Serious?!
the dark knight rises 3

Van Batman tot ruimtevaart

Waar je zou denken dat Nolan mede dankzij Ledger misschien wel zijn beste film toen al had gemaakt, is niets minder waar. Want in de jaren daarop volgden grote klappers als Inception, Interstellar en dan mogen we Dunkirk en The Prestige niet vergeten. Nolan heeft inmiddels aangetoond dat hij één van de beste regisseurs is van de afgelopen eeuw, want filmliefhebbers lopen met hem weg.
Zijn films zijn spannend, intelligent, prachtig gefilmd, gemonteerd en voorzien van prachtige muziek en vaak heeft hij een sterrencast waar je U tegen zegt. Dit geldt niet alleen voor hoofdrollen, maar ook voor bijrollen. Cillian Murphy zullen veel mensen bijvoorbeeld kennen van de tv-serie Peaky Blinders. De Ier die erom bekend staat niet graag van huis te willen zijn en een groot familieman is, komt alleen veelvuldig voorbij in dé Nolan box.
Zo speelt hij niemand minder dan Scarecrow in Batman Begins en The Darknight Rises, maar speelt hij ook in Dunkirk én Inception. Niet de naam waar je meteen aan denkt, maar Murphy is een uitzonderlijk talent en dat heeft Nolan al vroeg gespot.
interstellarf1596108174

Christopher Nolan Collection 4K Review - Zeer de moeite waard

Het moge duidelijk zijn: we kunnen uren doorpraten over Nolan, deze collectie en waarom het een absolute aanschaf waard is – ondanks dat de collectie eigenlijk niet volledig is. Je haalt simpelweg ongekend prachtige films naar huis die het lonen om steeds weer opnieuw te kijken. Het is misschien jammer dat de box er een beetje simpel uitziet en dus niet zo spectaculair is als bijvoorbeeld de Harry Potter box met trein, maar wel krijg je er allemaal extra discs bij voor extra content.
En daarmee ben je uren, zo niet dagen zoet. Want vergeet niet dat de meeste Nolan films ook nog eens een hele lange speelduur hebben. Het is net alsof hij zelf geen genoeg krijgt van zijn werk. Ach, goed nieuws: wij ook niet. Kerst komt eraan, wij zeggen: verwen jezelf of geen de box cadeau aan iemand. Pure topkwaliteit!