Choplifter HD Review

vrijdag, 27 januari 2012 om 18:00
Anno 2012 wil de actiegame Choplifter HD ons met een nostalgische trip mee terugnemen naar die 'goeie ouwe tijd', waarin arcadehallen nog het gesprek van de dag waren. Weet ook deze remake van de originele game Choplifter ons in hogere sferen te brengen, of is het niets meer dan oude wijn in een nieuwe zak?
De originele Choplifter kwam uit in het jaar 1982, toen 'gaming' op zich nog maar net in de kinderschoenen stond. Deze actierijke titel was destijds te spelen voor de NES. Baanbrekend in die tijd en daarom een echte klassieker, eentje waar ontwikkelaar InXile graag een remake van wilde maken onder de naam Choplifter HD. Deze nieuwe game is niet zomaar een opwaardering van het origineel, maar een geheel nieuwe game die toevallig wel dezelfde formule gebruikt. In Choplifter HD kruip je als een stoere reddingsbrigadier met trouwe bondgenoot in een helikopter om hulpeloze mensen te redden van het onheil dat zich om hen heen afspeelt. Of het nou brandjes zijn of terroristen met raketwerpers en tanks die de omgeving dreigen uit te roeien, het maakt allemaal niet uit. Feit is dat jij in je helikopter mensen moet redden terwijl je tegelijkertijd hordes aan vijanden tactisch neer moet zien te maaien.
Alles gebeurt op de voorgrond
Om het jou een beetje gemakkelijk te kunnen maken, speelt Choplifter HD compleet als een side-scroller, dus je hoeft niet een hele stad door te vliegen om al die krijsende slachtoffers te kunnen vinden. Nee, je krijgt er zelfs een handige radar voor waarop verschillende witte icoontjes de plek van de slachtoffers aanduiden. Makkelijker kan het niet, toch? Fout. Ook al luidt de wereldwijde regel dat je mensen van het Rode Kruis bijvoorbeeld niet behoort aan te vallen, dan nog krijg jij als stoere redder in nood wel de nodige kogelregen over je heen. Op zich is het geen onwerkelijke keuze om jou de optie te geven om te schieten, want als je alleen maar heen en weer zou moeten vliegen om mensen op te pikken, dan zul je Choplifter HD ongetwijfeld weer snel naast je neerleggen.
Gelukkig hoef je niet als een kip zonder kop in het wilde weg alle obstakels te ontwijken. Nee, je krijgt gewoon een mini-gun met je mee om al jouw vijanden zonder pardon neer te maaien. Op zich vrij ironisch: als je een handjevol mensen probeert te redden door er eerst een paar dozijn af te schieten. Toch ben je in Choplifter HD wel aangewezen op dit concept. Het gevolg is dat je je een weg baant naar de eindbestemming door vele schietgrage soldaten, turrets en zombies. Zombies? Ja, zelfs hersendode onderkruipsels! Een slimme toevoeging van InXile, want daar wordt een game naar onze mening automatisch beter door. In tegenstelling tot andere vijanden, lopen zombies in Choplifter HD in groten getale dood en verderf te zaaien. Een beter excuus om ons wapengerei uit de kast te trekken hebben we nog niet kunnen vinden.
Tactisch te werk gaan
Choplifter HD bestaat uit verschillende, kleine levels die in een paar minuten te doorlopen zijn. Misschien maar goed ook, want je krijgt regelmatig te maken met een piepend signaal van een leegrakende brandstoftank. Dat gaat helemaal snel als je met jouw helikopter op volle snelheid gaat vliegen. Gelukkig vind je af en toe een tankstation waar je enkel een pitstop hoeft te maken die slechts een paar seconden duurt. Helemaal top, want we houden niet zo van wachten. Het moedigt je tevens aan om extra tactisch met jouw speelstijl om te gaan, helemaal omdat jouw helikopter in mum van tijd vol is en je vaak terug moet vliegen naar de basis om vervolgens de rest van de vluchtelingen op te pikken.
Maar hoe ga je te werk? Pik je eerst de hulpbehoevende mensen op aan het eind van het level, of maak je in sprongen progressie door eerst de dichtstbijzijnde groep in veiligheid te brengen? Cruciale keuzes, waar je vooral in de latere levels voor komt te staan. Gelukkig is de besturing makkelijk om op te pakken, maar vrij moeilijk om te overmeesteren. Natuurlijk hoef je enkel van links naar rechts te vliegen, maar Choplifter HD kent iets meer diepgang dan dat. Letterlijk dan. Met een druk op de knop draait jouw helikopter namelijk negentig graden, waardoor je ook vijanden kunt neerschieten die normaal gesproken links en rechts van je op gebouwen staan.
Je zult hier dus constant rekening mee moeten houden, terwijl de kogels om de cockpit heen vliegen. Maar ook moet je steeds denken om de brandstofmeter en de schade die de helikopter incasseert. Vergeet bovendien ook de tijd niet, want de klok blijft gewoon doortikken. Dit alles zorgt voor heerlijke chaos, maar je bent wel aangewezen op een korte termijnplan als je niet wilt falen. Als een van bovengenoemde zaken fout gaan, dan moet je een heel level opnieuw spelen. Geen punt, aangezien ieder van de in totaal dertig levels maar een paar minuten duurt, maar het blijft zuur. Door vallen en opstaan word je dus wijzer.
B-gehalte
Al snel kun je opmerken dat er een B-gehalte in Choplifter HD aanwezig is. Flauwe, maar soms aanstekelijke grappen worden constant gemaakt als een missie begint, of als je een oorlogsjournalist bevrijdt uit de klauwen van het kwaad. Doe je dit, dan verschijnt er meteen een overdreven groot nieuwsbericht met daarin de laatste bevindingen van de verslaggever. Kijk echter wel uit, want hij en zijn cameraman kunnen doodgaan als jouw spervuur iets te dichtbij komt. Hetzelfde geldt voor alle andere overlevenden, wat je weer punten gaat kosten op je behaalde score. Je wordt dus hard gestraft als je als een Rambo gaat spelen.
Het is jammer dat Choplifter HD kwalitatief ook duidelijk in dit B-gehalte blijft hangen. Nergens wordt de game echt leuk om te spelen en de obstakels die je in de game tegenkomt, vormen ook een obstakel in het speelplezier zelf. Kort nadat je bent begonnen met spelen, heb je het grootste deel van deze remake wel gezien en dat is jammer, want het concept leent zich uitstekend voor een prima titel. Alleen wordt er te weinig mee gedaan. Grafisch gezien ziet alles er vrij onovertuigend uit, met tegenvallende explosies en generieke achtergronden, wat de spelbeleving uiteindelijk niet ten goede komt. Zelfs de best interessante toevoegingen van bekende cameo's als de blonde alphaman Duke Nukem en Steve uit Minecraft kunnen dit niet voorkomen.
Mayday mayday
Choplifter HD is een titel die zich prima leent voor de arcadehallen, aangezien het gemiddelde level een minuut of vijf duurt. Dit zorgt ook meteen voor een flinke valkuil als je de game in de woonkamer speelt. Het spelconcept is hier gewoon niet geschikt voor. Of je moet al van hele korte speelsessies houden. Het feit dat je na een half uur spelen precies weet hoe deze game in elkaar steekt, maakt het niet veel beter. Natuurlijk ben je op een begeven moment snel keuzes aan het maken over hoe je een level succesvol doorloopt, want je moet goed kunnen multitasken wil je rustig blijven spelen. Maar herhaal ditzelfde proces, met minimale afwisseling level na level en de verveling zal al snel toeslaan. We omarmen nostalgische gevoelens met open armen, maar voor een toffe Choplifter ervaring, stoffen we liever onze NES weer af.
Cijfer: 5