Quarrel Review

vrijdag, 27 januari 2012 om 17:00
Hoewel onze Rox vaak genoeg een recensie schrijft van een bordspel zijn er twee klassiekers die nog nooit door haar behandeld zijn: Scrabble en Risk. Een gat in de markt moet ontwikkelaar Denki gedacht hebben… of niet. Maar we kunnen nu wel Quarrel downloaden op de Xbox Live Marketplace, een game die de twee bekende bordspellen met elkaar mengt.
Het kan zijn dat je al eerder van Quarrel hebt gehoord. De game is vorig jaar al uitgekomen op de iOS-apparaten. Het spel is daarop in korte tijd erg populair geworden en daarom kunnen we Quarrel nu ook op Xbox Live als Arcade game terugvinden op de Xbox 360. Je betaalt er maar 400 Microsoft Points voor, wat neerkomt op vijf euro. Een kleine prijs voor een riante puzzelgame. Oké, in de Appstore betaal je er 2,39 euro voor, maar dan nog is 400 MS Points een erg schappelijke prijs voor Quarrel.
Geen woorden, maar daden
In de basis is deze game gewoon Risk. Er zijn verschillende vakjes op het speelbord en iedere speler heeft een aantal troepen op een vakje staan. Het is de bedoeling om met jouw troepen een aangrenzend vakje aan te vallen om zo dit gebied over te nemen. Hier maakt het Scrabble gedeelte zijn opwachting. In plaats van dat je saai met virtuele dobbelstenen gooit en de overname van het geluk af laat hangen, moet je de vijand neerhalen met een potje Scrabble.
Beide spelers krijgen dezelfde acht letters in beeld en moeten binnen de tijdslimiet een zo hoog mogelijk scorend woord maken. Gebruik je alle acht de letters dan ben je onverslaanbaar, maar vaak heb je de luxe niet om alle letters te gebruiken. Het aantal letters dat je mag gebruiken staat gelijk aan het aantal troepen dat je in een gebied hebt staan. Heb jij er acht troepen staan, dan is er geen probleem, maar vaak zul je het met vijf, vier of nog minder troepen moeten doen. In dat geval moet je alsnog een woord proberen te maken uit de acht beschikbare letters, maar je kunt er maar een paar van gebruiken.
De woordwaarde telt
Je bent echter nog niet meteen verloren als je tegen iemand moet Scrabblen die meer letters mag gebruiken dan jij. Het gaat – zoals eerder al gezegd – om de hoogste score. Als jij met een drieletterwoord meer punten weet te verdienen dan je tegenstander met zes letters, dan win jij het duel en is je gebied veilig. Een mooie extra is dat jij het aantal troepen dat de tegenstander meer had dan jij gevangen kan nemen. Die laat je dan mooi voor jou vechten, terwijl de tegenstander met maar één troep in zijn vakje overblijft.
Risk zorgt voor wat tactische trekjes
Quarrel is daardoor een verdacht tactisch spelletje. Je zou het zo op het eerste gezicht niet zeggen, maar er is meer nodig dan alleen puzzelen met letters om de vijand te overwinnen. Daar komt de essentie van Risk weer naar boven. Het zit erg goed in elkaar. Ontwikkelaar Denki heeft voor een indrukwekkend spelletje gezorgd dat zeker wel een heel aantal uren van je leven kan opslokken. Er zit geen verhaal in de game wat ervoor zorgt dat je Quarrel steeds opnieuw kunt oppakken om weer de sterren van de hemel tespelen. Of je kunt gigantisch falen natuurlijk.
Vier modi, één essentie
Je kunt vier verschillende gamemodi spelen in Quarrel, al komen ze allemaal op hetzelfde neer. De doelen zijn wel anders, maar je blijft Risk spelen met Scrabble gevechten. In Domination bijvoorbeeld moet je op alle twaalf mappen die er zijn een potje winnen om zo het hele land voor jezelf te claimen. In de Showdown modus neem je het tegen alle negen computergestuurde personages op. Daarvan is de een weer net iets slimmer dan de ander om het wel uitdagend te houden.
Online de lexicale nerd uithangen
Wil je helemaal tot het uiterst getest worden dan moet je de multiplayer modus eens proberen. Deze modus is speciaal voor de XBLA-game gemaakt. Op de iOS-versie kun je alleen offline spelen. Je kunt het op de Xbox 360 tegen maximaal drie andere spelers opnemen. Dit kan echter alleen online. Met twee of meer personen op de bank Quarrel spelen is niet mogelijk. Dat is ook logisch, omdat je dan kunt zien wat degene naast je voor een woord heeft gefabriceerd. Als laatste nog een kleine waarschuwing: Quarrel is alleen in het Engels te spelen. Hoewel het voor de meeste gamers geen probleem zal zijn, moet je er toch even rekening mee houden als je Engelse taalkennis van mindere kwaliteit is.
Liefdesbaby
Als Risk en Scrabble een liefdesbaby zouden krijgen dan zou het waarschijnlijk precies zoals Quarrel spelen. Het is een erg vermakelijk puzzelspelletje dat je kunt oppakken wanneer je wilt. Het concept is vrij gemakkelijk, maar dat krijg je met een port vanaf de iOS-apparaten. De gameplay is het echter gewoon dubbel en dwars waard. Het enige probleem is dat de game alleen in het Engels te spelen is, wat nog wel voor wat problemen kan zorgen met vooral de jongere gamers. Maar dan nog, voor die 400 Microsoft Points kun je Quarrel eigenlijk wel een kans geven.