Carnival: Kermis Games Review

zondag, 11 november 2007 om 22:25
Carnival: Kermis Games is een spel dat voor een schappelijke prijs van 30 euro in de winkels ligt. De game draait hoofdzakelijk om minigames, maar voor wie zijn deze minigames bedoeld?
Of je er wel of niet van houdt, er is geen mens die niet in aanmerking is gekomen met de kermis in zijn of haar leven. Wat ooit begon als een jaarmarkt is inmiddels uitgegroeid tot een commercieel evenement. Ontwikkelaar Cat Daddy denkt van dit commerciële succes ook een graantje mee te kunnen pikken, alleen dan toegepast op een passieve c.q. virtuele manier.
Geen Nunchuck
Hoewel je gamen vaak in een luie houding doet, zul je met dit spel niet helemaal onderuit gezakt zitten en zul je wel een beetje actief je best moeten gaan doen. Carnival: Kermis Games is namelijk zo’n typisch familie spelletje waarbij je volop gebruik mag maken van de Wii-besturing. Opvallend en helaas zal je dit enkel moeten doen met je Wii-mote en mag je de Nunchuck even vergeten. Dat is jammer, want de Nunchuck had best in dit spel betrokken kunnen worden om voor nog wat meer intensiteit te zorgen. Toch is het geen grote afgang omdat je de Wii-mote lekker veel mag bewegen.
Kermis is niet compleet
In Carnival: Kermis Games draait, zoals ik net al aangaf, het grootste gedeelte van het spel om minigames. Denk hierbij aan kegelen, de kop van jut etc. Houd daarbij voor ogen dat je dus terecht komt bij kraampjes waarbij je wat moet doen of waarbij je echt iets kunt winnen. In al deze minigames speel jij dus een belangrijke rol. Alle attracties waarbij jij onderdeel zou zijn van het grote geheel zoals bijvoorbeeld de achtbaan, een spookhuis of botsauto’s zijn helemaal niet aan de orde, die vind je niet terug op deze kermis. Je zult dus geen vrijheid hebben om met je personage vrij rond te lopen of iets dergelijks, wat dat betreft is je route al uitgestippeld en draait alles om die onbenullig spelletjes.
Minigames
Ik zeg onbenullig terwijl ze op zich niet allemaal even onbenullig zijn. Het punt is echter dat er te weinig minigames zijn en als volwassene ben je mede hierdoor heel erg snel op uitgekeken op dit spel. Binnen een avondje kun je Carnival: Kermis Games zo uitspelen, omdat het spel te kort duurt door de beperkte mogelijkheden van de minigames en veel minigames gewoon te makkelijk zijn. Echte logica is er niet, want andere minigames daarentegen zijn soms absurd moeilijk, maar zoals altijd geldt dat oefening kunst baart. De spellen zijn verdeeld over vijf verschillende straten: Avonturenweg, Grijpsteeg, Liefdeslaantje, Vrijkaartje en Knaagdierenpad. Ook aan deze namen zit geen logica verbonden, want de minigames hebben totaal geen relevantie met het onderwerp, alles is kris kras door elkaar verdeeld.
Veel bewegen
Hoewel ik net aangaf dat er te weinig minigames zijn, zijn het er teveel om ze afzonderlijk op te noemen en hier te bespreken. Wel staan ze in de handleiding keurig één voor één beschreven in het Nederlands en bij elke minigame staat zelfs een handige tip vermeld. Maar om toch een paar voorbeelden te geven, de volgende minigames zul je sowieso tegenkomen:
  • Melkflessen gooien: in dit spel moet je alle drie de melkflessen omver gooien , dit doe je met een bovenhandse gooibeweging met de Wii-mote.
  • Schietbeweging: er wordt een ster weergegeven en je hebt 300 kogels, jouw taak is om zoveel mogelijk van die ster weg te schieten, je dient enkel op de A-knop te drukken.
  • Ballonprikken: met een dartbeweging moet je ballonnen lek gooien.
Zoals je merkt, zul je veel bewegingen met je Wii-mote moeten maken en dat is erg leuk, en ik denk dat dit met name bij de kleine kinderen een enorm enthousiasme zal oplaaien. In totaal zul je tien verschillende bewegingen moeten maken: bovenhandse gooi/zwaai, onderhandse gooi, meer kracht (snel je Wii mote op en neer schudden), schieten, arcade-joystick, discuswerpen, stuur, dartpijl, bal rollen en golfzwaai. Kortom dat zijn genoeg mogelijkheden. Waarom het spel tevens zeer geschikt is voor kinderen, is omdat alles Nederlands gesproken wordt.
Uitdaging?
Dit kan ook als een nadeel worden beschouwd, zeker voor de wat oudere gamers, die zien vaak toch dat er Engels gesproken wordt en ook ik behoor tot deze doelgroep. (ik weet het niet zeker omdat ik het niet getest heb, maar ik vermoed dat als je Wii-instellingen op Engels staan, de game volledig in het Engels afgedraaid zal worden) Elke minigame wordt uiterst zorgvuldig en goed uitgelegd (echt ideaal voor kinderen dus), maar op een gegeven moment ben je dat Nederlandse gebral wel zat en wil je gewoon die clown voor zijn kop knallen. Uiteindelijk wil je toch graag winnen, want net zoals bij een echte kermis kun je prijzen winnen. En het vormt wel een lichte uitdaging om de twee supergames in de diverse straten vrij te spelen.
Als we het dan toch over uitdaging hebben, moet ik bekennen dat die uitdaging in mijn eentje ver te zoeken was. Je merkt toch dat deze game met name zich richt op de kleinere mensen onder ons. Er zijn te weinig minigames en dat is het enige wat telt, want aandacht naar de grafische kant of het geluid is er niet gegaan. Hoewel ik een belangrijk aspect niet mag vergeten en dat is de humor! In de hele game zitten grappige opmerkingen verscholen en dat siert het spel. Als je bijvoorbeeld mis schiet op een clown, krijg je de opmerking te horen dat bij twee keer missen je in de sloot mag worden gegooid.
Deze opmerkingen zijn het leukst om te horen als je de multiplayer modus doet waarin je samen met iemand lol kunt beleven. Dan maakt het niet uit hoe simpel of moeilijk een spelletje is, je wordt gewoon melig door al die bewegingen die je moet maken met je Wii-mote. Toch zitten er nadelen verbonden aan deze optie voor twee personen. Als je namelijk tegen elkaar speelt, moet je allebei dezelfde Wii-mote besturen en dat is uitermate irritant! Je wisselt dus steeds om nadat je een kleine handeling hebt verricht. Ten tweede rouleren de minigames veel te snel! Hierdoor begint de game al gauw te vervelen en dat is jammer.
Voor wie?
Dus voor wie is dit spel nou precies bedoeld? In eerste instantie voor (kleine) kinderen, dit merk je aan de uiterst gebruiksvriendelijke Nederlandse handleiding en het spel dat in het Nederlands gesproken wordt. Ook in het spel merk je dat doordat er bijna geen aandacht is besteed aan het geluid en de grafische kant, enkel de minigames tellen en die worden zeer uitgebreid en helder van te voren uitgelegd. Voor volwassenen is het niet zo bijzonder, even beleef je lol als je met twee man speelt, maar dat is van korte duur omdat er te weinig minigames zijn, ze snel rouleren en veel minigames gewoon te makkelijk zijn. Toch is 30 euro niet veel voor een game waarbij je zo lang als je wilt op de kermis kunt vertoeven.
Cijfer: 5.8