Skate Review

vrijdag, 09 november 2007 om 23:44
Het feit dat de Tony Hawk serie nu al bijna een decennium meedraait, heeft de kijk van de wereld op wat een extreme sport zou moeten zijn, veranderd. Tijdens deze tijd hebben andere games tevergeefs geprobeerd om toe te treden tot de markt. Zelfs enkele goede titels moesten het afleggen tegen de machtige Tony Hawk serie. Maar nu is het tij gekeerd, eindelijk is er een game die durft op te staan, te spreken, en de regels te veranderen! Grappig genoeg komt deze game van een van de, volgens het publiek, rechtlijnige uitgevers: Electronic Arts.

Ontwerp
Waar de Tony Hawk serie zich meer richt op het arcade gevoel van skaten, richt EA zich met Skate voornamelijk op het realistisch skaten. Met de techniek uit Fight Night, Def Jam en NHL heeft EA ook geprobeerd de analoge stick-controle in Skate toe te passen, en met gedeeltelijk succes. De rechterstick naar beneden drukken laat je skater bukken, en zich dus klaar maken voor een ollie, druk je de rechterstick vervolgens omhoog dan zal je skater de ollie daadwerkelijk uitvoeren. Zo kun je talloze tricks, door middel van de analoge stick, uitvoeren. Sommige zul je snel onder de knie hebben, zoals de ollie, maar er zijn ook vele moeilijkere combinaties om lastige toffe moves uit te voeren. Het is voornamelijk bij een grind belangrijk om je timing correct te hebben en vanuit de juiste richting aan te komen, om goed op de balk terecht te komen. Tevens zit er geen balans meter in Skate, en zul je dus zelf moeten aanvoelen wanneer je welke kant op moet sturen. Skate is op vrijwel alle punten, van de manuals en fliptricks tot het grinden en de spins, een stuk realistischer dan de Tony Hawk serie en zorgt daardoor voor extra intensiteit.

Sick and different or different sick?
Met deze informatie in mijn achterhoofd, kan ik eigenlijk alleen maar toegeven dat Skate op veel punten superieur is aan de Tony Hawk serie, en ik vraag me eigenlijk af waarom niemand deze game eerder heeft gemaakt. Zelfs tricks doen over de kleinste en makkelijkste obstakels geeft je een gevoel van trots dat geen van de 60 miljoen punten combo’s in de Tony Hawk games je ooit gaven. In Skate zijn er geen nieuwe ‘moves’ om te leren of punten om te verzamelen, maar draait alle vooruitgang om jouw kennis en toepassing van deze kennis van het controlesysteem. Wel zul je, net als in de Tony Hawk games, bepaalde doelen (goals) moeten behalen. Beweeg je door de stad en voer (nail) een aantal geavanceerde tricks uit om steeds meer bekendheid te verwerven. Doe je een zieke trick dan zul je deze kunnen opnemen, afspelen en aanpassen met de video editor tool om deze vervolgens online te zetten op Xbox Live of het Playstation Network, zodat de hele wereld jouw trick kan bekijken.

Online minder gericht op punten
Het online gedeelte in Skate barst al van de creativiteit. Het gaat niet alleen om het scoren van enorme hoeveelheden punten, maar meer om het in elkaar zetten van nieuwe tricks en dingen die nog niemand anders gedaan heeft. Hoewel er doelgerichte modi zijn zoals “Best Trick”, zul je het meeste voldoening halen uit de Free Skate mode, waarin je met vijf vrienden een bepaalde plek opzoekt om een beetje rond te hangen. Een andere toffe online feature die ik eerder al besproken heb, is de mogelijkheid om je tricks op te nemen, aan te passen en online te sharen.
San Vanelona
Kijkend naar de grote van de stad San Vanelona, moet het vinden van goede nieuwe en leuke plekken om te skaten geen probleem zijn. In San Vanelona is het niet zo dat elk gebouw de perfecte vorm heeft om tricks op uit te voeren en elk dak toevallig altijd een halfpipe bevat. De stad is wel gebouwd met skateboarders in gedachten, maar het is desondanks realistisch gehouden. Je kunt in ongeveer tien minuten van de ene kant naar de andere kant skaten. Heb je even geen zin om te skaten, dan is er ook de mogelijkheid om te teleporteren naar bepaalde metrostations. San Vanelona is dus zeer groot, maar ook zeer gevarieerd. Van rustige buitenwijken tot het overvolle stadscentrum naar speciaal ontworpen skateparken en zelfs plekken waar het verbonden is om te skaten, je kunt het zo gek niet verzinnen of het is te vinden in EA’s Skate.

Tony Hawk’s nieuwe titel Proving Grounds, die inmiddels al verkrijgbaar is, heeft keiharde concurrentie gekregen van Skate. De game zal zijn naam eer aan moeten gaan doen, en zich opnieuw moeten ‘proven’ (bewijzen). Skate is namelijk een top game, die alle skateboard fans zouden moeten aanschaffen. Skate geeft een hele nieuwe kijk op skateboarden en brengt een stukje extra intensiteit met zich mee. EA heeft hiermee een verse speler, in het genre dat gedomineerd werd door Neversoft, geïntroduceerd. Ik verwacht dan ook zeker dat EA met een vervolg op Skate gaat komen, en van mij mogen ze, graag zelfs!