NBA 2K8 Review

donderdag, 15 november 2007 om 13:28
Om maar meteen met de deur in huis te vallen; 2K Sports blijft aan top als het aankomt op basketbalgames. Het gat tussen de NBA 2K en EA’s NBA Live games wordt steeds kleiner, maar elk jaar weer weet 2K het net ietsje beter te doen. Hoe dat komt? Omdat ze bij 2K elk jaar vernieuwen, terwijl de EA serie als een update voelt in plaats van een nieuwe game.
Nieuwe gameplay elementen
Wat is er dan nieuw in dit deel? Een aantal dingen. Zo zullen de spelers nu eerst hun voeten stevig neerzetten voordat de volgende move gemaakt kan worden. Dit klinkt heel logisch, maar is iets dat niet in de eerdere delen zat. Toen kon je nog gewoon snel tussen de verdediging van het andere team rennen, maar nu wordt dat toch een stukje lastiger gemaakt. Doordat de spelers nu eerst goed staan om hun volgende move te maken, ziet het er net een beetje realistischer uit. De snelheid van de gameplay ligt hierdoor wel wat lager, maar het voelt toch een stuk beter aan. Het zorgt er ook voor dat je niet even snel naar de andere kant kunt rennen en de bal in het netje dunken, omdat je dan wel goed klaar moet staan om dit te doen. Het scoren is dus wat lastiger gemaakt, maar als je dan toch die bal door dat netje schiet, heb je ook het gevoel alsof je iets bereikt hebt.
Helaas is er ook nog een andere nieuwe gameplay feature, en deze is niet zo goed uitgewerkt. 2K heeft een nieuw lock-on systeem in het spel gestopt. Hiermee kun je de tegenstander met de bal selecteren, en als je lang genoeg een ‘lock’ op hem hebt, dan blijf je tussen hem en het doel zitten. Op zich is dit een leuke feature, maar soms weigert het spel gewoon om het te doen, en daarnaast is iedereen in dit systeem gelijk. Je hebt dus de grootste spelers die zo worden tegengehouden door de kleinste spelers, en dat ziet er wat vreemd uit.
Een ander probleem zit hem in de A.I. van de tegenstanders. Wanneer je in positie bent om een sprong te maken en te scoren, dan zal de tegenpartij tijdens jouw sprong slechts voor zich uit blijven staren, in plaats van tegenstand te bieden en te voorkomen dat jij punten haalt. Een vreemd iets, maar natuurlijk heb je daar online geen last van. Deze online mode is, net als in alle 2K Sports games, heel netjes uitgewerkt.
Een grafische update
Grafisch zijn er ook de nodige dingen verbeterd, zoals we elk jaar weer verwachten van de serie. Er zijn meer animaties toegevoegd, waardoor er ook meer lijkt te gebeuren op het scherm. En dit alles ziet er een stuk beter uit en voegt toe aan het realisme van het spel. Het publiek voegt nog meer levendigheid toe. In de vorige delen was er altijd een duidelijk grafisch verschil tussen de spelers en de mensen in het publiek, maar dat is niet langer het geval. Ook zal het publiek niet langer allemaal in het shirtje van hun favoriete team zitten, maar dragen ze ook hun dagelijkse jassen, shirts, broeken en petjes.
The Association
2K Sports heeft dit jaar ook een nieuwe game mode toegevoegd; The Association. Deze vervangt de oude 24/7 mode, en daar kunnen we heel blij mee zijn. In de Association kun je spelers hun positie opgeven wanneer je in het spel komt. Bepaal dus zelf wie er vooraan staat, wie de verdediging doet en wie er op de bank zit. En als de wedstrijd wat slechter ging, of de speler is niet tevreden over waar je hem hebt geplaatst of hoe je hem hebt ingezet, dan zullen ze achteraf voor problemen zorgen.
Dit zijn enkele veranderingen in de nieuwe NBA 2K game. Er zijn wat mindere dingen in het spel, zoals de soms vreemd verdedigende A.I. en het niet altijd goed werkende lock-on systeem, maar uiteindelijk valt dit weg tegen de pluspunten. De A.I. van de tegenstanders bij het aanvallen is perfect, de laadtijden in het spel gaan heel snel, alles ziet er weer beter uit, er is een nieuwe minigame toegevoegd en de online mode is wederom erg goed uitgewerkt. NBA Live komt elk jaar weer een beetje dichterbij, maar dit jaar is 2K Sports toch weer de winnaar. Als basketbalfan moet je deze game gewoon in huis halen.