Call of Duty Modern Warfare Review - Ouderwets knallen!

vrijdag, 01 november 2019 om 9:34
Na exoskeletten, jetpacks en superkrachten kiest Infinity Ward er toch voor om terug te gaan naar de roots van Call of Duty. Modern Warfare is een klassiek toonbeeld van oorlogsvoeringen en is op vele manieren een stap vooruit in de zeer populaire franchise. Je leest hier, in de Call of Duty Modern Warfare review, alles wat je moet weten over deze bikkelharde titel!
Call of Duty heeft een controversieel verleden gehad met verschillende titels die niet aan de verwachtingen voldeden. Kijk maar naar Black Ops 4 of Advanced Warfare. In deze games stonden superkrachten, exoskeletten en futuristische wapens sterk op de voorgrond, dat bij vele gamers in het verkeerde keelgat schoot. Dit kwam vooral omdat deze verschillende titels een totaal andere richting op gingen ten opzichte van de originele Call of Duty-titels.
Nu met Modern Warfare lijkt het erop dat Infinity Ward daadwerkelijk heeft geluisterd naar de Call of Duty-gemeenschap, aangezien de nieuwste titel teruggaat naar de origine van de franchise. Dit in de vorm van een ijzersterke drie-eenheid met multiplayer, singleplayercampagne en de Spec Ops-modus.
mw reveal 04 wmf1570011503

De campagne neemt geen blad voor de mond

De campagne van Modern Warfare kun je in de drie-eenheid beschouwen als één van de twee steunpilaren voor de titel. Natuurlijk steelt de multiplayer altijd de show als het gaat om een nieuwe titel in de franchise, maar de verhaallijn mogen we zeker deze keer niet negeren. Call of Duty Modern Warfare zoekt daadwerkelijk de moreel grijze gebieden op in de moderne oorlogsvoering. Vanaf de eerste keer dat je iemand aan een strop ziet hangen of een kind door het hoofd wordt neergeschoten weet je al: ‘Dit gaat geen normale ervaring worden.’
En dat is de campagne van Modern Warfare ook zeker niet. Tijdens de ongeveer zeven uur durende verhaallijn word je keer op keer geconfronteerd met schrikbarende taferelen, die maar zelden zo open en bloot worden vertoond in het huidige beeld van entertainment. Dit ga je te lijf met niemand meer dan Captain Price. Je hoort het goed, deze Call of Duty-held is de protagonist in de nieuwe titel en we kunnen er geen genoeg van krijgen! Het verhaal zelf is alleen niet zo vernieuwend als we hadden gehoopt. Vanaf de eerste fles vodka die wordt geopend in de game, weet je al gelijk dat de Russen ook hier weer de schurken zijn. Dit keer is er giftig gas gestolen uit de handen van de Amerikanen en jij moet dat vervolgens weer terug gaan stelen. Deze missie brengt je over de hele wereld. Van de drukke wegen in centraal Londen naar de droge woestijnen van het Midden-Oosten.
Naast dat de setting niet erg veranderd is ten opzichte van vorige Call of Duty-titels zijn de soort missies ook bijna één op één te vergelijken. De ene keer ren je met jouw M4-geweer door de straten van Londen om verschillende terroristen aan te pakken en de andere keer zet een nachtvisie-bril op om zo stil en snel mogelijk een geheel gebied te neutraliseren. Net zoals in de klassieke missie All Ghillied Up uit Call of Duty 4: Modern Warfare.
mw reveal 01 wmf1570011428

Spec Ops is te rommelig

Als we de tweede steunpilaar van de titel onder de loep nemen, komen we aan bij de Spec Ops-modus. Nadat je de complete campagne hebt uitgespeeld, krijg je de melding dat het verhaal doorgaat in Spec Ops. Nu hebben wij heel erg gezocht naar een duidelijk vervolg van het verhaal, maar tot nu toe hebben wij dat niet kunnen vinden.
In Spec Ops word je met drie anderen van hot naar her gestuurd op een gigantische map, waar je verschillende missies moet uitvoeren. Deze missies zijn over het algemeen snep gepiept, alleen krijg je te maken met een groot leger aan vijanden die jou in de weg staan. Je moet echt van goeden huize komen om dit te overleven, aangezien het op de makkelijkste moeilijkheidsgraad ook bijna niet te doen is.
Mocht je nou tien jaar als Navy SEAL hebben gewerkt en je komt uiteindelijk bij het einde van Spec Ops, dan is het heel erg bevredigend om het eindelijk achter de rug te hebben. Een ware toevoeging kunnen we de modus daarentegen nou niet echt noemen. Vergelijk het met een doos chocola. Er zitten heerlijke Snickers en Twix in, maar jammer genoeg ook Bounty’s die je tegen je zin moet opeten.
mw reveal 05 wmf1631632247

Multiplayer is de ware koning

De twee vorige steunpilaren zijn natuurlijk maar een opstapje naar de top van Modern Warfare, namelijk de multiplayer. We kunnen je vertellen, die is geweldig. Vanaf het eerste moment wanneer jij de modus opstart, beginnen je vingers al te kriebelen. Het moment wanneer je de multiplayer opstart krijg je al de mogelijkheid om bijvoorbeeld je karakter aan te passen en te kiezen tussen twee facties.
Elke factie ziet er anders uit, wat je kunt vergelijken met de soldaten en de terroristen. Dit heeft verder geen impact op het spel, maar het is natuurlijk wel leuk om te puzzelen met outfits. Daarnaast kun je ook aan de slag met de Gunsmith. Hier kun jij je wapens naar eigen smaak aanpassen. Er zijn per vuurwapen namelijk meer dan zestig toevoegingen die je kunt vrijspelen en kan gaan gebruiken.
Mocht je nou extreem goed zijn en binnen no-time level 4 behalen, dan begint het plezier pas echt. Vanaf dit moment kun je namelijk jouw eigen wapens gaan uitbreiden en koppelen aan de bekende tactische en dodelijke granaten als de flashbang en semtex. Heb je besloten welk wapen jij meeneemt naar het slagveld? Dan kun je op verschillende mappen aan de slag. De ene map is extreem klein en de andere keer speel je op een map die vergelijkbaar is met de Ground War-modus uit Battlefield. Een mooie afwisseling wanneer je niet continu zin hebt om in je gezicht te worden beschoten met een luchtbuks.
Het tempo van de multiplayer is trouwens een ware verademing. Deze keer worden we niet steeds herinnert aan de songtekst van Herman van Veen: ‘We moeten rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan’. We kunnen in Modern Warfare rennen en sprinten en daar houdt het bij op. Dit zorgt voor een klassieke Call of Duty-ervaring die we lang niet meer hebben gezien in de franchise.
De extreem soepele ervaring in Call of Duty Modern Warfare multiplayer kunnen we weer ervaren in de oude vertrouwde modus als Team Deathmatch, Domination en Kill Confirmed. Er zijn ook een aantal nieuwe modi te vinden in de vorm van Ground War (een modus met 64 spelers tegelijkertijd) en Gunfight, waar je in teams van twee tegen elkaar strijdt. Jammer is wel dat de modus Hardpoint deze keer nergens te bekennen is. En voor het eerst in Call of Duty-geschiedenis maakt de multiplayer gebruik van cross-play, waardoor je met en tegen elkaar spelers van andere platformen kan strijden..
schermafbeelding 2019 10 31 om 200247f1572548853

Call of Duty Modern Warfare Review - Op bijna alle vlakken perfect

Call of Duty Modern Warfare zorgt ervoor dat we weer gaan houden van de franchise. Dit komt vooral door de goede, maar helaas niet vernieuwende campagne en de multiplayer die echt de show steelt bij deze titel. Jammer is dat de Spec Ops-modus veelbelovend is, maar het in de praktijk niet waar maakt. Al met al is Modern Warfare dé first person shooter van het moment en mogen Call of Duty-fans de titel niet missen.