Op naar Hollywood met de Call of Duty Modern Warfare singleplayer

    Waar we de campaign van Call of Duty al sinds dag en daad kennen als een popcornverhaal om lekker wat uurtjes doorheen te raggen, lijkt dat dit jaar wel anders te worden. De reboot van de geliefde Call of Duty Modern Warfare-reeks gooit het over een hele andere boeg. Activision nam ons mee naar Londen voor een uitgebreide trip in de Call of Duty Modern Warfare singleplayer en wat je daarvan kunt verwachten lees je hier!

    In de Call of Duty Modern Warfare singleplayer ga je samen met oude bekende Captain Price (gespeeld door Barry Sloane) op pad om chemische wapens terug te halen. Die zijn namelijk gevallen in vijandige handen. Dit leidt je naar een aantal verschillende locaties, met meerdere speelbare personages. Zo kom je in aanraking met CIA-agent Alex, vrijheidsstrijder Farrah en de Britse agent Kyle Garrick (het personage in wiens huid je zal gaan kruipen).

    Claustrofobisch en oncomfortabel

    Met Kyle Garrick ga je onder andere een missie spelen die zich afspeelt in Londen. In de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk ben je samen met een team van Captain Price op het spoor gekomen van een mogelijke terroristische dreiging. Die moet jij gaan verijdelen en dan wel op een hele brute manier.

    De Call of Duty Modern Warfare singleplayer houdt geen blad voor de mond en laat in ieder huiveringwekkend detail zien hoe zo’n operatie in zijn werk gaat. Via een inval moet je op verrassende wijze de mogelijke dreiging overdonderen en neutraliseren. Het zorgt al snel voor een bloedbad, waar jij als Kyle mede verantwoordelijk voor bent.

    Zwart als de nacht

    Een groot onderdeel van de missie, genaamd Clean House, is het feit dat je kijkt door een nachtvizier. Het is een noodzakelijke optie waarvoor ook veel onder de kap is aangepast. Waar voorheen een filter werd gebruikt, is er nu een speciale nachtvizier ontworpen die het licht anders rendert en daardoor een beter beeld laat zien.

    Wist je dat wanneer soldaten met een nachtvisier werken ze elkaar kunnen zien door middel van infraroodlappen die in hun pak zitten. Dit is om ervoor te zorgen dat ze elkaar niet neerschieten en ze vriend van vijand kunnen onderscheiden. Het is een detail dat je ook in de Call of Duty Modern Warfare singleplayer terugziet.

    Infinity Ward, de studio achter Call of Duty Modern Warfare, heeft met dank aan de nieuwe engine een compleet nieuwe manier van rendering toegepast. Hierdoor kunnen ze night vision op een nieuwe manier implementeren, wat voor een schuiving in perspectief zorgt. Naast dat het beeld er wat anders uitziet, merk je ook dat het licht zich anders in een ruimte beweegt.

    Ondanks dat je via een nachtvizier alles wat minder helder ziet, gaat het uitschakelen van vijanden hardhandig, bloederig en bruut. Het is ongemakkelijk om naar te kijken hoe je team mensen uitschakelt. Wat misschien nog wel oncomfortabeler is, is wanneer je personage Kyle het zelf moet doen.

    Vervaagde grenzen

    De camera zit ontzettend dicht op de vijanden en door het nachtvizier lijkt alles nog intiemer en dichterbij te komen. De muziek vult dit natuurlijk ook aan met lage snaarinstrumenten die onheil lijkt te voorspellen. Naarmate de missie vordert worden verdiepingen afgewerkt en veiliggesteld, waarbij jij de keuze moet maken of je iemand een vriend of vijand is.

    Als voorbeeld wordt een kamer bezocht waarin een vrouw zich omdraait om iets te pakken. Jij weet niet waar de vrouw naar rijkt en dus is het aan jou (en je stalen zenuwen) om te kiezen wat je doet. Afwachten kan je dood betekenen, maar als we geduld hebben zien we dat ze haar baby pakt. In een ander voorbeeld wordt getoond dat iemand die zich weigert over te geven juist grijpt naar een wapenontsteker.

    Alsof je zelf de wapens vasthoudt

    In Call of Duty Modern Warfare worden realistische omgevingen gebruikt bij het maken van de game. Zo is de omgeving van de Clean House-missie op schaal gemaakt van een model dat in Londen gebouwd zou worden. Op deze manier is het spelen van de game claustrofobischer en realistischer. Dit merk je bijvoorbeeld door de camera die een stuk dichterbij is tijdens de missie, zoals eerder al besproken.

    Realisme is ook aangebracht door voorwerpen die beschadigd zijn door bijvoorbeeld bosbranden in te scannen in de game. Dit zorgt voor een betere recreatie dan wanneer een artiest dit zelf zou moeten ontwerpen. Schade kun je niet één op één zelf namaken, maar wel inscannen om een exacte kopie naar de game te brengen.

    Bij het filmen van scenes werden overigens ook veel extra’s ingehuurd om de personages die als lijken op de grond lagen na te spelen. Dit moet voor een authentieke ervaring zorgen die doet denken aan een productie die rechtstreeks uit Los Angeles kan komen.

    De Hollywood-productie wordt niet meer digitaal gemaakt om een tof verhaal te vertellen. Deze is daadwerkelijk uitgevoerd zoals men dat op een set van Quentin Tarantino zou doen. Maar dan wel met wat minder rekwisieten natuurlijk.

    Samen sta je sterker

    Dit keer is er in Call of Duty sprake van Unified Progression, wat betekent dat je levels zowel stijgen via Special Ops als via multiplayer. Hierdoor kun je spelen waar je het meeste van houdt, terwijl je progressie overal zichtbaar is. Dit is natuurlijk een leuke feature, maar de grote feature waar het om gaat is natuurlijk crossplay.

    Voor het eerst is het mogelijk om samen te spelen met spelers op andere hardware. Dit betekent zowel console- als PC-spelers. In de beta was dit ook al zichtbaar en was er zelfs sprake van crossprogressie. De vraag is alleen nog wel of dat ook naar de officiële release gaat komen. Daar is op het moment helaas nog geen duidelijkheid over.

    Waar wel duidelijkheid over is is dat de bedoeling is om de spelersbasis bij elkaar te houden. Vandaar dat er dit jaar ook geen Season Pass is en nieuwe uitbreidingen gratis worden uitgebracht. Iedereen kan vanaf de eerste dag met alle post-launch content aan de slag op alle platformen.

    In ruil daarvoor krijgen PlayStation 4-spelers wel een onderdeel van Special Ops exclusief tot en met 1 oktober 2020. Het betreft de Survival Modus, waarbij je kunt denken aan Horde uit Gears of War. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de deal die Activision en PlayStation al jaren met elkaar hebben.

    Dat er crossplay is, moet niet direct betekenen dat PC-spelers een groot voordeel hebben. Een muis en toetsenbord gebruiken is namelijk een mogelijkheid op de consoles. Plug de muis en het toetsenbord in en je kunt aan de slag.

    De Call of Duty Modern Warfare singleplayer smaakt naar meer…

    Vanaf 25 oktober kun je met Modern Warfare aan de slag. Dan komen zowel de multiplayer, Special Ops als de veelbelovende singleplayer uit. De vraag is alleen wel of dit het begin van een nieuwe reeks is. Zo lijkt de nieuwe Captain Price grote plannen te hebben. Sloan zei namelijk het volgende: “Het is hopelijk de eerste van vele.”

    Call of Duty: Modern Warfare (2019)

    Verkijgbaar vanaf 25 october 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.