Bridge Constructor Playground Review

zondag, 03 augustus 2014 om 10:01
Het bouwen van je eigen huis is iets dat al meerdere games mogelijk hebben gemaakt. Het bouwen van je eigen brug daarentegen is weer iets compleet anders. Bridge Constructor Playground geeft je die mogelijkheid nu, maar weet de game het bruggen bouwen ook overtuigend te brengen?
Je gaat op kampeervakantie naar een tropisch warme plek in het zuiden van Europa. Vanuit ons kikkerlandje is dat natuurlijk even rijden. Tijdens die tocht kom je een heleboel tegen, van lange tunnels tot gigantische bruggen. Wat nou als jij die enorme bruggen zelf mocht gaan bouwen? Bridge Constructor Playground brengt je het antwoord.
een brug met heuvellandschap

Je eigen brug ontwerpen

Het gaat hier natuurlijk wel om het bouwen van een digitale brug. Een overgang voor digitale reizigers om van punt A naar punt B te komen. Bridge Constructor Playground is al langer beschikbaar op mobiele platformen, maar ontwikkelaar ClockStone heeft er voor gezorgd dat nu ook de PC-gamer kan genieten van deze bouwsim. Al hoort het woord wel met aanhalingstekens genoemd te worden.
‘Genieten’ is namelijk iets dat je niet snel zult doen met Bridge Constructor Playground. Niet met deze versie in ieder geval, en daar zijn een paar goede redenen voor. Maar voordat de klaagzang begint is een introductie wel op zijn plaats. Bridge Constructor Playground is een puzzelgame waarin je op verschillende eilanden bruggen moet bouwen om mensen naar de overkant te krijgen en zo punten te scoren. Hierbij heb je de keuze tussen een personenauto of een vrachtauto.

Test jouw creatie

Afhankelijk van jouw keuze gaat een van de twee voertuigen over jouw creatie heen, en worden er punten uitgeloofd. Hoe zwaarder het voertuig, hoe meer punten. Hetzelfde geldt voor de gebruikte materialen. In de game heb je de keuze uit: hout, beton, metaal en ijzerdraad. Door deze materialen te combineren krijg je uiteindelijk een creatie die door moet gaan voor een brug.
De levels in Bridge Constructor Playground zijn verdeeld over eilanden, waarvan er vier in de game aanwezig zijn. Elk eiland brengt zijn eigen, hogere moeilijkheidsgraad met zich mee, en op het eind krijg je het nog best wel pittig. Hier moet je dan ook echt de innerlijke architect naar boven halen om een level tot een goed einde te brengen.
De bouwmodus van de game

Veel te eentonig

Of je ook bij het einde van de game komt, hangt af van jezelf. Niet aan het feit dat de game onhaalbaar is, maar meer aan de eentonigheid die je voorgeschoteld wordt. Afgezien van de verschillende ontwerpen die je soms moet toepassen, ben je heel letterlijk constant hetzelfde aan het doen. En dat is lijntjes trekken, een heleboel lijntjes trekken.
Niet het soort lijntjes waar ze in Columbia van houden, nee de saaie soort. Je merkt aan de besturing dat de game doodleuk is geport van de mobiele apparaten. Een besturing die met touchscreen goed werkt, leent zich een stuk minder bruikbaar met muis en toetsenbord. Je zou dan ook de vraag kunnen stellen of Bridge Constructor Playground wel geschikt is als PC-game.

Niet PC-waardig

En op die vraag rust eigenlijk maar een antwoord. Deze sim hoort in deze vorm niet thuis op het ‘meesterras’. Dat komt niet alleen door de besturing. Ook op grafisch gebied laat Bridge Constructor Playground het afweten. Termen als ‘Good’ en ‘Fantastic’ geven aan hoe hoog je de grafische instellingen wilt hebben (deze zijn niet verder aan te passen). Start je de game daadwerkelijk op, dan merk je al snel dat de graphics nou niet bepaald fantastisch zijn.
De game heeft een cartoony look en toont dus niet veel details op je scherm. Helaas zorgt zo’n simpel uiterlijk voor teleurstelling. De modellen van zowel de auto’s die over je scherm rijden als de achtergronden hebben lelijke afwerkingen en bergen zijn heel hoekig. De game is op zijn zachtst gezegd geen grafisch wonder.
Een brug met blauwe lucht

Bridge Constructor Playground stelt teleur

Bridge Constructor Playground is een game die gewoon niet thuishoort op de PC. Het porten van deze mobiele game zorgt ervoor dat de besturing niet optimaal werkt met muis en toetsenbord, en spelen op een groter scherm is in dit geval geen bijkomend voordeel. Grafisch stelt de game enorm teleur en texturen zijn erg lelijk afgewerkt. Hopelijk is bruggen bouwen in het echte leven meer aan, want uit deze game zal je weinig plezier halen.
Cijfer: 3