Bounden Review

donderdag, 29 mei 2014 om 10:21
De meeste iOS games zijn gebaseerd op het aantikken van objecten op het scherm. Bounden is wat dat betreft geheel anders. Want dankzij de gyroscoop in je iPhone laat Bounden je dansen!
Dansen wordt in veel culturen voor verschillende doeleinden gebruikt. Het kan gebruikt worden om emoties te uiten, voor sociale interactie, spirituele rituelen, of voor vermaak. In onze huidige cultuur zijn smartphones niet meer weg te denken, waardoor de app Bounden dansen en smartphones samenbrengt.

Samen dansen

In Bounden zul jij samen met een danspartner een dansroutine moeten uitvoeren. Games als Dance Central en Dance Dance Revolution laten je voorgeschreven routines volgen, terwijl jij die probeert op te volgen. In Bounden gaat dat net ietsje anders, want jij en je danspartner zullen met één smartphone in de hand een dansroutine uitvoeren.
Het doel van Bounden is om een cirkeltje door verschillende ronde markeringen te laten bewegen. Doordat markeringen geplaatst zijn op een bol, zullen jij en je danspartner tegelijkertijd bewegingen moeten uitvoeren. Aan dansen is dus geen ontkomen, omdat jij en je danspartner sierlijk door de huiskamer, het park of in de tuin aan het ‘dansen’ zijn.
Gameplay Bounden

Vijf dansjes om te beoefenen

Game Oven, de ontwikkelaar van Bouden, heeft Bounden voorzien van vijf nummers waar later nog minstens twee nummers woorden toegevoegd. De muziek bestaat uit vrij simplistische klassieke muziek, maar houdt wel rekening met de timing van de dans. Het leuke aan de dansjes is dat Ernst Meisner van het Dutch National Ballet meegewerkt heeft aan de choreografie van de nummers.

Piroetjes draaien

Ondanks dat oogt de choreografie vrij simpel door de bijgevoegde video’s. Daarin zie je dat dansers samen pirouetjes draaien, sierlijk met hun armen zwaaien, en om elkaar heen dansen. Wel moet je echt de video’s kijken wil je de game echt onder de knie krijgen.
De dansjes zijn voor niet-dansers vrij complex en door de tijdslimiet die op sommige nummers toepasbaar is, kun je vrij moeilijk oefenen. Een optie om de tijd uit te zetten zou een gewenste aanvulling zijn. Doordat jij en je danspartner veel bewegen is het ook niet altijd zeker dat je iPhone de bewegingen goed registreert.

Niet zoals de dansers

Dansen zoals de dansers in de bijgevoegde filmpjes (waarin het scherm van de telefoon overigens uitstaat) gaat je daardoor waarschijnlijk niet lukken. Dit komt mede door het ontbreken van een goede tutorial. In de meeste games is dat niet erg, maar omdat Bounden een game is waar je veel specifieke bewegingen in maakt, had een goede tutorial wel op zijn plaats geweest.
Nu is het natuurlijk zo dat dit simpel verholpen kan worden met een kleine update. In de huidige tutorial wordt alleen gezegd dat je de markeringen moet doorkruisen met het cirkeltje, maar met welke beweging je dat doet wordt niet uitgelegd. Een klein schermpje onderin het scherm kan het spel al zoveel duidelijker maken, al is het alleen maar in de tutorial.
Twee mensen spelen Bounden

Bounden: Twister voor iPhone

Ondanks dat is Bounden een zeer leuk spel om te spelen. Veel mensen zullen je er belachelijk uit vinden zien als jij en je danspartner aan het dansen zijn, maar dat is stiekem ook wat deze game zo leuk maakt. Bounden voelt als Twister voor je iPhone, en is voor 3,59 euro te downloaden in de App Store. De Android variant laat nog even op zich wachten.
AppStore Icon