Bordspel: Rubik's Code Review

zondag, 20 november 2011 om 17:00
Jumbo heeft dit jaar een paar nieuwe spellen op de markt gebracht. Eén daarvan is Rubik's Code, een spel waarbij een speler een code moet maken en de andere deze code moet kraken. Klinkt spannend, maar is dat ook zo?
Rubrik's Code speel je met twee personen en het is het ideale spel om even snel tussendoor te spelen. Dit omdat het niet moeilijk is: een persoon verzint een code, de ander moet deze kraken. Na vijftien minuten is het klusje dan ook ongeveer geklaard. Of het leuk is, daar komen we zo achter.
Type: bordspel
Aantal spelers: 2
Leeftijd: vanaf 7 jaar
Duur: circa 15 minuten
Uitgever: Jumbo
Uitbreiding: n.v.t.
Huidige adviesprijs: € 13,99
Code maken en kraken
Hoe ziet een speelronde er nu precies uit? Een speler maakt een code, negen blokjes moeten totaal in een coderekje geplaatst worden in een rij van drie bij drie. De codeblokjes laten zich kenmerken door diverse kleuren, hoe vaak een bepaalde kleur gebruikt wordt, maakt niet uit.
De andere speler moet vervolgens de code gaan kraken die verzonnen is. Hetzelfde idee als Mastermind, maar dan anders. De codebreker pakt zodra hij aan de beurt is drie stenen van verschillende kleuren en vraagt of een van de kleuren voor komt in een bepaalde rij (A, B, C of 1, 2, 3). Elke vraagt kost de codebreker één punt. De score wordt bijgehouden op een speelbord. Eén ding over het speelbord: deze is veel, maar dan ook veel te klein. Het formaat is handig om mee te nemen onderweg, maar absoluut onvriendelijk om thuis te spelen. Het voelt allemaal wat simpel en goedkoop aan en dat is jammer.
Vragen stellen kost punten
Hoe dan ook, de stand wordt bijgehouden: elke keer dat de codebreker aan de codemaker een vraag stelt, kost het een punt. De kunst is dan ook om goed te raden, al speelt geluk ook een grote factor. Als de code gekraakt is, worden de rollen omgedraaid. De winnaar is degene die aan het eind van de twee rondes de laagste score heeft, dus het minst gevraagd heeft. De uiteindelijke winnaar van het gehele spel is, is degene die als eerste drie rondes heeft gewonnen.
Redelijk saai
Is dat het? Ja, dat is het. Meer biedt Rubik's Code niet. Dat maakt het een vrij saai spel om te spelen en eigenlijk na een paar keer heb je het wel gezien. Dat is ook niet zo gek, want heel anders dan Mastermind is het niet. Veel hangt af van geluk. Natuurlijk is het uitdagend om de puzzel op te lossen, maar een Sodoku is waarschijnlijk nog spannender, als we dan toch op zoek gaan naar iets dat dezelfde vorm heeft.
Op zich is het geinig gedaan met de kleuren en de vorm, wat allemaal duidelijk ontleend is van Rubik's Cube. Alleen is dát wel uitdagend en komt dat goed uit de verf, helaas geldt dat voor Rubik's Code toch wat minder. Het speelbord is redelijk uitgedacht met een afvalbakjes, scorebalkjes en een oplossingsrekje, maar nogmaals: het is veel te klein. Ook de doos waarin het hele spel geleverd wordt voelt wat goedkoop aan. Het is een kartonnen doos die van boven dichtgebouwen wordt.
Geen succes
Nee, Rubik's Code is toch niet zo'n succes. Leuk dat er eens iets anders op de markt wordt gebracht na het succesvolle Rubik's Cube, maar er zijn leukere speller denkbaar voor twee personen. Het voordeel aan Rubik's Cube is dat het een goed formaat heeft om mee te nemen onderweg en het voor vrijwel elke leeftijd geschikt is. Het nadeel is dat het voor de lange termijn niet zo leuk is. Het oplossen van een puzzel is leuk, zeker omdat de code elke keer anders is, maar het concept zelf is niet erg origineel met het eerder verschenen Mastermind. En sowieso is het oplossen van een Sudoku-puzzel een stuk interessanter. Helaas, voor het eerst geen voldoende voor een Jumbo spel, wie weet de volgende keer weer wel.
Cijfer: 5