Start the Party! Save the World Review

zondag, 20 november 2011 om 15:30
De PlayStation Move zag nu meer dan een jaar geleden het levenslicht en is momenteel nog diep verwikkeld in de concurrentiestrijd met Kinect. Door puike games als Child of Eden, Dance Central en Kinect Sports is de bewegingsgevoelige controller van Sony aan de verliezende hand. Dat realiseert Sony zich en daarom komt het dit najaar met een stormvloed aan Move-games voor de PlayStation 3. Wij spelen ze allemaal en trappen af met Start the Party! Save the World, de opvolger van het vorig jaar verschenen Start the Party!
Met Start the Party! lijkt Sony de spirituele opvolger van Eye Toy in handen te hebben. Zo focust het feestspel zich niet alleen op de lichtgevende Move-controller, maar ook op de PlayStation Eye-camera. Zodra je een groepsspel start, moet iedere speler om de beurt in beeld gaan staan, grappig poseren voor een foto en op dronken wijze zijn eigen naam inspreken. Het moet ten slotte wel een feestje blijven, zo verklapt de titel. De subtitel verraadt dat de feestbeesten de wereld moet behoeden voor totale destructie. Dokter Gruwel, duidelijk geïnspireerd op Heinz Dovenschmirtz uit Phineas & Ferb, is uit op macht en in de mini-games zullen de feestgangers deze doorgedraaide professor moeten stoppen. Spannend joh!
Herkenbaar, in negatieve vorm
In tegenstelling tot de Eye Toy-games verandert de Move-controller op je televisie in verschillende voorwerpen, waardoor het net lijkt alsof jij inderdaad met een vuurfakkel een zwerm beesten vernietigt. Save the World lijkt daarmee voort te borduren op het fundament van het eerste deel. Normaliter is dat niet zo heel erg; zoveel spellen doen dat namelijk. Punt van kritiek is alleen dat ontwikkelaar Sony Computer Entertainment niet heeft geluisterd naar de feedback op het eerste deel. Zo ontbreekt wederom de mogelijkheid om met meerdere mensen te spelen, evenals een online multiplayermodus en online leaderboards. Faal!
Terugkomend op de leaderboards, die waren uiteindelijk misschien overbodig geweest. De mini-games in Save the World missen namelijk een dermate vorm van diepgang, dat uiteindelijk de top tien zal bestaan uit precies dezelfde scores. Dat is weer een herkenbaar beeld, want ook het origineel had een groot gebrek aan diepgang en uitdaging in de mini-games. Maar, eerlijk is eerlijk: vanaf het moment dat wij de Move-controller voor het eerst in een grote ijzeren tang zagen veranderen, die bij elke beweging die wij maakten natuurgetrouw robots in elkaar zette, waren we onder de indruk. De Move-controller werkt op enkele mini-games na zeer soepel en zet jouw bewegingen nauwkeurig over op de televisie.
Uiteenlopende, maar inhoudsloze mini-games
In totaal bevat Save the World, net als haar voorganger, precies twintig uiteenlopende mini-games. Nu is Dokter Gruwel de aanleiding voor alle ellende en zul je hem moeten stoppen. Zo heeft hij bijvoorbeeld ingebroken in de fabriek, waardoor het ontwikkelproces van de robots compleet op hol is geslagen. Met een grote ijzeren tang in de hand moet jij de foute onderdelen van de robots verwijderen en de juiste er weer aan plakken. In een andere mini-game heeft Dokter Gruwel een boot gekaapt met onschuldige mariniers. Op Peter Pan-achtige wijze gaan zij naar de haaien als jij niet snel ingrijpt. Via een vangnet zul jij ze van de bloeddorstige haai moeten redden. Leuk is de mogelijkheid dat een andere speler de haai kan besturen, om het jou zo lastig mogelijk te maken.
Want samenspel is broodnodig in een game als Start the Party! Save the World. Koop dit spel niet als je geen familieleden of vrienden hebt, want dit is echt uitsluitend bedoeld om met meerdere personen te spelen. Dat Sony niet meer spelers tegelijk in een mini-game toelaat is daarom onbegrijpelijk. Er is wel een zogeheten ‘Party Mode’, maar dan speel je omstebeurt een minigame. Dankzij de leuke en grappige presentatie van een enthousiaste commentator kan dat nog best voor een leuk avondje zorgen. Eén avondje, welteverstaan. Daarna is de koek toch echt op.
Probeer te overleven
Naast de Free Play- en Party-modi, bevat Save the World nog een Survival-modus. Deze loodst de speler door alle mini-games heen met als doel het zoveel mogelijk punten scoren alvorens de tijdbalk leeg is. Hoe meer punten je scoort, hoe meer tijd je erbij krijgt. Het werkt vrij eenvoudig, maar het is een stuk leuker dan de ander modi omdat hier de speler met tijdsdruk te maken krijgt. Toch kan deze modus het spel niet van haar ondergang redden, want hierna zit je alweer door de content van Save the World heen. Wat overblijft is een verzameling minigames die elk maar een minuutje duren en geen extra opties bevatten. Je kunt alleen proberen een hogere score te halen, maar aangezien bij het gros van de minigames diepgang ontbreekt is dat een doelloze missie.
Goedkoop vervolg
Heeft Sony daadwerkelijk een héél jaar lang gewerkt aan deze onoriginele minigame-collectie? Zo ja, dan moet het snel in actie komen om de Move-controller een succes te maken, want als het zo doorgaat is de bewegingsgevoelige controller ten dode opgeschreven. Start the Party! Save the World is het perfecte schoolvoorbeeld hoe je geen vervolg hoort te maken. De combinatie van de Move en de Eye is leuk, maar voor de rest doet de partygame geen enkele moeite om je avond tot een waar feest te maken.
Cijfer: 4.5