BioShock Review

door Koen
maandag, 20 oktober 2008 om 9:02
BioShock was één van de toppers van 2007. Helaas kwam deze game alleen op de Xbox 360 en PC uit. Nu meer dan een jaar later komt BioShock dan eindelijk naar de PlayStation 3. Maar is BioShock op dit moment nog steeds zo’n goede titel?
Een gewone port?
BioShock was dé game van 2K Games in 2007, het was dus geen rare gedachte dat deze titel ook naar de PlayStation 3 zou komen. Dit werd echter vaak ontkend door 2K Games waarna toch het officiële bericht naar buiten werd gebracht dat er een PlayStation 3 versie van de game kwam. We hebben te maken met een port, maar haalt dat de sensatie weg?

Verhaal
Jij bent de enige overlevende van een vliegtuigongeluk. Het vliegtuig stortte ergens in de oceaan neer, precies langs een uit de zee stekende pilaar. Je ziet geen andere uitweg dan naar die pilaar te zwemmen en daar naar binnen te gaan. Maar als je dan in een onderwater lift stapt en je afdaalt naar de bodem van de zee, begin je er toch aan te twijfelen of je er wel goed aan hebt gedaan. Je hoort de stem van Andrew Ryan zeggen ''I choose Rapture'', en ziet een onderwater stad met zijn eigen infrastructuur. Helaas is Rapture alles behalve een luxe kuuroord. Tijdens de bouw van Rapture vonden de bouwers een slak. Een slak lijkt natuurlijk niet zo bijzonder, maar wat deze slak met zich meedroeg, was dat wel. De slak had namelijk het goedje Adam. Met dit spul konden de mensen in Rapture hun DNA genetisch manipuleren. De mensen die Adam gebruikte werden sterker, sneller, slimmer maar ook agressiever en gestoord. Aan jou te taak om door deze wereld weer op de vaste bodem te komen.
BioShock Screenshot 68116 BioShock Screenshot 57743 BioShock Screenshot 57742

Gameplay
BioShock is een port, logisch dus dat de gameplay hetzelfde is als de Xbox 360 en PC-versie. BioShock is geen First Person Shooter zoals Call of Duty 4: Modern Warfare, je dient namelijk echt na te denken bij wat je doet. Zo zul je moeten nadenken hoe je de Splicers (dit zijn de gemuteerde inwonders van Rapture) verslaat. Na vele Splicers te hebben verslagen, zal het niet meer voldoende zijn om ze met een tang of gewoon schietgeweer te belagen. Dan zul je toch echt gebruik moeten maken van de Plasmids, dit zijn genetische krachten die je in de onderwater stad vindt. Steek een Splicer in brand en schiet hem daarna overhoop of je elektrocuteert hem wanneer hij in het water staat. Dit zijn natuurlijk leuke dingen om je vijand mee te verslaan. Wanneer er een geëlektrocuteerde Splicer in het water ligt, kun je hem doorzoeken of hij ook bruikbare spulletjes bij heeft. Denk dan aan First Aid Kits, patronen, geld, Eve (heb je nodig om Plasmids te gebruiken). Het geld kun je gebruiken om je wapens te upgraden of om Eve en andere spulletjes te kopen.

De autosavefunctie is wat onhandig gemaakt. In veel games kun je wanneer de autosavefunctie is ingeschakeld gewoon doorspelen op het moment dat de game wordt opgeslagen. In BioShock is dat niet het geval, je gaat min of meer uit de game en moet wachten tot het laadbalkje vol is voordat je op het rondje van je controller kunt klikken om zo verder te gaan met de game.
BioShock Screenshot 66725 BioShock Screenshot 66724 BioShock Screenshot 66721
Grafische aspecten en een goed geluid
Het is jammer dat er geen multiplayer in BioShock zit en het zou super leuk zijn om als bijvoorbeeld een Big Daddy te spelen. Zodat je je tegenstander, aan de andere kant van de wereld, met plasmids kunt belagen. Leuk ook is het gegeven dat er een patch komt om de graphics er nog beter te laten uitzien. Nu zie je toch nog af en toe wat 'kartelrantjes', die na de patch waarschijnlijk weg zullen zijn wat betekent dat de game er nog mooier uit zal gaan zien. Bij de fantastische graphics heb je dan ook nog het geweldige geluid. Je hoort echt alles of iedereen als de vijanden ook maar sluipen of fluisteren, totdat ze plotseling voor je staan en op je in beginnen te slaan.
Vernieuwingen
De PlayStation 3 versie van BioShock is een port met wat extra’s. Zo vind je een nieuwe moeilijkheidsgraad, de Survival Mode. Dit is een zeer pittige modus waarin je tegenstanders op hoog niveau vechten, en waarin je weinig First Aid Kits op de grond zult vinden.
De tweede toevoeging zijn de Challenge Rooms. Dit zijn puzzelruimtes, waarin jij gebruik zult moeten maken van verschillende mogelijkheden die je hebt. Denk bijvoorbeeld aan een beperkt aantal wapens of plasmids. Wanneer de Challenge Rooms op 20 november als downloadbare content beschikbaar worden, zullen we erachter of dit een leuke toevoeging is.

Het is zeker niet erg dat de PlayStation 3 versie van BioShock een gewone port is. De game is nog steeds even mooi als die in 2007 was en de sensatie wordt dan ook niet weggehaald. Wat is er nou leuker dan een vijand eerst in brand te steken en daarna nog een paar kogels door de kop te jagen? Helaas is er net als bij de Xbox 360 versie geen multiplayer aanwezig wat erg jammer is. Daarbij is de gedachte dat de PS3-versie nog op een patch wacht, om de graphics te verbeteren, niet gek.