BattleBlock Theater Review

donderdag, 02 mei 2013 om 19:00
Gamers zijn een beetje gek. Lees: geen nerd, maar gek. Dat is ook prima. Ontwikkelaar The Behemoth speelde daar eerder al op in door de knotsgekke game Castle Crashers naar de Xbox Live Marketplace te brengen. Nu, vijf jaar later, is het tijd voor de 2D platformgame BattleBlock Theater.
Waar normaal katten lieve schattige poezewoezen zijn, zullen ze je in BattleBlock Theater flink dwarsbomen. Zodra je de game opstart, strand je namelijk op een eiland en kom je terecht in een gevangenis waar politiekatten de dienst uitmaken. Je vrienden kun je alleen bevrijden als je voor deze katten diamanten verzamelt die her en der verspreid liggen in allerlei platformlevels. Klinkt absurd, toch? Heerlijk absurd welteverstaan.
Niet te serieus nemen
De toon is dan ook meteen gezet. BattleBlock Theater is net als Castle Crashers een game die je met een knipoog moet spelen. Een game die zichzelf niet al te serieus neemt en daar zit het plezier dan ook in. Diamanten verzamelen door ongeveer 80 levels te doorlopen luidt de boodschap.
Levels opgebouwd uit blokken
Alle levels zijn opgebouwd uit blokken, vandaar ook de titel. De kunst is om juist te timen en van het ene blok naar het andere te komen. Natuurlijk zijn alle blokken niet hetzelfde. Zo zijn er onder meer vuurblokken, blokken die je weg laten schieten, ijsblokken en nog veel meer. Er is flink wat diversiteit en het zal lang niet altijd zo makkelijk zijn om je doel te bereiken.
In elk level zit een aantal diamanten en een bolletje wol. Je hebt niet alles nodig om de Exit te bereiken. Maar dat is natuurlijk wel het leukste: al-les verzamelen! Het puzzelelement is leuk en uitdagend en ook word je ondertussen nog gedwarsboomd door... je raadt het al: katten. De katten rennen regelmatig achter je aan om een klap op je kop te geven en te zorgen dat je net niet van het ene blok naar het andere komt. Jeetje, die beesten zijn verrekte irritant.
Kikker als wapen
Gelukkig kun je standaard een wapen op zak dragen. Met de bolletjes wol die je vindt kun je nieuwe wapens kopen. Al is veel voor de aardigheid en zal het niet baanbrekend wat toevoegen aan de gameplay. Zo kun je standaard een bijtende kikker plaatsen, maar veelal zal die jou ook opeten en niet alleen een kat. Niet handig, wél grappig.

Vermakelijke co-op
Hoewel je in je uppie meer dan genoeg plezier kunt beleven aan deze titel, is het leukste toch wel om de levels co-op te spelen. Anders dan Castle Crashers doe je dit niet met vier maar met twee personen. Je doorloopt allemaal platformlevels op zoek naar diamanten en bolletjes wol. Het verschil is alleen dat je moet samenwerken. Goed samenwerken is vereist, want voor je het weet lig je met je snufferd ergens te sterven of is een kat je te slim af.

Regelmatig zul je je co-op buddy een helpende hand moeten bieden, letterlijk. Dus dan sta jij ergens op een randje en moet je je medespelers opvangen. Of je komt op een stukje waarbij je de ander omhoog gooit. Doe dat vooral, want voor je het weet ontdek je nog een geheim stuk level. Prachtig, het lijkt Mario wel, maar dan in een ander, origineel, decor.
In de standaard levels sta je niet onder tijdsdruk, in het laatste level van de wereld wel. Dan wordt het echt lastig en moet je binnen een bepaalde tijd de Exit bereiken. Met twee mensen is dit soms lastiger dan alleen, want je moet goed communiceren en op elkaar ingespeeld zijn. Als dat lukt voel je je werkelijk twee bazen! En als je faalt: ach, blijven lachen. Want BattleBlock Theater is gewoon grappig!
Toffe Arena modus
Die hilariteit spreekt ook uit een hele andere modus, namelijk Arena. Dit is het gedeelte waarin je wel met vier mensen online kunt spelen. Een soort Mario-achtige partygames kunnen gekozen worden waarbij je eens lekker je tegenstander kunt zieken. Zo is er een game waarbij je zoveel mogelijk goud moet verdienen door op goudblokken te staan. Natuurlijk wil jij niet dat een ander daarop staat en dus zul je diegene flink wat meppen op zijn kop geven. Heer-lijk! De Arena biedt zeer veel opties en dus raak je zomaar niet uitgespeeld. De game mag dan 1200 Microsoft Points kosten, maar het is wel een titel waarmee je dagen zoet bent en elke keer weer op kunt pakken omdat het zo leuk is.

Jij als ontwerper
En is er is meer. De creatievelingen kunnen zich uitleven door zelf levels te bouwen. Dus hoe bepaal jij waar je blokken neerzet? Deze optie is niet het belangrijkste van de game, maar een aardige toevoeging is het zeker. Eerdere games zoals LittleBigPlanet bewezen al dat gamers het leuk vinden om niet alleen te gamen, maar ook te ontwerpen. Ontwerpen voor dummies, but who cares?
Absurd lollig
Als je van platformgames houdt en niet een te serieuze gamer bent, dan is BattleBlock Theater een titel die jij verplicht in huis moet halen. Leuk om alleen te doen en hilarisch om met meerdere personen te spelen. De co-op voor maximaal twee personen is echt een aanrader en ook de Arena voor vier personen is uiterst vermakelijk. Nergens wordt het tergend moeilijk, maar dat hoeft ook niet. Dit is een game met een goede balans van vermaak en moeilijkheid. Zoek absurd, ga voor BattleBlock Theater.