Vechten in grote mechs kan alweer meer dan vijftien jaar met From Software's Armored Core serie. In 1997 verscheen het eerste deel en ondertussen zijn we alweer bij de twintigste beland in de vorm van Armored Core: Verdict Day.
Hoewel Armored Core alweer een flinke tijd meeloopt, zal het niet iedereen even bekend in de oren klinken. Dat komt omdat de games toch voor een vrij specifieke doelgroep gemaakt worden. Dat viel wel te merken toen wij voor het eerst met het nieuwe deel aan de slag konden. 'Toegankelijk' blijkt niet het toverwoord te zijn, al worden er wel kleine stappen gezet om de serie iets begrijpelijker te maken.

Gevecht om de wereld
Gelukkig is het verhaal en het doel van de game wel overzichtelijk. We verplaatsen ons naar de toekomst, waar grondstoffen schaars zijn en de wereld is verdeeld in drie facties. Deze facties strijden om meer gebied en daarmee ook grondstoffen. Jij kiest een kant en wordt midden in het gevecht geplaatst. Het mooie is dat het gevecht om de wereld zich online afspeelt. Spelers over de hele wereld strijden tegen elkaar en winnen daarbij gebied voor hun factie. Als één factie overwint zal de wereld zich resetten, iets dat ook gebeurt na afloop van een online seizoen. Hoelang deze seizoenen duren, is nog niet bekend.
Het vechten gebeurt uiteraard in de mechs waar het bij Armored Core allemaal om draait. Aangezien je al je tijd in dit mechanische monster bevindt, kun je deze aanpassen aan jouw persoonlijke wensen. Zet er andere wapens op, geef het een extra boost, pas het uiterlijk naar eigen smaak aan, het kan allemaal. Je zult daarom online geen twee dezelfde mechs tegenkomen.
Eigen teamgenoten instellen
Daar houdt het aanpassen van de game echter niet op. Een grote klacht uit de voorgaande Armored Core delen was dat de gevechten heel lastig te balanceren zijn. Gamers die erg goed in de game zijn werden veelal geplaatst in gevechten met mindere spelers en overwonnen daarom té makkelijk. Voor Verdict Day is daar een mooie oplossing voor bedacht, namelijk het instellen van je eigen A.I.-teamgenoten.
Deze computergestuurde vrienden, maar ook tegenstanders, zijn tot in de details in te stellen. Hierdoor kunnen gamers die niet zo handig zijn in de daadwerkelijke gevechten, maar wel het tactisch inzicht hebben, toch goed meekomen. Zij kunnen mechs op de kaart aansturen en aanwijzingen geven om zo de vijand als bevelhebber van een klein legertje in te maken.
Elk van deze A.I.-mechs is los in te stellen, zodat hun speelstijl helemaal onder controle is van de bevelhebber. Wil je liever dat ze de vijand op afstand houden, of juist dat ze direct op het gevaar afgaan? Het zijn slechts twee oppervlakkige voorbeelden van de mogelijkheden die je in de uiteindelijke game zult krijgen.
Waardige opvolger
Een begin om ook de minder goede spelers een kans te geven, maar evengoed blijft Armored Core een game voor de liefhebber. Je zult niet even snel instappen, maar moet toch echt even studeren op alle opties, de cijfers goed tot je laten doordringen en de uitrusting van de mechs flink aanpassen om een kans te maken. Daarmee wordt Verdict Day een waardige opvolger in de serie, maar zal het wederom niet een game zijn die nieuwe spelers zal verwelkomen wanneer deze in de winkels ligt. Dat zal in september in Japan gebeuren. Wanneer Europa aan de beurt is, blijft nog onduidelijk.