Soul Sacrifice Review

donderdag, 02 mei 2013 om 18:00
Wat doe je als je een lelijk eng monster kapot hebt gemaakt: laat je die in leven of offer je die op? Die vraag stel je jezelf voortdurend tijdens de gevechten in de role-playing game Soul Sacrifice.
Eerder kwamen we al met een impressie op de proppen waarin twee dingen al snel duidelijk werden: de game proefde naar meer en het was niet geheel duidelijk wat voor game je nu precies in handen had. Na een uitgebreide speelsessie valt één ding nu vast te stellen: Soul Sacrifice is helemaal niet zo ingewikkeld, eigenlijk een stuk minder diepgaand dan je in eerste instantie zelfs verwacht. De game is gewoon typisch Japans, wat inhoudt: weinig uitleg, dus zoek het maar uit. Dat maakt niet uit, na een paar uur spelen snap je de bedoeling wel van Soul Sacrifice.
Strijd zoals je nog nooit gestreden hebt
Alles is erop gericht om jezelf sterker te maken, je voor te bereiden op de confrontatie met Magusar. Je hebt een lange weg te gaan, zo wordt al snel duidelijk in het begin van de game. Opgesloten in een enge kooi, verzwakt tot aan het bot, tikt de tijd af. Lichamelijk ben je klaar om te sterven. Mentaal net niet. Natuurlijk niet. De hufter die jou tot dit noodlot heeft weten te brengen zul jij najagen tot de dood. Gelukkig is er een helpende hand, het boek Librom. Je kunt door het boek scrollen om diverse queesten uit te voeren en dan draait het elke keer maar om één ding: strijd zoals je nog nooit gestreden hebt!
In diverse hoofd-en zijmissies kom je allemaal verschillende soorten vijanden tegen van klein tot groot. Hoe verder je komt, hoe lastiger het wordt. Laat je dus niet misleiden door het eenvoudige eerste gevecht. Dat is een eerste kennismaking, meer niet. Vechten doe je met magie. Verwacht dus geen hack en slash titel met zwaarden en kruisbogen aan je zijde. Toverspreuken is het kernwoord in Soul Sacrifice. De gehele game kun je naar je hand zetten, waarbij keuzes ook daadwerkelijk nut hebben. Een vleugje strategie en bijkomend denkvermogen is dus noodzaak om de game helemaal naar jouw hand te zetten. Zo begin je met het aanmaken van een personage. En verder bepaal jij helemaal zelf welke spreuken je een gevecht in meeneemt.
Magie is manier
Hoe verder je in de game komt, hoe meer mogelijkheden je vrijspeelt. In totaal kun je zes spreuken meenemen die in kracht en mogelijkheid variëren. Kies jij er bijvoorbeeld voor een spreuk mee te nemen die jouw gezondheid aanvult, of ga je voor een vuist die uit de grond ineens omhoog springt? Die laatste mogelijkheid is een krachtige aanval. Er zijn ook mindere krachtige, toch nuttige, opties zoals vuur naar vijanden gooien, of je arm als wapen gebruiken waardoor je toch nog in de rondte mept. Het kan allemaal.
Qua kleine vijanden maakt het niet zoveel uit welke spreuken je meeneemt. Het maakt wel degelijk uit als je een eindbaas voor je neus krijgt. Iedereen heeft zijn eigen zwaktes en hoewel er meerdere wegen naar Rome leiden, is de ene aanpak beter en sneller dan de ander. Blijf dus ten alle tijden nadenken. Vergeet bijvoorbeeld niet om tussen het verhaal door eens even naar je opties te gaan en te kijken of je nog een spreuk moet vervangen of zelfs elementen met elkaar moet combineren om een aanval krachtiger te maken. Die opties maken Soul Sacrifice uitermate fijn.
Tijdens de gevechten moet je opletten wanneer je een spreuk inzet. Je magie is namelijk niet oneindig. Na zoveel keer een spreuk gebruikt te hebben, is die spreuk op. Zodra een vijand op je afkomt, gooi je pas vuur naar hem op het moment dat hij in de buurt is. Je blijft kijken tot hij neervalt. Ga dus vooral niet als een kip zonder kop steeds maar op een knop drukken om spreuken te gebruiken. Blijf kijken! Want als je spreuken opraken terwijl je een baas aan het verslaan bent, wordt het vechten knap lastig. Nu kun je zo nu en dan gebruik maken van de omgeving door bijvoorbeeld uit rotsblokken een schild te creëren, maar ook die mogelijkheden zijn niet onbeperkt.
Blijven nadenken
Timing is essentieel. Zorg ervoor dat je niet te veel geraakt wordt tijdens gevechten. Want dan moet je elke keer gedode vijanden opofferen. Als je ze opoffert, vul je je magiebalk aan. Raakt je leven echt op, dan kun je ervoor kiezen je levensbalk aan te vullen. Keer op keer moet je per gevecht bekijken wat jij op dat moment nodig hebt. En hoewel de gevechten zelf snel repetitief worden, blijft het leuk doordat de game moeilijker wordt en je steeds je koppie moet blijven gebruiken.
Vooral Mind's Eye activeren
Wat overigens een zeer fijne optie in Soul Sacrifice is, is Mind's Eye. Dit is een optie die je kunt activeren door met de pijltjestoets naar beneden te drukken. Dan gloeit een kleur op bepaalde voorwerpen die je in een missie nodig hebt. En ook geeft de optie aan waar vijanden zitten, hoeveel schade ze nog aangebracht moet worden en wat vooral handig is om te zien: de zwaktes bij eindbazen.
Bepaalde spreuken zorgen ervoor dat je sneller klaar bent met een eindbaas. Sommige hebben bepaalde zwakke plekken die je op een afstand kunt raken door een spreuk waardoor je als het ware aan het schieten bent. Iets wat op dat moment zinvoller is dan een toverspreuk te gebruiken waarmee je arm één grote knots wordt om daarmee te meppen. Mocht je nou toch moeilijkheden hebben, vergeet dan vooral niet dat de game lokaal en online coöperatief te spelen is.
Eigen identiteit
Voor de rest ziet Soul Sacrifice er prachtig uit op de PS Vita. Omgevingen die gesierd zijn met kolossale beelden doen soms denken dat je een kijkje neemt in een God of War game, met het verschil dat de imposante afbeeldingen puur ter decoratie dienen. Ook de soundtrack van de game sluit goed aan bij de gevechten. Soul Sacrifice heeft een eigen sfeer en dat is prettig. Het enige wat misschien beter had mogen gebeuren is meer gebruik van de technische opties van PS Vita. Qua besturing wordt het touchscreen gebruikt om door Librom te bladeren, maar meer is er eigenlijk niet bij.
Dit heeft de PS Vita nodig
Dat neemt niet weg dat de manier waarop het verhaal uit de doeken wordt gedaan vernieuwend is. Na luttele seconden merk je dat Soul Sacrifice een eigen identiteit heeft en dat is prettig. Mensen met een PS Vita die op zoek zijn naar een RPG zijn aan het juiste adres bij Soul Sacrifice. De game wordt gesierd door het feit dat je de hele game werkt met spreuken en niet over een standaard arsenaal aan wapens beschikt. Er zouden meer van dit soort games uitgebracht moeten worden op Sony's handheld. Dit is ongetwijfeld de PS Vita game van dit moment.