And Yet It Moves Review

Review
woensdag, 15 september 2010 om 18:30
xgn google image
De Wiimote is al voor veel verschillende doeleinden gebruikt. Eens zien of ontwikkelaar Broken Rules een beetje beweging en vernieuwing in het WiiWare kanaal kan krijgen met And Yet It Moves. Want het idee is simpel, draai de wereld om je heen om het einde te bereiken.
And Yet It Moves zou sommige van jullie wellicht bekend in de oren klinken. And Yet It Moves is namelijk een spelletje dat origineel voor de PC verscheen, maar nu dus ook op de Wii verkrijgbaar is. Maar wat is het precies, want de titel verklapt weinig van het spel. Nou ja, ook wel weer een hoop, want wat je doet is de wereld kantelen. Maar dat is nog lang niet alles…
Puzzeltjes
Want in And Yet It Moves, verder afgekort als AYIM, kom je ook ontzettend veel puzzels tegen en zul je regelmatig logisch moeten nadenken om de levels te doorkomen. Zo moet je in een level wat bananen aan een gorilla voeren, wat je doet door de wereld zo te kantelen dat het fruit via een aantal takken bij de primaat komt. Of dien je een hamster zo te begeleiden dat hij een aantal muren voor je kapot breekt. Meestal ligt de oplossing voor de hand; draai de wereld om waardoor het plafond in één keer de vloer is. Maar daarbij dien je ook rekening te houden met stenen, takken en soms wat monsters die je in het spel tegenkomt.
And Yet It Moves Screenshot 151354 And Yet It Moves Screenshot 151350 And Yet It Moves Screenshot 151352
Recht is dood, schuin is hoop
Je moet daarnaast ook nog eens rekening houden met hoe de wereld draait. Want val je een te grote afstand, dan is de kans groot dat je te pletter valt op een vlakke ondergrond. Maar kantel je de wereld zo dat de vloer schuin loopt, dan zal je poppetje de val eerder overleven.
Ook komt het wel eens voor dat je op een schommel (in de vorm van een afgebroken stuk hout) moet gaan staan en dan de wereld moet kantelen om de schommel in beweging te brengen. Je kunt zo bijvoorbeeld over een groot ravijn springen om je weg te vervolgen. Uiteraard is het ook mogelijk om de wereld te kantelen om dat grote gat te overbruggen, maar zorg dan wel dat je je poppetje niet te hard op de grond terecht laat komen.
Creatief ontworpen
Naast dat de gameplay van AYIM erg uniek is, kunnen we dat ook zeggen over de graphics. Nee, er zijn geen flitsende special effects of gigantische driedimensionale werelden, maar wel levels die volledig zijn opgebouwd uit gescheurd papier, wat een leuke grafische stijl met zich meebrengt. Daarbij is er ook aan lagen gedacht in de achtergrond, wat de game toch een beetje een 3D-effect geeft. Mooi is anders, maar creatief is het zeker, iets dat we bij menig Wii game toch wel missen.
And Yet It Moves Screenshot 151345 And Yet It Moves Screenshot 151344 And Yet It Moves Screenshot 151348
Vreemde muziek
Dat kunnen we ook meteen zeggen over de muziek. De muziek bestaat uit rare geluidjes afgewisseld met hier en daar een melodietje. Over muziek kunnen we dan ook niet echt spreken. De geluiden zijn wel goed gedaan, maar dragen niet echt bij aan de sfeer wat helaas wel erg jammer is. Daarnaast herhaalt de muziek zich ook vrij snel waardoor je al snel de neiging krijgt om de volumeknop naar beneden te draaien.
Lopen, draaien en springen
Maar toch zul je daar niet zo erg op letten, want je bent constant bezig met rondlopen, springen en draaien. De Wiimote hou je dan ook beet in de NES-stand (dus op de zijkant). Het lopen doe je uiteraard met de D-pad en springen met de 2-knop. De wereld draai je met de 1-knop. Alles zal dan ook gelijk op pauze springen, zodat je even rustig kunt kijken hoe je precies moet draaien.
And Yet It Moves Screenshot 151343 And Yet It Moves Screenshot 151342 And Yet It Moves Screenshot 151351
Zes uurtjes
Zoals dit kopje al aangeeft zul je ongeveer zes uur zoet zijn om het einde van AYIM te bereiken. Een aardige tijd voor een WiiWare game. Of er daarna nog een reden is om terug te keren? Als je echt van achievements halen houdt wel, deze zijn namelijk aanwezig in het spel. Er zitten er zeker een paar uitdagende achievements tussen waar je een tijdje over zult doen. Een hele lastige is bijvoorbeeld het doorlopen van een level door constant de wereld te draaien, en daarbij niet één keer de grond te raken.
Mocht je dan nog niet genoeg hebben van al het gedraai, geren en gespring? Dan kun je nog altijd meedoen aan een competitie op internet. Het is mogelijk om de tijden van andere spelers te downloaden naar je Wii waarna je het tegen het ‘spook’ van je tegenstander op kan nemen.
Conclusie
Broken Rules maakt met And Yet It Moves een schitterende Wii game waarin de puzzels nooit al te moeilijk worden. De game is dan ook binnen vijf minuten te leren, waardoor het voor iedereen leuk is. Het is met zes uur lang voor een WiiWare game, maar na het uitspelen wil je nog steeds meer. And Yet It Moves is dan ook een aanrader voor iedere Wii gamer!
Cijfer: 8.5