Aftershokz Trekz Titanium Review - De ideale sportpartner?

maandag, 17 april 2017 om 13:05
Aftershokz komt met een nieuwe draadloze hoofdtelefoon, die zich richt op de sportende muziekliefhebber. De zogenaamde bone conduction technologie moet ervoor zorgen dat je alert blijft voor geluiden om je heen terwijl je naar muziek luistert. In deze Aftershokz Trekz Titanium review lees je of deze technologie goed werkt.
De Trekz Titanium van Aftershokz is ontworpen voor sportieve muziekliefhebbers. Deze draadloze hoofdtelefoon rust niet in je oren zoals we gewend zijn, maar op je jukbeenderen en voert hierdoor dankzij bone conduction technologie de muziek aan. Dit moet ervoor zorgen dat je oren nog steeds open staan voor omgevingsgeluiden, zodat je veilig in de buitenlucht kan sporten. Aan deze hoofdtelefoon hangt een aardig prijskaartje van ongeveer 125 tot 150 euro en in onze Aftershokz Trekz Titanium review kom je erachter of het je geld waard is.
Aftershokz Trekz Titanium Review

Praktisch en kleurrijk design

De Trekz Titanium komt in verschillende opvallende kleuren zoals roze, blauw, groen en het tijdloze zwart. De verpakking bevat eigenlijk alles wat je nodig hebt: zo krijg je niet alleen de hoofdtelefoon geleverd, maar ook een mooi opberghoesje, verstelbare Fitbands voor smallere hoofden, een micro-usb kabel, oordoppen om omgevingsgeluid te blokkeren en de nodige handleidingen. De hoofdtelefoon moet eerst even opgeladen worden, maar kan vervolgens ongeveer zes uur mee. Het pairen met je smartphone of een ander Bluetooth-apparaat gaat gemakkelijk en snel: binnen een minuut is de hoofdtelefoon klaar voor gebruik.
Op de hoofdtelefoon zelf zijn meerdere knoppen te vinden, zodat je snel kan schakelen tijdens het sporten zonder tussenkomst van je telefoon. Denk hierbij aan knoppen waarmee je de muziek kan pauzeren, harder of zachter kan zetten of naar het volgende nummer kan skippen. Deze knoppen werken allemaal naar behoren en zodra je goed in de gaten hebt waar de individuele knoppen voor dienen, zorgen ze ervoor dat je niet onnodig afgeleid wordt tijdens je work-out.
De hoofdtelefoon bevat daarnaast twee microfoons, waardoor je inkomende gesprekken op je telefoon gemakkelijk op kan nemen. Dit doe je wederom via de knoppen op de headset. Waarom iemand ooit al hijgend en uitgeput aan de telefoon wil hangen is ons niet helemaal duidelijk, maar de mogelijkheid krijg je in ieder geval wel.
Aftershokz Trekz Titanium Review

Geluid via je jukbeenderen

Wat de Trekz Titanium uniek maakt, is het feit dat je de muziek niet zozeer 'in' je oren hoort. De hoofdtelefoon rust op je jukbeenderen en zal vooral via trillingen in je jukbeenderen de muziek aanleveren. Dit is zeker even apart in het begin en het zal dus eerst wat onwennig aanvoelen. Gelukkig wen je hier al snel aan en merk je er tijdens het sporten niks meer van.
Dit betekent helaas wel dat de geluidskwaliteit niet optimaal is. Voor tijdens het sporten is het voldoende, maar je moet de hoofdtelefoon niet willen gebruiken om recreatief naar muziek te luisteren. Zo komt de muziek ten eerste vrij plat over, vanwege het gebrek aan bas. Dit is wel deels op te lossen door de EQ-instellingen aan te passen, maar een echte diepe bas moet je niet verwachten: dat is het doel van deze hoofdtelefoon dan ook niet.
We hebben de Trekz Titanium getest met meerdere genres muziek: van metal tot elektronisch en van rap tot indie. Hogere, elektronische tonen komen het beste uit de verf, alhoewel je hierbij het gebrek aan bas wel het meeste merkt. Gitaarparten en ruige vocalen worden wat minder helder overgebracht, maar zijn nog steeds prima te beluisteren. Verwacht dus alleen geen prachtkwaliteit of een diepe bas.
Aftershokz Trekz Titanium Review

Gebruik tijdens het sporten

Voor deze recensie hebben wij de Trekz Titanium gebruikt tijdens het hardlopen. Op zich beviel dit meer dan prima: de handige knoppen op de headset zorgen ervoor dat je niet hoeft te stoppen, je hebt geen irritant draad in de weg zitten en je bent op de hoogte van wat er in je omgeving gebeurt. Ook is de hoofdtelefoon zweetbestendig, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken tijdens een intense work-out.
Onze ervaringen waren toch niet alleen positief: zo waren aankomende auto's vaak wel goed te horen, maar fietsers hoorden we pas wanneer ze praktisch naast ons waren. Het is ook lastig om mensen te horen wanneer ze tegen je praten, tenzij je het volume erg laag hebt staan. Ook heeft de open-ear functionaliteit één groot nadeel, in de vorm van wind. Wanneer er een hoop wind staat, wordt het lastig om je muziek te horen aangezien de wind door je oren suist. Dit probleem heb je met in-ear of over-ear hoofdtelefonen een stuk minder, want dan zijn je oren natuurlijk afgesloten.
Hoewel de hoofdtelefoon niet heel strak om je hoofd zit, blijft deze toch goed zitten tijdens het sporten. Wij hebben eigenlijk niet te maken gehad met een afzakkende of verschuivende headset. Voor de mensen die hier wel last van hebben is een oplossing te vinden in de bijgeleverde Fitbands, die je om de headset heen kan glijden om zo meer grip te krijgen. Wij merkten alleen weinig verschil toen we deze Fitbands gebruikten.
Aftershokz Trekz Titanium Review

Prima idee, maar kan beter

De Aftershokz Trekz Titanium is bedoeld voor gebruik tijdens het sporten en dat doet deze hoofdtelefoon dan ook prima. Het handige design zorgt ervoor dat niet afgeleid wordt tijdens je work-out en je kan de meeste omgevingsgeluiden nog horen dankzij het feit dat je oren niet bedekt zijn. Toch is het jammer dat je niet alle omgevingsgeluiden goed binnen krijgt wanneer je de muziek wat harder hebt staan.
De geluidskwaliteit is voldoende, maar je moet de hoofdtelefoon niet willen gebruiken om recreatief naar muziek te luisteren. De prioriteit ligt dus echt bij het sporten en voor de geleverde kwaliteit is een prijskaartje van 125 tot 150 euro wel wat aan de hoge kant. De Trekz Titanium is een goed begin, maar het idee kan beter worden uitgewerkt.