A Single Shot (DVD) Review

zaterdag, 13 september 2014 om 15:00
Veel van de huidige films worden gebaseerd op boeken. Het verhaal is immers al bekend en ja, als het al een succesverhaal is, zal dat voor de film niet anders zijn toch? Tenzij je dat natuurlijk helemaal verprutst zoals in Single Shot het geval ook is.
Een boek staat vaak bol van achtergrondinformatie en uitleg. Het heeft er ook behoorlijk de ruimte voor, aangezien een pagina meer of minder niet zoveel uitmaakt. Helaas is het bij een film zo dat je niet alles goed uit kunt leggen, zonder dat het verhaal ultiem vervelend wordt of over meerdere delen uitgesmeerd moet worden. Qua uitleg valt een film dan ook vaak tegen in vergelijking met het boek.

Ontmoet John Moon

In A Single Shot volgen we John Moon, gespeeld door Sam Rockwell (The Green Mile), die een heleboel aan zijn hoofd heeft. Hij ligt in scheiding en verliest zijn boerderij. Op een vroege ochtend gaat John jagen. Als hij iets in de struiken hoort ritselen, legt de jager aan en schiet hij. Als Moon vervolgens dichterbij komt, ziet de beste man dat er niet een hert getroffen is, maar een jonge vrouw die nu levenloos op de grond ligt.
John besluit de jonge vrouw, wiens komaf onbekend blijft, naar haar kampeerplek te slepen en haar daar te laten verdwijnen met een onduidelijke reden. Als de jager dan tussen haar spullen kijkt, vindt hij ineens een flinke som geld wat hij natuurlijk besluit mee te nemen. En dat komt hem duur te staan.

Eigen schuld?

Al snel wordt de jacht namelijk op hem geopend door, hoe kan het ook anders? Een aantal drugdealers die weten dat hij de poet heeft meegenomen. Deze jacht blijft eigenlijk de hele film doorgaan, terwijl de echtscheiding van John op de achtergrond meespeelt. Hij vraagt er zelf ook wel een beetje om en je zult jezelf betrappen op het denken of zelfs uitspreken waarom hij dingen ook op die manier aanpakt.
Allereerst laat de hoofdrolspeler natuurlijk een lijk verdwijnen en neemt hij een grote som geld mee, waarvan iedereen kan gokken dat daar een luchtje aan zit. Vervolgens gaat John zich nog verdacht gedragen ook en daarbij nog een louche typetje uit zitten dagen in de kroeg. Als de pleuris helemaal losbreekt blijft hij ook nog lekker in zijn trailer. Ergens zijn eigen schuld dus.

Behoorlijk voorspelbaar en niet overtuigend

De acties van de John worden op een gegeven moment zelfs, net als het verloop van de film, behoorlijk voorspelbaar, maar dat is eigenlijk nog niet eens het allerergste. Het acteerwerk laat namelijk ook behoorlijk te wensen over. Eigenlijk zijn de enige overtuigende acteurs in de film Sam Rockwell en zijn advocaat, die gespeeld wordt door William M. Macy.
Deze laatste is echter slechts kort te bewonderen in de film in een poging de achtergrond van John uit te leggen. De film slaat zo de plank nog veel vaker mis, bijvoorbeeld bij de mensen die achter John aan zitten. Wie het precies zijn en waarom ze nou zo angstaanjagend zijn mag je voor een groot deel zelf invullen, want je krijgt slechts summiere info over deze groep mensen.

A Single Shot schiet behoorlijk mis

Hoewel boekverfilmingen steeds beter lijken te worden weet deze film niet echt een goede overstap te maken van papier naar je scherm. Doordat er zo weinig uitleg wordt gegeven over de gebeurtenissen, personages en gemaakte keuzes in de film, raak je al snel verward.
Als je dan gaat kijken naar de acteurs, zijn er maar twee die echt goed weten te acteren. Helaas is er daarvan eentje bijna niet in beeld. De rest hangt er een beetje omheen en verpest meer dan dat er bijgedragen wordt. A Single Shot weet helaas zijn doel niet te raken. De film is niet tergend slecht, maar absoluut geen aanrader.
Cijfer: 4.5