Tribal Wars 2 Preview - Vooral een evolutie van zijn voorganger

Preview
zaterdag, 13 september 2014 om 14:00
xgn google image
Met miljoenen geregistreerde online accounts kan InnoGames zijn game Tribal Wars tot een zeer succesvolle titel rekenen. Mede om die reden besloot het Duitse bedrijf een vervolg op deze browsergame te maken, genaamd Tribal Wars 2. Op de Gamescom in Keulen namen wij alvast een kijkje op deze nieuwe MMO.
Om hardcore fans niet op hun tenen te trappen, belooft InnoGames dat het bedrijf door zal gaan met het ondersteunen van de eerste Tribal Wars. Het nieuwe deel is gebaseerd op die succesvolle browsergame, en is vooral bedoeld om mensen die instappen in de franchise een gestroomlijnde, nieuwe ervaring te geven.

Meer aandacht voor de tutorial

Zo geeft InnoGames aan dat de tutorial in het eerste deel niet optimaal was. Hierdoor focust het Duitse bedrijf zich meer op de leercurve voor nieuwe spelers in Tribal Wars 2.
De studio wil dat doen door spelers meer bij de hand te nemen, en hen stap voor stap uitleggen hoe Tribal Wars 2 in elkaar steekt. Hierdoor zal de tutorial misschien wat langer duren, maar wel meer aspecten van de game dekken. Volgens InnoGames moet hierdoor het spel toegankelijker zijn voor zowel nieuwe spelers, als nieuwkomers in het genre.
Tribal Wars 2 Dorp

Taveernes en ziekenhuizen

Zoals te verwachten voegt InnoGames met Tribal Wars 2 ook een aantal nieuwe gebouwen toe. Enkele nieuwkomers zijn de taveerne - een herberg waar bier stroomt als water - en een ziekenhuis waar je al je gewonde strijders kunt verzorgen.
Met nieuwe gebouwen als deze zal het wat langer duren voordat je alles hebt gezien wat je dorp je te bieden heeft, waardoor je meer speeltijd hebt voordat je alle upgrades hebt gebouwd in jouw nederzetting. Daarnaast zijn deze gebouwen uniek, en hebben ze een effect op onder andere je productie die andere verbeteringen in je nederzetting niet hebben.

Je hoofdgebouw wordt belangrijker

In de eerste game werd je hoofdgebouw vooral gebruikt voor het upgraden van verschillende gebouwen. Hoe hoger het level van je hoofdgebouw was, hoe sneller je andere structuren kon verbeteren of juist afbreken.
In Tribal Wars 2 wordt dit gebouw nog belangrijker, aangezien je hiermee koning kunt worden in jouw gebied. Bezit je namelijk het hoofdgebouw met het hoogste level, dan mag jij plaatsnemen op de virtuele troon. Als koning kun jij bijvoorbeeld titels weggeven aan verschillende andere mensen in jouw gebied, zoals de titel 'hoofdspion'. De spelers die deze titels ontvangen, krijgen op deze manier extra bonussen die ze kunnen gebruiken; bovengenoemde titel zorgt bijvoorbeeld voor beter spionage.
Tribal Wars 2 Hoofdgebouw

Samenstelling van legers essentieel voor succes

Daarnaast wordt het op een juiste manier samenstellen van je leger belangrijker dan ooit. Ten eerste worden er in Tribal Wars 2 enkele nieuwe units toegevoegd;de Berserker, die weinig bescherming heeft maar verschrikkelijk gevaarlijk is, en de Trebuchet, die van een grote afstand enorme keien kan werpen.
Hoe meer troepen je van een type in je leger stopt, hoe minder effectief die worden. Natuurlijk hebben vijf boogschutters een grotere kracht dan één, maar de toename wordt steeds minder. Het zou dus logisch zijn om zoveel mogelijk verschillende units te gebruiken, maar wanneer je dit doet gaat het discipline van je leger omlaag.
Constant moet je dus de balans zoeken tussen hoeveel verschillende soorten troepen je wilt gebruiken in je leger, en hoe hoog je de discipline wilt houden. Dit opzoeken van de juiste balans klinkt strategisch gezien interessant, en het wordt dan ook leuk om te zien hoe dit in TW2 zal uitpakken.

Nieuwe graphics grootste verschil met Tribal Wars

Als laatste geniet Tribal Wars 2 van nieuwe graphics. Deze zijn ten opzichte van het eerste deel een verademing. Overal is meer detail te vinden, van de manier hoe kabbelende beekjes door je dorp stromen tot stenen die her en der verspreid liggen.
Vooral de wereldmap heeft een grote verandering ondergaan. Waar deze in het eerste deel nog bestond uit een radar-achtige kaart met stipjes die dorpen aangeven, worden de nederzettingen in Tribal Wars 2 vanuit isometrisch perspectief weergegeven. Wat leuk is aan de wereldkaart is dat elke nederzetting lijkt te veranderen op basis van de gebouwen die neergezet worden. Heb jij bijvoorbeeld een muur gemaakt, dan staat die fier rond je dorpje te pronken.
Tribal Wars 2 Wereldkaart

Tribal Wars 2 lijkt een evolutie

Toch lijkt Tribal Wars 2 in de kern grotendeels hetzelfde te blijven. Dit hoeft niet per se slecht te zijn, want de MMO voelt als een evolutie. Meer troepen worden toegevoegd, meer gebouwen zijn beschikbaar en de nieuwe graphics zijn een verademing ten opzichte van de eerste game. Tribal Wars 2 lijkt het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar laat deze wel een beetje beter draaien.