A Hat in Time Review - Een passievolle platformer

donderdag, 21 december 2017 om 13:45
Hoe(d) handig zou het zijn als je een pet op kon zetten waarmee je opeens super snel kan rennen? In de wereld van A Hat in Time is dit realiteit. In onze A Hat in Time review lees je precies of deze game zijn hoofdgerei juist weet te gebruiken of dat we deze platformer weer aan de kapstok hangen.
Na tijden afwezig geweest te zijn, is het 3D-platformer genre weer helemaal terug in 2017. Natuurlijk konden we eindelijk met Super Mario Odyssey aan de slag op de Nintendo Switch. Eerder dit jaar verscheen ook nog Yooka Laylee die ons mee terugnam naar de platformers van weleer. Om het jaar af te sluiten kunnen we ook nog aan de slag met A Hat in Time, die nu op de PlayStation 4, Xbox One en PC te spelen is.

Magische hoeden

In deze game speel je als Hat Girl, een buitenaardse dame die een speciale collectie hoeden heeft. Haar hoeden geven haar speciale krachten die je nodig hebt om de game uit te spelen. Zo heb je een wintermuts waarmee je in een blok ijs verandert en een stomp op de grond kunt doen. Er zijn zo zes verschillende hoeden die je kunt verzamelen.
Het wordt nog magischer door patches op je hoed aan te brengen. Er is plaats voor drie upgrades, dus je moet zelf kiezen welke krachten je nodig hebt op ieder moment. Heel handig is de grijphaak upgrade waarmee je veel nieuwe gebieden kunt ontdekken. Mocht je het jezelf moeilijk willen maken, dan kan je ook een patch opspelden waarmee je in één klap dood bent.
a hat in time review 1

Bakken aan persoonlijkheid

Ondanks de weinige woorden die Hat Girl naar buiten brengt, weet ze toch te charmeren. Net als andere karakters heeft Hat Girl veel pit en weet ze een grappige draai te geven aan de verschillende situaties. Veel humor komt extra goed over door de stemacteurs die duidelijk hun best hebben gedaan. Bijna ieder personage heeft een stem en zo weer een bak meer personaliteit dan wanneer het simpele geluidjes zijn.
Je kunt de uitstraling van Hat Girl naar eigen smaak aanpassen door andere kleuren vrij te spelen voor haar outfits. Zo zijn er verschillende versies van alle hoeden, maar kun je ook de kleren en haarkleur van Hat Girl aanpassen. Het vrijspelen van deze kleuren doe je door verzamelitems bij elkaar te zoeken, waarna je op een gokautomaat iets nieuws mag uitzoeken.

Op zoek naar zandlopers

Nadat jouw ruimteschip crasht, verlies je een hoop zandlopers die je schip aandrijven. Je moet vervolgens vier dichtbij zijnde werelden afstruinen om je zandlopers terug te vinden. De werelden zijn ontzettend gevarieerd en het is daardoor fijn om weer een nieuwe locatie te kunnen ontdekken. Iedere wereld ziet er nog eens extra kleurrijk en geanimeerd uit waardoor het een visueel genot is om de werelden door te gaan.
Je kijkt door een telescoop naar een wereld en kiest vervolgens een level met een zandloper als beloning. Alle levels spelen zich wel in dezelfde open wereld af, dus het is een vreemde keus dat je handmatig een nieuw level moet selecteren om weer een zandloper te vinden. Handiger zou zijn geweest om gewoon rond te kunnen lopen in een wereld om daar zandlopers te vinden, zoals bijvoorbeeld Super Mario Odyssey en Yooka Laylee dat ook doen. De laatste wereld gebruikt wel deze indeling. Ontwikkelaar Gears for Breakfast weet dus dat dit design weldegelijk bestaat.
a hat in time review 2

Lekkere controls met een dubieuze camera

Erg belangrijk bij een platformer is dat de besturing fijn werkt. A Hat in Time is bewapend met de klassieke dubble jump en vult dat arsenaal aan met een ontzettend fijne duik-beweging. Je kunt hierdoor ver naar voren duiken om afgronden te overbruggen en snel een wereld rond te komen. In combinatie met de grijphaak spring en slinger je zonder veel problemen door de game heen.
Waar soms wel een steekje blijft liggen, is de camera. Vooral in gebieden met een plafond ontstaan er problemen, want zodra je te hoog komt glitcht de camera alle kanten op. Ook is er enige moeite met omhoog kijken, waardoor het lastig is in te schatten waar je precies heen kunt of waar je aan kunt hangen met de grijphaak. Op de meeste momenten zal je hier geen last van hebben, maar het gebeurt vaak genoeg om er een opmerking bij te maken.
Over het algemeen zijn er wel wat aspecten aan te merken aan A Hat in Time, maar dat neemt niet weg dat het ontzettend leuk is om te spelen. Zo goed als Mario Odyssey zal het niet worden, maar dat is ook een game van miljoenen euro’s die jaren in ontwikkeling is geweest. A Hat in Time is een Kickstarter project dat gemaakt is uit liefde voor het platformgenre.
a hat in time review 3

A Hat in Time Review – Met liefde gemaakt

Die liefde straalt ervan af. De soepele gameplay en de uiterst creatieve levels zijn eigenlijk al een goede reden om A Hat in Time te proberen. Ja, de camera doet soms vreemde dingen en het verhaal slaat eigenlijk nergens op, maar dan speel je wel een fijne platformer met unieke karakters en levels. Voor 28,49 euro kun je A Hat in Time al een kans geven en dat is wat ons betreft zeker waard.