10 Cloverfield Lane Review (Blu-ray) - Spanning in de bunker

zaterdag, 23 juli 2016 om 14:00
Na de release van Cloverfield in 2008 waren fans klaar voor een vervolg. In het geheim werd daarom gewerkt aan een spin-off in de vorm van 10 Cloverfield Lane, die kort na de aankondiging uitkwam in de bioscoop. Nu is het echter de tijd voor de 10 Cloverfield Lane review op blu-ray.
10 Cloverfield Lane is volledig gefocust op het karakter Michelle, gespeeld door Mary Elizabeth Winstead. Wij volgen haar leven waarin een vreemd auto-ongeluk ervoor zorgt dat Michelle wakker wordt in een bunker. Dat niet alleen, want Michelle zit opgesloten in een kamer en aan de muur vastgeketend. Dit is het punt waarin de eigenaar van de bunker Howard, gespeeld door John Goodman zijn intrede maakt.

Naar buiten gaan is een doodvonnis

De situatie waarin Michelle verkeert en het gedrag en uitstraling van Howard voorspellen weinig goeds. Toch benadrukt Howard dat hij Michelle heeft gered van de ondergang van de wereld en dat zij veilig zijn in de ondergrondse bunker. Datgene wat Howard zegt en de situatie waarin Michelle lijkt te verkeren, zijn echter twee verschillende werelden. Daarom blijft de vraag bestaan is: Michelle gered of gevangen genomen?
Als het aan de derde bewoner van de bunker ligt, Emmett (John Gallagher Jr.), dan is Michelle gered. Zo wist Emmett van de bunker af omdat hij eraan heeft meegebouwd, en kon nog net voor het sluiten van de deur naar binnen glippen. Hierdoor had de plattelandsjongen het geluk om veilig in de bunker te komen, want wat zich buiten afspeelt daar wil jij niet zijn. Betekent dit dan toch dat Michelle is gered van een vreselijke dood in de buitenwereld?
10 Cloverfield Lane Review

John Goodman is de publiekstrekker als Howard

Ondanks de bemoedigende woorden van Emmett, blijft Howard zich toch vreemd gedragen. Het opgesloten zitten in een bunker helpt hier niet bij, want je krijgt als kijker echt een claustrofobisch en benauwd gevoel. Je leeft dan ook volledig mee met de situatie van Michelle. Een situatie waarin zij samenleeft met Howard, een autoritaire en beangstigende man die geweldig wordt neergezet door John Goodman.
Een goed voorbeeld hiervan is het zware ademen van Howard, dat echt een bedreigend gevoel afgeeft. Dit past ook heel goed bij het zware postuur van Howard en misschien is dat zelfs onbewust erin gekomen door het zware postuur van John Goodman zelf. Ondanks deze bedreigende momenten, heeft Howard ook een zachte kant en die komt naar voren als hij het heeft over zijn dochter Megan. Door deze twee kanten van Howard ontstaat opnieuw de vraag, is Michelle gered of gevangen genomen?

Een zoektocht naar de waarheid met sterke muziek

Deze terugkerende vraag is voor Michelle een reden om op zoek te gaan naar antwoorden over Howard en de buitenwereld. Een zoektocht die tot genoeg problemen leidt en ook meer dan de nodige spanning oplevert. Deze spanning wordt extra aangezet door zeer sterke muziek op de achtergrond, uit handen van componist Bear McCreary. Naast gecomponeerde muziek wordt ook bestaande muziek gebruikt, waarbij de zeer toepasselijk zin: “I think we’re alone now, there doesn’t seem to be anyone around”, wordt gezongen.
Maar dan in de derde akte van de film verandert 10 Cloverfield Lane volledig van genre. De overgang die de film hierbij maakt is voor ons gevoel te groot. Aan de andere kant zorgt deze overgang er wel voor dat 10 Cloverfield Lane een film is geworden met een interessante mix aan genres. Wij werden dan ook zeker verrast door de overgang en daarom gaan wij er verder geen woorden aan vuil maken.
10 Cloverfield Lane Review

Een blu-ray met waardevolle extra’s

Wel een punt ter bespreking zijn de extra’s die te vinden zijn op de blu-ray. Allereerst heb je een grote selectie aan gesproken talen en ondertitels en ten tweede zijn er in totaal zeven featurettes. In deze featurettes worden allemaal verschillende onderdelen van 10 Cloverfield Lane belicht, zoals stunts, kostuums en de muziek. Als je de featurettes achter elkaar kijkt, dan krijg je een goed gevoel van het proces in hoe de film is gemaakt.
De featurettes zijn daarom een hele mooie toevoeging aan de blu-ray, maar de echte fans kunnen ook de gehele film bekijken met commentaar van regisseur Dan Trachtenberg en producer J.J. Abrams. Voor regisseur Dan Trachtenberg is 10 Cloverfield Lane zijn speelfilmdebuut, dat leerden wij toevallig ook in eerste instantie uit de featurettes. Daarop doorgaand moet gezegd worden dat Trachtenberg een mooi debuut heeft gemaakt met 10 Cloverfield Lane.

Oog voor detail, maar karakters niet consistent

Samen met een cast van drie hoofdrolspelers weet Trachtenberg de film interessant te houden in steeds dezelfde locatie. Dit heeft ook te maken met een gevoel voor detail. Zo heeft Michelle aan het begin van de film mooi gelakte nagels in het rood. Maar naar mate de film vordert, zie je dat de nagellak steeds verder afbladert.
Een aanmerking op de drie hoofdrolspelers is dat twee karakters een bijzondere overgang doormaken. Voor Howard is het de overgang van beangstigend naar aardig, dat ook een doel dient binnen de film, maar qua overgang te groot is binnen korte tijdsafstand. Voor Emmett is het de overgang van een beetje het sulletje van het platteland naar opeens iemand die de huidige situatie op intelligente wijze kan inschatten. Daarentegen zorgt Emmett wel voor de nodige humor in de bunker.
10 Cloverfield Lane Review

10 Cloverfield Lane – Een nieuw verhaal in de wereld van Cloverfield

10 Cloverfield Lane is een film geworden die duidelijk onderdeel is van dezelfde wereld als Cloverfield, maar tegelijkertijd zijn eigen ding doet. Dit komt in de vorm van een zeer spannende film waar John Goodman schittert als een soort slechterik. Naast Goodman zorgt de originele muziek voor een benauwde sfeer die de film zeer goed doet. Het grootste minpunt is alleen de té grote overgang naar de derde akte, waarin 10 Cloverfield Lane een volledig andere film wordt.