Monolith Soft is terug met een gloednieuwe titel in de Xenoblade-reeks. Geen remaster of uitbreiding dit keer; het is tijd voor Xenoblade Chronices 3. Wij gingen alvast aan de slag met de aankomende JRPG die op de planning staat voor de
Nintendo Switch.
Xenoblade Chronices is terug met een derde deel en speelt zich een flinke tijd na de eerste twee delen af. Dat is voor zowel nieuwkomers als oude rotten fijn. Nieuwkomers kunnen relatief makkelijk instappen met het nieuwe verhaal, terwijl de oudere garde die al sinds 2010 verliefd is op de reeks talloze verwijzingen naar eerdere delen zullen herkennen.
Een verhaal dat je vastpakt
In het nieuwe deel staat het conflict tussen de naties Keves en Agnus centraal. Laatstgenoemde is in de wereld van Aionios extreem goed in het gebruik van Ether, terwijl Keves haar natie heeft gebouwd op basis van mechanische technieken. Opvallend is alleen dat beide naties op bijzondere wijze met elkaar vechten.
Oorlogen worden gevoerd met speciale soldaten die een kunstmatige levensspanne hebben van tien jaar. Gedurende die levensjaren spenderen de soldaten deze eigenlijk altijd op het strijdtoneel. Soldaten die de volledige tien jaar overleven gaan vervolgens via een soort offerviering dood.
Het is precies deze viering waar je Keves off-seer Noah ontmoet, een soldaat die verantwoordelijk is voor het begeleiden van gestorven soldaten via fluitmuziek. Hij kijkt samen met zijn jeugdvrienden Lanz en Eunie enorm uit naar de offering wanneer ze oud genoeg zijn. Waarom is niet precies duidelijk, maar of het drietal dat gaat halen is ook nog maar de vraag.
Tijdens een speciale missie stuit het drietal op een aantal soldaten van Agnus. Het betreft Mio, een off-seer van Agnus, samen met soldaten Taion en Sena. De zes raken in conflict met elkaar en een mysterieuze man, die tientallen jaren ouder is dan de jonge soldaten van beide facties. Een groot gevecht breekt uit, waarna de mysterieuze man het zestal inlicht over een groot geheim, waardoor de zes soldaten op de vlucht moeten slaan voor hun voormalige naties.
Intrigerende setup
Het is een setup die je binnen enkele uren compleet meesleept en de toon zet voor het verhaal. Monolith Soft is altijd goed geweest in het creëren van een complex verhaal dat zich binnen de kortste keren vast metselt in je brein. Al snel heb je zin om alleen maar dieper in het verhaal te verdwijnen.
Opvallend is wel dat het eerste uur je vooral dwingt om toe te kijken. JRPG’s hebben er een handje van om veel te vertellen via cutscenes in het begin, waarna de game langzaam maar zeker minder je handje vasthoudt.
Xenoblade Chronicles 3 heeft hier ook last van, al zit hier ergens wel een charme in.
In combinatie met de setup voor het verhaal worden namelijk ook tal van mechanics uitgelegd. Deze leggen de basis voor de talloze gevechten die je tijdens je avontuur mee zal maken. Opletten is dan ook van uiterst belang, want in de Xenoblade-games vecht je iets anders dan je van de meeste JRPG’s gewend bent.
Vechten met je positie
Xenoblade Chronicles 3 grijpt namelijk terug naar het vechtsysteem dat ook in het eerste deel gebruikt werd. Dat wil zeggen dat je volledig de controle hebt over waar je je personage neerzet op het strijdveld, maar dat normale slagen automatisch uitgedeeld worden. Op die manier kun je je meer focussen op de positie die je inneemt, want die is van groot belang.
Door middel van het kiezen van de juiste positie kun je met je speciale aanvallen namelijk goede klappen uitdelen. Zo heeft Noah een aanval waarmee hij vijanden kan verlammen, maar dat effect ontstaat alleen wanneer je vijanden vanaf de zijkant raakt. Anderzijds heeft Noah ook een aanval genaamd Back Attack die in de naam al verklapt dat je maximale schade aanricht wanneer je vanaf de achterzijde vijanden aanvalt.
Een klasse apart
Ieder personage in de zeskoppige groep heeft daarnaast zijn eigen klasse. Zo is Taion vaardig als tactisch meesterbrein, terwijl Lanz in de defensieve klasse valt en Noah juist uitblinkt als aanvaller. Iedere klasse heeft zijn eigen voor- en nadelen en het is aan de speler om de juiste balans te vinden binnen het team om vijanden uit te schakelen.
Hier komt al snel veel tactiek kijken, want Xenoblade Chronicles 3 geeft je de optie om de klasses van de personages in je team te rouleren. Op die manier kun je de vaardigheden van je teamgenoten leren door deze naar de hoogste Rank te brengen. Eenmaal bij Rang 10, het maximale, kent Noah hierdoor bijvoorbeeld de speciale aanval van Taion en andersom.
Het Interlink-systeem
Je hoeft dus niet bang te zijn dat de Japanse ontwikkelaar niet verder bouwt op de mechanics van het eerste deel. Naast het klasse-systeem bouwt Xenoblade Chronicles 3 het vechtsysteem nog verder uit. Dit gebeurt via het Interlink-systeem waarmee twee personages linken en de Ouroboros-vorm aannemen.
Hierdoor smelten Noah en Mio bijvoorbeeld samen en worden ze een reusachtige gedaante die nog veel meer schade aan kan richten. Wanneer je de Ouroboros-vorm aanneemt, heb je namelijk een andere moveset. Twee personages uit je team zijn immers samengesmolten met als resultaat veel potentie voor combinaties.
Hoe dat vorm gaat krijgen in Xenoblade Chronicles 3 kun je binnenkort zelf ontdekken. De nieuwe game van Monolith Soft staat voor 29 juli op de planning. De game verschijnt alleen op de Nintendo Switch.