Wildstar Preview - Ontdek de wereld met een psychopathische hamster

Preview
dinsdag, 17 september 2013 om 17:30
xgn google image
Als er één genre overbevolkt is in gameland, dan is het dat van de MMORPG wel. Na het immense succes van World of Warcraft wisten veel ontwikkelaars niet hoe snel ze hun eigen online multiplayergame met orcs en elfjes op poten moesten zetten. Wildstar lijkt misschien wat laat te komen op dit feestje, maar weet met een originele aanpak toch de aandacht te trekken.
Het eerste dat we te zien krijgen van Wildstar is de psychopathische hamster waar we vandaag mee rondlopen. Dit geeft meteen een goede indicatie dat de wereld van Wildstar het allemaal niet zo serieus neemt. Het cartooneske stijltje van de game past hier perfect bij, en geeft de game meteen een eigen gezicht.
Eigen stekkie
Nog voordat we de kans krijgen om te zien waar ons knaagdier zich bevindt, legt een vertegenwoordiger van ontwikkelaar Carbine Studio's ons uit dat we middenin een woonwijk staan. Iedere speler in Wildstar heeft namelijk zijn eigen huis, en de mogelijkheid om dat compleet naar zijn of haar voorkeur aan te passen. Nu moet je niet aan een standaard rijtjeshuis denken, maar bijvoorbeeld aan een gigantisch reuzenrad, of een pianohuis dat geluid maakt als je op de toetsen springt. Andere spelers kunnen een kijkje komen nemen in jouw stekje, waar jij weer extra ervaringspunten voor krijgt. Punten die meer dan welkom zijn, wil je je kunnen wapenen tegen de vele vijanden die de wereld van Wildstar rijk is.
Ontwijken geblazen
Het meest enthousiast worden we namelijk van het vechtsysteem van Wildstar, dat veel actiever is dan we van veel MMORPG's gewend zijn. Zo speelt het ontwijken van aanvallen een cruciale rol, wat meteen te zien is aan de gekleurde vlakken die je scherm vullen. Wij zagen een gevecht met een monster dat een grote schokgolf om hem heen kan veroorzaken. Net voor die aanval verschijnt er een grote rode cirkel om hem heen, waar je zo snel mogelijk uit moet zien te rollen. Dit geldt ook voor eindbazen, die soms negentig procent van het veld kunnen vullen met allesvernietigende spreuken en projectielen. Aan jou de taak om in die tien veilige procent van de dungeon te blijven staan.
Chaotisch
Zeker als je het met meerdere spelers tegelijk opneemt tegen een gigantische eindbaas zorgt deze actieve manier van vechten voor een prettig chaostisch beeld. De felgekleurde lasers en vuurballen vliegen overal in het rond, terwijl je links en rechts spelers ziet wegduiken voor de volgende aanvalsgolf. Het gevaar bestaat natuurlijk dat dit snel onoverzichtelijk wordt, maar vooralsnog maken we ons daar niet zoveel zorgen over.
Ontwapenen
Tot overmaat van ramp kan je ook nog eens je wapen verliezen als je er niet voorzichtig genoeg mee omgaat. Je zwaard vliegt dan letterlijk uit je hand, en belandt vervolgens een paar meter verderop in de grond. Je zult er zelf heen moeten rennen om het op te rapen voordat je weer een klap uit kunt delen, iets waar wij al zenuwachtig van werden toen het ons voorgedaan werd. Dit zal ongetwijfeld een grote rol gaan spelen in de PvP (Player versus Player) gevechten: een ongewapende tegenstander is immers een stuk gemakkelijker te verslaan.
Eigen smoel
Aanvankelijk vroegen we ons af of we nog wel zaten te wachten op een nieuwe MMORPG, maar Carbine Studio's lijkt er alles aan te doen om met Wildstar juist een game af te leveren die het over een andere boeg gooit. Gevechten zijn actief en chaotisch, het cartooneske stijltje geeft de wereld een eigen smoel en geef toe: wie wil er nu niet met een hamster spelen die met twee grote geweren door de wereld rent?

Populair Nieuws