Max The Curse of Brotherhood Preview - Magische reddingsactie

Preview
dinsdag, 17 september 2013 om 14:00
xgn google image
Iedereen met een broertje of zusje zal weleens gewenst hebben dat deze van tijd tot tijd zou verdwijnen. Zitten ze te zeuren, lopen ze in de weg, ben je net een nieuwe game aan het spelen en willen zij op de PlayStation. Je kent het wel. Dat gebeurt ook bij Max. Op een avond wenst hij dan ook dat zijn broertje Felix even vriendelijk oprot. Maar als zijn wens dan daadwerkelijk uitkomt, dan blijkt Max een goede broer te zijn en gaat hij op pad om Felix te redden.
Deze reddingspoging is echter nog niet zo simpel. Felix is namelijk ontvoerd door kwade krachten en meegesleept naar een mysterieuze en dodelijke wereld. Als kleine Max is het daar lastig om te overleven, maar al snel krijgt hij hulp. Deze komt in de vorm van een Magic Marker, ofwel een magische viltstift. Hiermee kun je de elementen beïnvloeden en je zo een weg banen door de talrijke levels.
De omgeving beïnvloeden
Max: The Curse of Brotherhood is namelijk een echte puzzel-platformer. Je bent bezig met flink wat spring- en klimwerk, maar de puzzels nemen minstens zoveel ruimte in. Dan blijkt ook gelijk dat de game wel een kindvriendelijk uiterlijk heeft, maar de puzzels alles behalve makkelijk zijn. Uiteraard begint het wel simpel. Richt je Magic Marker op een rots, maak een beweging omhoog en de rots zal uitschuiven. Op deze manier kun je op hoger gelegen plekken komen. Al snel begint de complexiteit echter toe te nemen.
Niet alleen rotsen kunnen opgetild worden, ook het groen van de natuur wordt beïnvloed door Max en zijn viltstift. Trek wat lianen uit de bomen en slinger als een echte Tarzan naar het volgende level. Maar let op! Zorg ervoor dat je wel scherp blijft. Even een sprong verkeerd inschatten en Max ligt dood op de grond. Gelukkig ben je daarna weer snel op de been om het nogmaals te proberen. En dat is belangrijk, want dood gaan zul je vaak.
Puzzels combineren
Zeker wanneer je in de latere levels meerdere soorten puzzels moet combineren. Laat met je Magic Marker een waterstroom op gang komen, waardoor een rotsblok op de goede plek komt. Vervolgens schuif je de grond omhoog en maak je een perfecte sprong om verder te komen in het level. Het is een voorbeeld van de vele combinaties die mogelijk zijn. Al moet hier wel opgemerkt worden dat er altijd één oplossing is. Niet zo gek voor een 2D-platformer, maar iets meer vrijheid in de puzzels zou mooi zijn.
Wat ook mooi is, is het grafische uiterlijk van de game. Niet enkel omdat de game naast een Xbox 360 versie ook een Xbox One uitgave krijgt, maar vooral door de kleurrijke omgevingen, mooie artwork in de achtergrond en het vrolijke mannetje Max dat door de levels springt. De omgevingen wisselen lekker af, van een woestijn vol zan, tot een ondergronds gangenstelsel en van een tropisch oerwoud tot een mooi strand. Je komt van alles tegen op Max zijn avontuur om zijn broertje te redden.
Een geslaagde reddingsactie
Die reddingspoging kunnen we in 2014 af gaan maken. Dan komt Max: The Curse of Brotherhood namelijk uit als download voor de Xbox 360 en Xbox One. Met zijn unieke puzzels en talrijke omgevingen weet Max zich goed te onderscheiden van andere platformers en daardoor lijkt het nu al een geslaagde reddingsactie te worden.