Watch Dogs DLC Bad Blood Preview - Nog meer hacken

Preview
maandag, 15 september 2014 om 18:00
xgn google image
Ubisoft bracht in mei een nieuwe IP uit: Watch Dogs. De een vond de game te gek, de ander vond dat de hype niet waargemaakt werd. Hoe dan ook, straks kunnen we alweer aan de slag met de eerste DLC, genaamd Bad Blood, en in deze preview checken we wat je deze keer zo’n beetje te wachten staat. Bad Blood is op 23 september beschikbaar voor Season Pass-houders en op 30 september voor iedereen.
In Bad Blood treed je in de schoenen van de verknipte hacker T-Bone. De naam zal ongetwijfeld een belletje doen rinkelen, want deze man heeft zij aan zij met Aiden Pearce gevochten tijdens enkele missies in Watch Dogs. Het verhaal van Bad Blood gaat direct verder na de gebeurtenissen uit de game.

Spoilers

Oogjes dicht als je die nog niet hebt uitgespeeld, want er volgen nu mogelijk spoilers. T-Bone krijgt, na Aiden Pearce een handje met zijn ontsnapping uit Chicago te hebben geholpen, een telefoontje van de verwarde Tobias Frewer. Frewer zul je ook wel kennen uit voorgaande gebeurtenissen. Hij wordt achterna gezeten en smeekt jou hem te redden uit de klauwen van de corrupte Blume Corporation. Blume komt uiteraard ook achter jouw hachje aan en als T-Bone probeer je uit te pluizen wat er allemaal precies gaande is en waarom ze op Tobias jagen.

Schieten, racen, hacken

De eerste twee missies die we te spelen kregen, focusten zich, niet geheel verrassend, op de fundamenten van de Watch Dogs gameplay. Schieten, racen en hacken. T-Bone heeft zelf geen unieke gameplay-mogelijkheden en speelt dus precies op dezelfde manier als Aiden. In de eerste twee missies waren we dus vooral weer aan het sluipen waar mogelijk, knallen als we werden ontdekt en onze tegenstanders aan het belagen middels de hackmogelijkheden die we van Watch Dogs kennen. Niets nieuws onder de zon.

Eugene

De eerste keer dat de game wat nieuws probeerde was met de introductie van een afstand bestuurbare buggy, liefkozend ‘Eugene’ genoemd. T-Bone stond in Watch Dogs namelijk naast hacker ook bekend als een handige mechanicus die allerlei snufjes en gadgets in elkaar wist te flansen.
Eugene kan op plekken komen waar je dat normaal gesproken niet zou kunnen. Zo moesten we tijdens de derde missie van Bad Blood, om niet ontdekt te worden, rode lasers à la Mission Impossible zien te ontwijken. Om de lasers uit te schakelen konden we met Eugene onder onze knoppen dat klusje klaren door via een ventilatieschacht naar het controlemechanisme van de lasers te rijden.
Eugene is daarnaast bewapend met een stun gun waarmee je je vijanden kunt elektrocuteren. Dit is erg handig tijdens situaties waar je niet ontdekt mag worden, omdat Eugene nagenoeg onzichtbaar is voor je tegenstanders. Leuk allemaal, maar niet supervernieuwend, want we hebben wel vaker in games met een soortgelijk karretje mogen rondscheuren.

Zwaarbewapende camera's

De camera’s in Watch Dogs vormden ook een groot gedeelte van de gameplay. Die zul je uiteraard ook in Bad Blood weer vaak tegenkomen. Deze keer mochten we op een gegeven moment huishouden met camera’s die bewapend waren met dikke guns en zelfs een granaatwerper. Terwijl we tijdens de vierde missie werden belaagd door waves van vijanden konden we gebruik maken van deze camera's. Er zijn er vijf waartussen geswitcht kan worden.
Dit biedt een verrassend verfrissende twist op de bekende camera-gameplay van Watch Dogs. Big Brother is watching shooting you. We hopen dat dit soort situaties vaker voorkomen in de rest van Bad Blood, want het was misschien wel de vetste ‘vernieuwing’ die we te zien kregen in dit voorproefje.

Street Sweep

Naast een stukje van de campaign te hebben gespeeld, gingen we ook aan de slag met een nieuwe zij-activiteit in Bad Blood, genaamd Street Sweep. In Street Sweep neem je het op tegen een drietal nieuwe gangs die Chicago terroriseren. Het nieuwe aan deze zijmissie is dat je iedere keer wanneer je een missie start een nieuwe objective krijgt voorgeschoteld.
De ene keer moet je bijvoorbeeld, net als in de Gang Hideout activiteit, een tweetal bad guys knock out slaan, en een andere keer ben je waves van vijanden aan het neerknallen terwijl je een bepaald gebied moet verdedigen. Daarnaast worden de vijanden elke keer willekeurig gegenereerd, dus weet je nooit wat voor weerstand je te wachten staat wanneer je aan een nieuwe Street Sweep begint. Dit houdt de enigszins repetitieve gameplay toch nog een beetje fris en zorgt bij het opstarten van deze zijmissie iedere keer voor een kleine verrassing.
Het voltooien van Street Sweep levert je bovendien punten op waarmee nieuwe perks worden vrijgespeeld in de bijkomende Street Sweep skill-tree. Niet geheel onbelangrijk is dat Street Sweep ook in co-op te spelen is. Hierin kun je dus met een maat aan de slag en krijg je daarbovenop telkens nieuwe challenges die je samen moet voltooien tijdens het spelen van deze missies.

Meer van hetzelfde

Voorlopig lijkt het er dus op dat de Bad Blood DLC voor Watch Dogs weinig nieuws te bieden heeft en simpelweg meer van hetzelfde is. Op zich is dat geen ramp, want de inmiddels bekende gameplay van Watch Dogs, hoewel enigszins repetitief, staat als een huis en zorgt ervoor dat de game nog steeds leuk is om te spelen. We zullen bij de volledige release maar moeten zien of Bad Blood nog wat leuks uit een hoedje weet te trekken, maar het lijkt er nu in ieder geval op dat het bij de bovengenoemde vernieuwingen blijft.