Vampyr Preview - Dwalen door de bebloede straten van Londen

    Nog voordat de game Vampyr uit is, mochten wij alvast aan de slag met de laatste build van het spel. Als verse vampier ga je op jacht naar de persoon die jou heeft vervloekt tot het eeuwige leven. Hoe dat bevalt, lees je in deze Vampyr preview!

    Games als Skyrim en Oblivion kennen de mogelijkheid om als vampier door het leven te gaan. In beide Elder Scrolls titels kan je er zowel voor kiezen om een bloedzuiger te worden, alswel de sjaak zijn zodra je in aanraking komt met een kwaadwillende vampier. Dat laatste is ook het geval in de game Vampyr, want hoofdpersoon Jonathan Reid zit nou niet bepaald te wachten op het krijgen van twee lange hoektanden en een bloeddorst.

    Vampyr preview afbeelding 1

    Bloeddokter

    Op zich ironisch, aangezien jij als dokter de meeste jaren van je leven door hebt gebracht met het toedienen van bloedzakken. Al vanaf het begin van de game zelf op zoek moeten naar nog leven bloedzakken om er zelf niet aan onderdoor te gaan. Want tijdens het ontrafelen van het mysterie achter de reeks moorden, word je zelf op de hielen gezeten door vampierjagers en tot razernij gedwongen medevampiers.

    Zoals je zal lezen in deze Vampyr preview is het Londen uit de game allerminst de gezellige en bruisende stad die we tegenwoordig kennen. Een maniak moordt willekeurig hele huizenblokken uit en laat nauwelijks sporen achter. En laat dat nu net dezelfde persoon zijn die verantwoordelijk is voor het in een vampier veranderen van jou als hoofdpersoon.

    Vampyr preview afbeelding 2

    Gemotiveerd

    Waar je dus je eigen motivatie hebt om de identiteit van de slechterik te achterhalen, zal het redden van een complete stad voor sommige gamers ook al voldoende zijn. Jammer genoeg weet de rest van de populatie niet beter dan dat je uit bent op hun bloed, waardoor je vanuit de schaduwen zal moeten werken om geen onschuldige burgers in de vuurlinie te plaatsen.

    In Vampyr komt dat neer op het werken in de nacht (immers is de zon één van je grootste vijanden) en het maken van keuzes. Verander je jouw nieuwe vrienden in een bloedinfuus en word je in één klap een stuk sterker, of negeer je jouw bloedlust ten koste van tragere progressie? Want in Vampyr staat het leegzuigen van een persoon gelijk aan een behoorlijke dosis ervaringspunten waarmee je jouw talenten flink kan opwaarderen!

    Vampyr preview afbeelding 3

    Goed of kwaad

    Mocht je de weg van de passieve vampier bewandelen, dan kan je wel degelijk een nieuwe Dracula worden. Want naast ervaringspunten voor het voltooien van missies, zijn er ook slachtoffers die geen vriendelijke oude vrouwtjes of toffe gozers zijn. Een dronkenlap die voor jouw ogen een ander neersteekt om een verloren weddenschap en je vervolgens voor rotte vis uitmaakt, die snapt het niet helemaal.

    Voor gamers die het koud laat om iemand een goede vriend is of niet, is er goed nieuws. Want hoe meer je van een persoon te weten komt, hoe waardevoller zijn of haar bloed wordt. Dat betekent meer ervaringspunten, mits jouw geest sterker is dan van jouw potentiële slachtoffer. En om dat voor elkaar te krijgen zal je, je raadt het al, punten moeten investeren in jouw manipulatiekrachten!

    Vampyr preview afbeelding 4

    Zwakke vampier

    Tijdens de Vampyr preview mochten we vrij rondlopen in Londen en naar hartenlust mensen (en ratten) leegzuigen, aan de hoofdverhaallijn werken of op zoek gaan naar sidequests. Laatstgenoemde werd zeker in het begin flink lastig gemaakt door de aanwezig van veel sterkere vijanden. Net als in bijvoorbeeld The Witcher 3 kan je een niveau zien naast de gezondsheidsmeter van een tegenstander, waarbij een donkere kleur harder wegrennen betekent.

    De enige mogelijkheid om gebieden met veel sterke slechteriken te verkennen, is om dus of je tanden in je vrienden te zetten, of op een later moment in de hoofdverhaallijn terug te keren. Of om op zoek te gaan naar verborgen wapens! Want hoe sterker jouw wapen, hoe makkelijker je vampierjagers en anders gespuis kapotmept.

    In Vampyr heb je een hoofdwapen (een bijl, knuppel, mes of iets anders om mee te zwaaien), een side-arm (een houten staak, vuurwapen, bloedpipet of anders nuttigs) en een reeks vampierkrachten. Net als in Skyrim kan je binnen het vampierzijn ook kiezen waar je het liefste gebruik van maakt. Want krijg je liever meer gezondsheidspunten als je een tegenstander in een gevecht bijt, of wil je een soort vampier-mijn op de grond kunnen leggen waardoor vijanden hun gezondheid kwijtraken?

    Vampyr preview afbeelding 5

    Graphics

    Aan mogelijkheden voor het ombrengen op brute manieren dus geen gebrek, maar toch is het niet allemaal koek en ei. Waar we tijdens de Vampyr preview de meest recente build van het spel speelden (en dus nog niet de definitieve versie), is er één aanzienlijk kritiekpunt op te merken, namelijk op het grafische gebied. Want daar laat het spel toch wel wat steken vallen.

    De gezichten van personages zien er prima uit en ook op de vechtanimaties valt weinig aan te merken. Totdat je de omgeving van dichterbij bekijkt of je een weg baant door vernielbare kisten en tonnen. Want dergelijke voorwerpen breken al in duizenden (direct verdwijnende) stukjes voordat jouw wapen de kisten raakt. In plaats van dat jouw waard of knuppel de kisten breekt, lijkt het erop dat de kleine stap die je voorwaarts zet bij het doen van een aanval de objecten breekt. De eerste keer is dat nog wel grappig, maar nadat het meerdere keren gebeurt ben je snel klaar met lachen.

    Vampyr preview afbeelding 7

    Maximaal haalbare?

    Dat is misschien nog iets kleins, maar de textures van veel voorwerpen in het Londen van Vampyr zien er van een afstandje nog wel uit, maar van dichtbij teleurstellend. Aan de grafische settings ligt het ook niet: die stonden allemaal op ultra (de Vampyr preview werd op de PC gespeeld).

    Behalve deze grafische misser valt er weinig op Vampyr aan te merken. Het verhaal is interessant en motiveert je om het mysterie te ontrafelen, de combat is uitdagend maar niet zo moeilijk als Dark Souls en de setting van Londen is sfeervol. De mogelijkheid om jouw eigen vampier te tunen zorgt ervoor dat je echt het gevoel hebt dat je eindelijk eens kans laten zien hoe een echte vampier zich hoort te gedragen, en niet zo’n lulletje uit The Vampire Diaries te worden!

    Vampyr preview afbeelding 8

    Vampyr preview – Bloederige graphics in fris concept

    Hoewel de game nog niet af is, ligt het niet voor de hand dat de graphics compleet op de schop zullen gaan. Wel is te hopen dat er hier en daar nog wat aan de textures gepoetst gaat worden voor de release, want dan zal de game echt bloedgoed zijn!

    Meer vampiers bloed zien zuigen

    Als Vampyr je bloeddorst niet kan stillen, dan is het goed om te weten dat je ook op televisie kan genieten van vampiers. Zoals je in de The Vampire Diaries seizoen 8 review kan lezen bijvoorbeeld. Mochten weerwolven meer je ding zijn, dan zal je meer hebben aan onze Werewolf: The Apocalypse preview.

    Vampyr

    Verkijgbaar vanaf 5 june 2018

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.