The Vampire Diaries seizoen 8 Review - Matige afsluiter

dinsdag, 28 november 2017 om 9:22
Help, twee van je beste vrienden zitten opeens opgesloten in een geheimzinnige klus! Wat doe je dan? Juist, de zoektocht openen! Dat is precies waar deze The Vampire Diaries seizoen 8 review mee begint.
En die zoektocht is een helse klus, gezien Mystic Falls te maken krijgt met een geheel nieuwe vijand: Sybil (Nathalie Kelley); een slaaf van de duivel, zo zou je het kunnen noemen. En samen met haar zus Seline hebben alle vaste Vampire Diaries leden te maken met heel wat ellende. Dit zijn Stefan, Damon, Caroline, Matt, Bonnie en Alaric. De rest van de cast is inmiddels al uit de serie geschreven, met uiteraard de grote afwezige: Elena (Nina Dobrev). Zij om wie alles zes seizoenen lang draaide.

Jachtseizoen geopend

De duivel, Cade, wordt vertolkt door Wole Parks. Zijn rol vertolkt hij goed. Met zijn blinkende witte tanden en duivelse grijns geloof je elk woord dat hij zegt. En dat is dat hij alleen maar zielen wil verzamelen, wat Sybil en Seline voor hem doen. De twee zussen willen alleen na jaren ellende wel eens hun ellende terug en plots wordt daarom de jacht geopend op de dochters van Alaric en Caroline.
Maar dat zijn nog maar twee hele jonge meisjes. Stefan en Damon besluiten hier een stokje voor te steken en als nieuwe vervangers op te treden. Voor Damon is die opgave niet zo moeilijk, want hij heeft nog weinig om voor te leven in Mystic Falls. Zijn mooie Elena verkeert in een hele diepe slaap. Iets wat niet geldt voor Stefan die zijn liefde inmiddels gevonden heeft bij Caroline en de twee tortelduifjes staan nota bene op het punt om te trouwen. Een gelukkig getrouwd leven leiden én moorden voor de duivel klinkt niets als een gezegend huwelijk. En dat is het dan ook niet.
The Vampire Diaries seizoen 8 review afbeelding 1

Eind in zicht

The Vampire Diaries seizoen 8 staat dan ook in het teken van heel wat keuzes en opofferingen. En in alle eerlijkheid: na zes seizoenen The Vampire Diaries heb je het dan wel gezien. De nieuwe hoofdpersonages bouwen eigenlijk niets meer op. Je mist al snel de oude leden van eerder en zonder hen is The Vampire Diaries een stuk minder boeiend. Seizoen 8 voelt aan als een chaotisch spel waarin nieuwe namen, nieuwe verhaallijnen en debiele dialogen ergens moeten samenkomen. En samen moeten eindigen, want seizoen 8 is ook nog eens de afsluiting van de gehele serie.
Je merkt het wel: dit gebeurt op veel vlakken geforceerd. De rode draad is niet overtuigend. En als er dan ook gestoord wordt gedaan met geneesmiddelen, vampiers die opeens weer mensen worden en dat soort gekke toestanden, dan krab je jezelf wel even achter de oren. Is het na 7 seizoenen opeens allemaal zó makkelijk geworden? En wie heeft dan wel het eeuwige leven en wie niet? Het lijkt wel alsof je 16 (inderdaad, je krijgt er nu 6 minder) afleveringen zit te kijken naar een GTST meets Vampires. Geen goed teken dus.
The Vampire Diaries seizoen 8 review afbeelding 2

Kokhalzen

Het enige wat interessant blijft is de band tussen Stefan en Damon, die is namelijk vanaf het begin geloofwaardig en sterk. En deze twee heren tillen de serie. Zonder hen was seizoen 8 helemaal slappe hap. Want andere vaste personages zoals Matt, Caroline, Alaric en Bonnie zijn eigenlijk slaapverwekkend geworden. Of er gebeurt niets of je hebt het gevoel van been there done that. En de liefde tussen Caroline en Stefan is ook al helemaal misselijkmakend.
Een stuk geloofwaardig is de liefde tussen Bonnie en Enzo en het is Michael Malarkey die de rol van Enzo vervult en fijn is om te kijken. De man was een paar seizoenen terug nog een bijna volledig onbekende in het filmlandschap, maar hij speelt de sterren van de hemel in seizoen 8. Je gelooft hem. Alleen zijn bepaalde plotontwikkelingen in zijn verhaallijn weer uiterst debiel. Niet zijn fout, eerder van de schrijvers.
The Vampire Diaries seizoen 8 review afbeelding 3

The Vampire Diaries seizoen 8 review - Afknapper als einde

En dat is helaas wat overblijft na 16 afleveringen: een teleurstellend gevoel. Leuk is het wel dat Elena (Nina Dobrev) nog één keer voorbij komt, samen met een aantal andere oude bekende personages. Maar het verhaal wordt heel, heel rommelig afgesloten. Om eerlijk te zijn was het beter geweest een laatste seizoen over te slaan. Want dit is geen Vampire Diaries titel waard. Een afknapper.
Cijfer: 5.5