The Sojourn Preview - Een puzzelaar met een diepere boodschap

Preview
donderdag, 09 mei 2019 om 15:13
xgn google image
Tijdens het ID@Xbox evenement kregen we de kans om verschillende soorten games te proberen. Een daarvan was de puzzelgame The Sojourn waar licht en duisternis centraal staan. Wat we van deze game vinden, lees je in onze The Sojourn preview.
Een wereld vol met licht bouwt zich voor je ogen op. In de verte zie je een dorp dat wordt omringd door een woest, en tegelijkertijd prachtig, berglandschap dat als een soort schild de bewoners beschermt. Naast je staan een man en een vrouw met een blinddoek op te lachen. De hand van de man raakt de buik van de vrouw. Ze verwachten een baby.
Dit waren de eerste beelden die we tijdens onze speelsessie van The Sojourn te zien kregen. Het riep bij ons meteen vragen op. Wie zijn deze mensen? Waarom hebben ze een blinddoek? Volgens Nefeli Gkoni, PR manager bij uitgever Iceberg Interactive, is dit precies wat ontwikkelaar Shifting Tides met deze beelden wil bereiken.
The Sojourn plaatje 1

Voor iedereen een ander verhaal

Als we Gkoni vragen naar het verhaal en de achterliggende betekenis, houdt ze haar lippen stijf op elkaar. "Ik kan je wel vertellen wat ik erin zie, maar dat is niet hoe jij het misschien ziet." Ze doelt hierbij op het feit dat iedereen de beelden uit The Sojourn op zijn of haar eigen manier moet interpreteren. Shifting Tides geeft je visuele hulpstukken. De betekenis moet je zelf invullen.
Op een ander punt in de demo zien we de man en de vrouw terug in een kamer met de grootte van een balzaal. Ze staan in het midden en houden hun pasgeboren kind in hun armen. Het kind draagt, in tegenstelling tot de ouders, geen blinddoek. Hetzelfde geldt voor een mysterieuze tovenaar en een soort marktkoopman die uit de Fata Morgana van de Efteling ontsnapt lijkt te zijn.
The Sojourn plaatje 2

Wereld van licht en duisternis

Om het 'verhaal' voort te bewegen moet je verschillende puzzels oplossen. In The Sojourn doe je dit door te wisselen tussen de wereld van het licht en de schaduw van de duisternis. De donkere wereld kan je alleen betreden als je op een rond platform stapt waar een vuurachtig licht naar boven beweegt. Eenmaal in de duisternis gaat er een hele andere wereld voor je open.
Zo wordt het ineens duidelijk dat een afgebrokkelde trap in het licht, bestegen kan worden in de duisternis. Hierbij moet je wel opletten, want je kan niet voor eeuwig in het donker blijven. Met elke stap die je zet, komt het licht weer dichterbij. Hierdoor kom je erachter dat je niet simpelweg door de levels heen kan lopen. Het is tijd om het puzzel gedeelte van je brein aan te roepen.
The Sojourn plaatje 3

Teleporteren en muziek bespelen

In de demo die wij speelden, konden we onze hersenen laten kraken in acht verschillende levels. In het begin moesten we alleen de duisternis gebruiken om een gat in de wereld van het licht te overbruggen, maar daar kwam al snel verandering in. De puzzels werden al gauw uitgebreid met twee unieke standbeelden. Een heeft de vorm van een totem en de andere ziet eruit als een harp.
Zodra je in de schaduwen stapt, kan je met de totem van plek wisselen. Dit heeft verschillende functies. Zo kan je hem gebruiken om een doorgang te openen of een afgebrokkelde trap te betreden. Na elke stap verloopt je tijd in de duisternis, waardoor een goede positionering van de totem essentieel is om verder te komen.
De harp kan je van een afstand bespelen en herstelt een kapot deel van het pad zolang het standbeeld geluid maakt. Dit lijkt simpel, maar als je het combineert met de totem wordt het een ander verhaal. In de vier hoofdstukken (met maximaal negentien levels per hoofdstuk) komen er, naast de harp en de totem, later nog meer elementen die je op de proef gaan stellen.
The Sojourn plaatje 4

The Sojourn Preview - Meer dan alleen een puzzelaar

The Sojourn is een game die je meer biedt dan alleen een puzzelaar. Het is wel goed om te melden dat je je grijze massa sowieso flink moet aanspreken om alles te voltooien. Met de demo die wij onder handen kregen, werden we al aardig uitgedaagd. De manier waarop The Sojourn je met zijn verhaal aan het denken wil zetten, geeft de game iets bijzonders mee.
En het kind van de geblinddoekte man en vrouw? Het laatste wat we van hem zagen, was dat hij als jongetje zelf een blinddoek krijgt van de tovenaar. Wat dit betekent en hoe dit allemaal in elkaar valt, kan je zelf uitvogelen als de game in 2019 uitkomt.
The Sojourn komt in 2019 uit op een nog onbekende datum. De game komt naar de PC, PlayStation 4 en Xbox One.