The Mighty Quest for Epic Loot Preview - Loothoertjes Unite!

Preview
dinsdag, 16 april 2013 om 15:00
xgn google image
Free-to-play games worden steeds groter in de game-industrie. Zo worden deze games steeds beter en bereiken ze een groter publiek. Ubisoft heeft daar wel oren naar en nam ons mee naar Parijs, waar wij aan de slag konden met The Mighty Quest for Epic Loot.
Alleen de titel al klinkt episch, The Mighty Quest for Epic Loot, terwijl het ook meteen de kern van de game aangeeft. In The Mighty Quest for Epic Loot ga je namelijk op avontuur. Niet zomaar een avontuur maar een avontuur voor loot. Want in de wereld van The Mighty Quest for Epic Loot draait alles om geld, geld en nog eens geld.
Hoe rijk zijn jouw buren?
In de spelwereld zijn de buren erg benieuwd hoeveel geld jij precies in je kasteel schuil houdt, en als het even kan beroven ze je daarvan. Ook jij bent daar natuurlijk erg benieuwd naar. Om je eigen geldlaatje bij te vullen trek je erop uit om de kastelen van de andere spelers te plunderen, maar andersom is dat natuurlijk ook het geval. Dit vormt de basis voor een Dungeon Crawler die ook nog eens een strategische kant kent met een vleugje role-playing. Een leuke combinatie, zo blijkt.
Verdediging
Het is verstandig om als eerste je eigen kasteel te voorzien van de nodige beveiliging voordat je het kasteel van een andere speler gaat plunderen. Je kasteel zal een aantal kamers kennen waar je monsters en vallen in kunt plaatsen. Waar je in het begin nog simpele monsters en vallen tot je beschikking hebt, krijg je later steeds sterkere, maar ook duurdere monsters en vallen. Bij monsters moet je denken aan kwijlende honden, skeletten en voodoodokters. De valstrikken vallen in de categorie 'vervelend' met onder andere springplanken, scherpe punten en vertragingsmijnen. Het aantal kamers is later ook uit te breiden waardoor je uiteindelijk een heel labyrint kunt maken, inclusief eindbazen. En dat alles om je eigen poen veilig te stellen voor de hebberige handjes van andere gamers.
Goed nadenken over het ontwerp van je kasteel is een vereiste. Gelukkig kun je je eigen kasteel onderwerpen aan een testaanval om de ‘beveiliging’ te testen. Wees echter niet bang dat je kasteel oneindig geplunderd zal worden. Na een aanval zal je kasteel voor zes uur lang beschermd zijn, zodat je niet opeens al je geld kwijt bent. Daarnaast kun je maximaal maar 20 procent van je geld verliezen per aanval. Een valkuil is dat je niet online hoeft te zijn wanneer je kasteel aangevallen kan worden, waardoor je 24/7 moet oppassen voor de tegenstanders.
Aanvallen
Mocht je eenmaal tevreden zijn met je kasteel, dan is het tijd om de kastelen van andere spelers te betreden. Je kijkt vanaf jouw kasteel uit op andere vliegende kastelen. Hoger zwevende kastelen hebben meer macht dan jij, terwijl lager zwevende kastelen niet echt interessant zijn doordat deze van een lager niveau dan de jouwe zijn. Naast dat je door spelers gemaakte kastelen kunt aanvallen, zijn er ook kastelen die door Ubisoft gemaakt zijn. Deze zijn altijd toegankelijk maar zijn minder interessant, en bevatten ook minder om te stelen. Heb je eenmaal je doelwit gekozen, dan wordt het tijd om aan te vallen.
Dit aanvallen gaat zoals in bijvoorbeeld Diablo III. Gepaard met een vijftal vaardigheden betreedt je het kasteel om de monsters en vallen te overwinnen. Onderweg zullen je bergen aan loot vinden, van goud tot aan zwaarden en andere soorten uitrusting. Laat je echter niet verleiden door al dat moois, je zult slechts een aantal minuten de tijd hebben om het kasteel te plunderen en alle monsters te verslaan. Pas dan kun je de laatste kamer betreden waar een schatkist op je wacht.
Social media meets leaderboards
Een leuke optie in The Mighty Quest for Epic Loot is dat het spel tevens een soort social media meets leaderbord idee hanteert. Net als op Facebook krijg je een melding als jouw kasteel is aangevallen en of jouw verdediging gewonnen of juist verloren heeft. Je kunt dan direct wraak nemen en het kasteel van de plunderaar aanvallen. Daar blijft het echter niet bij. Je krijgt ook meldingen als iemand meer vijanden dan jou vermoord heeft of een hogere moeilijkheidsgraad voor zijn kasteel heeft verkregen.
Vaardigheden
Na iedere plundering krijg je ervaringspunten, die vervolgens resulteren in het omhoog gaan van een level. Na ieder level zul je punten kunnen investeren in de vaardigheden van jouw klasse. Dit varieert van een magisch schild, het tijdelijk sterker maken van je wapen tot een krachtige aanval. Elke vaardigheid kent daarnaast een aantal niveaus. Investeren in deze skills is vereist, hoe meer je investeert hoe krachtiger de skill en hoe eerder je nieuwe vaardigheden kunt vrijspelen. Tijdens het aanvallen kun je slechts vijf aanvallen kwijt op je skill-bar, de beste combinaties vinden is dus van groot belang.
Om de game nog meer variatie te geven zijn er op het moment van schrijven drie klassen om uit te kiezen. De dappere krijger, de slinkse boogschutter en de mystieke magiër. Iedere klasse heeft zo zijn sterke en zwakke punten en natuurlijk een geheel eigen speelstijl. Na een vragenrondje bij de aanwezige ontwikkelaars kwam naar buiten dat we in de toekomst ongetwijfeld meer klassen kunnen verwachten.
De haken en ogen van free-to-play?
Nu zullen jullie vast denken: leuk en aardig, maar wat zijn de haken en ogen van het free-to-play model voor deze game? Gelukkig kunnen we stellen dat we die tijdens onze speelsessie nog niet hebben kunnen ontdekken. De ontwikkelaar gaat in ieder geval pay-to-win niet ondersteunen en liet ons weten dat alle items zowel met echt geld als met in-game geld gekocht kunnen worden. Door met echt geld te betalen krijg je gems. Elk item in de game kan gekocht worden met gems of coins. Het voordeel van de gems is dat items twee keer zo goedkoop zijn dan met coins. Handig om een voorsprong te krijgen maar wat je zeker geen oppermachtige positie geeft.
Het is goud wat er blinkt
Ubisoft lijkt met The Mighty Quest for Epic Loot een hele toffe game in handen te hebben. De verslavende gameplay maakt dit een spel die je niet gauw aan de kant legt maar wel heel snel oppakt. Ideaal voor een avondje gamen of tijdens een schoolles. Ook de graphics en de humor passen goed bij de game en doen denken aan animatiefilms als Shrek. Laten we hopen dat de game tijdens de lancering nog beter is dan tijdens onze speelsessie en we zometeen flink wat epische loot kunnen stelen!

Populair Nieuws