The Flock Preview

Preview
maandag, 30 september 2013 om 17:00
xgn google image
De grote man Suda51 speelde tijdens de afgelopen Gamecom een spelletje van iemand anders dat hij leuk vond. Het was The Flock, een game van Nederlandse bodem. Hoewel de game pas volgend jaar uitkomt, timmert het Nederlandse Vogelsap hard aan de weg om een spannende titel neer te zetten.
The Flock is een asymmetrische multiplayer thriller, zoals Vogelsap zijn eigen titel definieert. De ontwikkelaar bestaat uit acht enthousiaste studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Ze trekken bekijks met hun PC indiegame. Eerder al vertegenwoordigd op de Gamescom en afgelopen weekend stonden ze nog met hun titel op INDIGO. Het enthousiasme is overduidelijk groot. Iedereen moet The Flock eens aanraken.
Ieder voor zich
Eerlijk is eerlijk, als je The Flock dan eenmaal in handen hebt, dan begrijp je dat enthousiasme. The Flock is namelijk interessant. Het is het idee van survival of the fittest. In dit geval: degene die het slimst is en het beste kijkt, zal - als enige- winnen. Het mag dan een multiplayer titel zijn, het is redelijk ieder voor zich met als doel: als eerste de meeste punten binnenharken.
De game wordt met minmaal vier en maximaal zes mensen gespeeld waarbij er één Carrier is. Dit is een mannetje met een lichtbron. Hoe langer je die lamp draagt, hoe meer punten je hebt. Bij een X-aantal punten heb je gewonnen. Maar dat is niet eenvoudig. Ten eerste moet je die bron te pakken krijgen en ten tweede kun je daarna die bron ook zomaar weer krwijtraken, als je niet goed oplet tenminste. De rest van de spelers is namelijk een vijand, een monster genaamd de Flock. Dit is een enge witte creep, een soort mix van Gollum versus een skelet.
Dus als speler ben je of een Flock, of de Carrier. Enkel als Carrier krijg je punten. Als je niet de Carrier bent, ga je hem opjagen. Als Flock kun je rennen in een donkere grot en grote sprongen maken. Dus zie jij hoge plateaus, dan kun jij daarop. Zodra je in het donker, want zo is het level dat we gespeeld hebben, gele lichtflitsen ziet, ga je erop af. Daar is jouw doel, daar ergens zal de Carrier zijn.
Niet bewegen in het licht
Er is alleen één gevaar. Zodra de Carier jou eerder spot en het licht op je schijnt terwijl jij beweegt, ben je dood. Dus is het zaak om de Carrier van achteren of bovenaf te besluipen en uit te schakelen. Waarbij gezegd moet worden dat de besturing vlekkeloos aanvoelt. De PC-titel ondersteunt een PlayStation 3- en Xbox 360 controller en ligt nu al heerlijk in de hand. Met een druk op de knop beweeg je snel naar voren om de Carrier uit te schakelen. .
Vanaf dat moment verander jij van Flock in Carrier en begint de puntenteller te lopen. Als Carrier ben jij veel kleiner en minder wendbaar dan de Flocks en dus zul je continu om je heen moeten blijven schijnen, in de hoop Flocks te spotten om die dan met je lichtje uit te schakelen.

Als jij een Flock ziet terwijl hij stilstaal, doet zich iets interessants voor. Dan is er een padstelling. De Flock gaat alleen dood als hij beweegt, en de Carrier doodt alleen als de Flock gaat bewegen. De bedoeling is dat de Flocks hier onderling gaan samenwerken, ondanks dat er uiteindelijk maar één persoon de winnaar kan zijn. Want in een padstelling zijn er andere Flocks die de Carrier van achteren stilletjes kunnen benaderen om uit te schakelen. Heerlijk!
Opjagen
Het constant opjagen van de ander werkt enorm verslavend en pakt goed uit. Nooit heb je zekerheid. Want het aantal punten dat je moet halen om te winnen krijg je niet in de schoot geworpen. Je krijgt alleen punten als je Carrier bent, maar continu de Carrier blijven in één potje zal niet zo snel gebeuren. Er is altijd wel een Flock die die lichtbron te pakken krijgt. Bovendien blijven punten niet eeuwig geldig, verdiende punten kunnen zomaar verminderen. Als je als Flock sterft, krijg je namelijk aftrek. Die balans tussen punten halen en weer verliezen lijkt dan ook perfect uit te pakken.
Nu vraag je je misschien nog af: hoe zit het dan met de Carrier, dan blijf je toch lekker op één plek staan en houd je die lamp vast? Nee, er zijn geen hoekjes waar je je stilletjes terug kan trekken. Dus campen behoort niet tot de opties. Je moet en zal bewegen. Dat maakt het leuk en bovendien erg spannend. The Flock draait niet om bloed, maar puur om het gevoel. In het donker, in een grot waarbij je continu enge geluiden hoort, ben je steeds op je hoede. Wat dat betreft zit de sfeer er in de Flock, mede door een dynamisch audio geluid, goed in.
Veelbelovende titel
Niets meer dan lovende woorden dus voor deze first-person thriller. Er is alleen één vraagteken: hoe groot is de game? Wat gaat die kosten? Met andere woorden: klopt de prijs-kwaliteitverhouding straks? Nu hebben we slechts één deel gespeeld in een grot. Dat was leuk. Maar wat gaat de game straks verder bieden? Komen er meer mappen, en zijn die net zo leuk? Als er meer levels, meer omgevingen komen in soortgelijke stijl, dan zou The Flock zomaar eens een verpletterende game kunnen worden.