Spider-Man PS4 hands-on - 5 dingen die ons opvielen [gespeeld op E3]

Preview
dinsdag, 12 juni 2018 om 8:42
xgn google image
Wij hebben Spider-Man kunnen spelen! Het nieuwste avontuur van de spinnenman lijkt veelbelovend, met misschien wel de beste slingermechanics ooit in een Spider-Man game. Deze vijf dingen vielen ons op tijdens de Spider-Man PS4 hands-on!

Het verhaal

In de nieuwe Spider-Man trailer, die we tijdens de PlayStation persconferentie zagen, werd al duidelijk dat onze spinnenman het moeilijk gaat krijgen. Superschurk Electro breekt een gevangenis binnen en zorgt ervoor dat een aantal van Spidey’s grootste vijanden vrijkomen. Rhino, Vulture, Scorpion, Mister Negative en Electro zelf hebben het op Spider-Man gemunt. Op het einde van de trailer blijkt dat één schurk aan het hoofd staat van de anderen.
Wie het precies is, dat weten we jammer genoeg nog niet. Wel weten we na onze hands-on dat een Osborn (Norman of zijn zoon Harry) een rol zal spelen in het verhaal, dus mogelijk is de Green Goblin het meesterbrein achter de gebeurtenissen in de game. Zeker is wel dat de eerder genoemde slechteriken niet de enigen in de game zullen zijn.
Zo kwamen wij niemand minder dan The Shocker tegen, die middenin een bankberoving zat. Ook hij werkt voor een duistere opdrachtgever waar hij heel bang voor lijkt te zijn. Deze opdrachtgever heeft een bewaker gehypnotiseerd en ervoor gezorgd dat de cel van de Shocker opengemaakt werd. Kan het zijn dat we dan toch te maken hebben met Mysterio?
Omdat de Spider-Man PS4 hands-on ons middenin het verhaal dropte, valt er weinig te zeggen over wat het verhaal echt inhoudt. Wel is het zeker dat er iemand achter de schermen snode plannen maakt en daarbij een team aan schurken samenstelt. Met Mysterio erbij zou dit een verschijning van de Sinister Six kunnen betekenen.

Rondslingeren voelde nog nooit zo goed

Wat meteen opviel tijdens de Spider-Man PS4 hands-on was dat het beroemde webslingeren anders werkt dan je misschien gewend bent. In plaats van dat Spider-Man zijn webben in het luchtledige schiet, moet je in deze game daadwerkelijk een gebouw hebben om ze aan vast te maken. Dit betekent dat wanneer je bovenop een gebouw staat je niet zomaar verder kan slingeren.
Slingeren doe je met de R2-knop. Wanneer je die knop loslaat, slinger je verder. Hoe langer je de knop ingedrukt houdt des te hoger je komt; hierdoor krijg je meer dan ooit het gevoel dat je echt door de stad aan het slingeren bent en geen standaard animatie voorgeschoteld krijgt.
Het lijkt er hierdoor een beetje op dat je wat minder vrijheid krijgt, maar gelukkig zijn er ook veranderingen die het net wat makkelijker maken. Tijdens het slingeren zie je bijvoorbeeld bepaalde punten op gebouwen aangeduid met een cirkel. Als je dan de X-knop indrukt, gaat Spider-Man daar automatisch heen en zet hij zich er tegen af. Je krijgt dan een soort korte boost waar je verder mee komt.
Mocht je het dan toch net niet redden, dan zijn er nog andere opties. Zo kan je door R2 ingedrukt te houden muren oprennen. Al deze dingen zorgen ervoor dat de vaart veel minder snel uit de gameplay gehaald wordt. Je slingert van gebouw naar gebouw, zet je af tegen randen en er lijkt altijd wel een manier te zijn om verder te komen.

Spider-Man: Arkham Asylum?

Natuurlijk ben je in de game niet alleen maar New York aan het verkennen. Je komt genoeg bad guys tegen die alles behalve een goed gesprek met je aan willen gaan. Wanneer het aankomt op vechten is de gameplay erg vergelijkbaar met de Batman Arkham games. Gevechten vinden doorgaans plaats in gebieden die zijn onderverdeeld in verschillende hoogtes, waar je de optie hebt om eerst stilletjes te werk te gaan.
Mochten vijanden je zien, dan zullen ze een groepje om je heen vormen. De vijanden onder controle houden, gasten die je van achter aanvallen te ontwijken en de bekende mannetjes met schilden lijken allemaal erg op de poppetjes uit de Batman games van Rocksteady. Gelukkig is het geen complete kloon zoals Mad Max of Shadow of Mordor, maar heeft het een eigen identiteit die goed past bij Spider-Man.
In de Spider-Man PS4 hands-on werd namelijk al snel duidelijk dat Spider-Man een stuk vlugger is dan Batman. Je glijdt onder vijanden door om te ontwijken of slaat ze in de lucht. Gevechten zijn hierdoor een stuk sneller. Ook viel op dat er meer de focus ligt op interactie met de omgeving. Zo kan je vuilnisbakken tegen vijanden aangooien en steigers op ze laten donderen.

Niet alleen vuisten en webben

Peter Parker is een slimme knul, dus naast zijn vuisten kan hij ook gebruikmaken van gadgets om gevechten wat makkelijker te maken. In de demo die wij speelden waren er twee gadgets beschikbaar. De eerste is een bom. Je gooit de bom in een groep vijanden en bij een ontploffing zorgt het er voor dat alle vijanden die in de buurt stonden tijdelijk verwikkeld raken in een web.
De tweede gadget die we konden testen was een tripwire val. Zoals je misschien al kan raden kan je deze val op de route van een vijand plaatsen; wanneer ze er langs lopen gaat de val af en zullen ze verwikkeld raken in een web. Rondspelen met deze twee gadgets was één van de leukste dingen uit onze Spider-Man PS4 hands-on.
Naast deze gadgets is ook het pak zelf een soort gadget. Houd lang genoeg een combo vol en je kan een speciale kracht van het pak dat je draagt activeren. In de demo was dit een aanval waarbij Spider-Man alle kanten webben op schoot en, je raadt het, iedereen in de omgeving er in verstrikt. Hoewel we dit nog niet zeker weten, lijk het erop dat elk pak dus een andere speciale kracht met zich meebrengt.

Grote open wereld

Het is geen verrassing dat je in Spider-Man op de PlayStation 4 de stad New York gaat verkennen. Tijdens onze Spider-Man PS4 hands-on konden we in ieder geval het eiland Manhattan verkennen, maar we konden jammer genoeg niet het complete eiland verkennen. Het spel liet ons weten dat we dan buiten het demogebied kwamen. Hoe groot de wereld precies zal zijn, blijft voor nu dus nog onzeker.
Wel konden we al een klein voorproefje krijgen van wat je precies in die open wereld kan gaan doen. Door de rechterstick in te drukken krijg je een overzicht van de activiteiten, die gekenmerkt worden door gekleurde lichtstralen. Eén van de activiteiten is het onschadelijk maken van bommen die in de stad verstopt liggen. Binnen de tijdslimiet moet je de drie bommen vinden en door middel van webben schieten onschadelijk maken.
Een grote wereld met allerlei kleine activiteiten is niets nieuws. Het is een vrij standaard open world design dat we al gewend zijn van talloze andere games, dus het is jammer dat Spider-Man er niet veel anders mee lijkt te doen. Hopelijk laat Insomniac nog wat meer vernieuwingen zien als het aankomt op hoe de wereld in elkaar zit.

Spider-Man PS4 hands-on - Veelbelovend, maar we moeten meer zien

Van wat we nog nu toe gezien hebben van Spider-Man, zijn we grotendeels erg tevreden. Het rondslingeren voelt ontzettend goed aan, beter dan ooit te voren. Ook het vechtsysteem past perfect bij wat je zou verwachten van een Spider-Man game. Wel valt de open wereld tot nu toe qua activiteiten een beetje tegen. We hopen dat de volledige game wat meer variatie en originele sidequests zal hebben.
Spider-Man komt op 7 september exclusief naar de PlayStation 4. Je kan de game nu al pre-orderen.

Populair Nieuws