Sonic Lost World Preview - Lekker platformen met blauwe egel

    Over niet al te lange tijd is het zover, dan kunnen we in de snelle 'schoenen' treden van onze favoriete egel: Sonic. We namen alvast een paar levels onder de loep van Sonic: Lost World om te kijken waar Sonic deze keer in belandt.

    Sonic in 2D was vroeger een ware hit, maar toen het blauwe manneke opeens zijn overstap maakte naar een 3D wereld leek het fout te gaan. De ene game na de andere game faalde en daarmee wist Sonic nooit het constante succes aan te houden, zoals die andere platformgameserie, Mario, dat wel kon. Maar het tij lijkt te keren en Sonic: Lost World ziet er veel belovend uit.

    Mooie 3D omgevingen
    Voor deze impressie hebben we alvast een paar levels gespeeld en onder de loep genomen. Wat natuurlijk meteen in het oog springt is de pracht van de game. Op grafisch gebied heeft de egel er op een Nintendo console nog nooit zo haarscherp uitgezien. Het blauw is blauwer dan ooit en de omgevingen zijn stuk voor stuk voorzien van mooie kleuren en details.

    Wat verder opvalt zijn de 3D-omgevingen. Vroeger was Sonic 2D en voltooide je een level door alleen van links naar rechts te bewegen, side-scrolling als het ware. Sonic: Lost World is dynamisch. Sonic lijkt wel een flipperkastbal die in volle vaart van links naar rechts en van boven naar beneden stuitert. Het lijkt wel vuurwerk: een mooi kleurenspektakel waarbij je soms niet eens ziet waar een vuurpijl heen vliegt. Dat gebeurt er als je naar Sonic kijkt.

    Deels vertrouwd
    Al is er natuurlijk één verschil: jij moet die egel wel onder controle houden. Gelukkig laat de game zich met de GamePad fijn besturen. En verder is het een kwestie van goed uitkijken. Je moet Sonic steeds naar andere plekken zien te krijgen, die niet automatisch rechts van je zijn. En natuurlijk word je ondertussen flink gedwarsboomd door vijanden. Zoals altijd verzamel je ringen die je niet wilt verliezen. Zodra je met je domme kop op een vijand stuit, ben je al je ringen kwijt. Het zijn de gebruikelijke gameplay-elementen die in Sonc: Lost World zitten.

    Power-ups
    Ook kent de game vernieuwingen, al zijn we die in onze korte speelsessie nog niet tegengekomen. Het is in ieder geval bekend dat Sonic in de lucht kan vliegen, in een planeet kan veranderen, in een muzieknoot kan veranderen en er een kleurrijke power-up terugkeert. Die power-ups zullen ongetwijfeld zorgen voor variatie in de gameplay. Maar hoe ze precies uitpakken valt nog even te bezien.

    Plezier voor twee?
    Wat de vraag is, is wat Sonic: Lost World zal bieden aan twee spelers. In de korte speelsessie werd duidelijk dat de levels niet alleen afzonderlijke gespeeld kunnen worden, maar ook met een tweede speler. Speler één bestuurt dan Sonic en speler twee een... eh... helikoptertje. Dat is vrij gek. Want die helikopter kan niets behalve vliegen en wat geschut afvuren. Handig voor als je samen een eindbaas te lijf gaat, maar verder heeft het niet veel toegevoegde waarde en kun je de levels maar beter alleen spelen. Dat is althans de eerste indruk.

    Een andere optie is om samen in een level tegen de klok te racen en degene die als eerste finisht, wint. De een speelt dan met de GamePad en de ander of met de Pro Controller of met een Wiimote en Nunchuck. We kunnen nu al zeggen dat die laatste besturing niet fijn is en totaal gedateerd aanvoelt. Dus als je geen Pro Controller hebt, kun je deze modus maar beter laten voor wat het is.

    Plezierige platformgame
    Of Sonic plezier biedt voor twee spelers is nu nog even onduidelijk, maar de game belooft absoluut vermakelijk te worden voor één speler. De levels zijn divers doordat je steeds andere platformelementen en vijanden tegenkomt. Daarbij lijkt Sonic wat terug te keren naar de roots, terwijl er ook oog voor vernieuwing is. SEGA lijkt dan ook een nette Sonic game af te gaan leveren op 18 oktober.

    Sonic: Lost World

    Verkijgbaar vanaf 18 october 2013

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.