Sonic Boom Fire and Ice Preview - Gaat Sonic eindelijk weer knallen?

Preview
dinsdag, 06 september 2016 om 13:09
xgn google image
SEGA-mascotte Sonic was ooit de grote rivaal van Mario, maar de blauwe egel heeft door de jaren heen behoorlijk wat populariteit verloren. Sonic Boom Rise of Lyric kreeg van ons maar een 3.0. Kan Sonic Boom Fire and Ice de redding van Sonic zijn? Je leest het in onze Sonic Boom Fire and Ice preview!
Wij kregen op gamescom de kans om het nieuwste deel in de meer dan 20 jaar oude Sonic-reeks alvast te spelen. Het centrale thema in de 3DS-game Sonic Boom Fire and Ice is het gebruik van vuur- en ijs-elementen, zoals je al uit de naam kunt opmaken. Alles in de nieuwe 2.5D platformer game zal dan ook rond dit thema gebouwd zijn.
Sonic Boom Fire and Ice preview

Nieuwe krachten

In Sonic Boom Fire and Ice kunnen Sonic en zijn vrienden Tails, Knuckles, Sticks en nieuweling Amy gebruikmaken van nieuwe elementaire krachten. Je kunt je actieve personage op ieder moment laten schakelen tussen vuur- en ijskrachten. Deze krachten zijn van directe invloed op objecten en obstakels in de levels van Sonic Boom Fire and Ice.
Wanneer je bijvoorbeeld een ijslevel speelt, kun je ijsblokken tegenkomen die je pad blokkeren. Dit is makkelijk opgelost door de vuurkracht van je personage te selecteren, waardoor de ijsblokken direct smelten en je jouw tocht kunt voortzetten. Op andere momenten zal je pad geblokkeerd worden door water. In dit geval kun je de ijskrachten selecteren, waarmee het water zal bevriezen, waardoor je kunt oversteken.
Het schakelen tussen de vuur- en ijskrachten gebeurt met een simpele druk op de knop en brengt een tof aspect met zich. Het level design is uiteraard volledig aangepast aan het gebruiken van de verschillende krachten en biedt een hoop toffe gameplay-mogelijkheden.
Sonic Boom Fire and Ice preview

Vijf personages

De ijs- en vuurkrachten zijn overigens niet het enige waar je tussen kunt schakelen in Sonic Boom Fire and Ice. Net als in Sonic Boom Shattered Crystal, de vorige 3DS-game in de reeks, kun je namelijk ook op ieder ogenblik van personage wisselen. Ieder personage heeft een eigen speciale kracht waarmee obstakels overwonnen kunnen worden.
Sonic is zoals gewoonlijk de snelheidsduivel van het team en rolt hij op hoog tempo door de levels heen. Tails de tweestaartige vos kan zijn staarten nog steeds als een soort propellor gebruiken om door de lucht te vliegen. Verder is Knuckles de spierbundel van de groep en kan Sticks een boemerang gebruiken. Nieuweling Amy heeft een hamer waarmee ze grote betonblokken uit de weg kan ruimen.
Sonic Boom Fire and Ice preview

Baasgevechten

Het gebruiken van verschillende krachten biedt ook een hoop interessante opties bij het verslaan van eindbazen. Zo gingen we tijdens onze sessie de strijd aan een met een soort grote, levende totempaal. In dit baasgevecht konden we schakelen tussen Sonic en Amy. De totempaal valt je personage met grote rotsblokken die Amy kan vernietigen met haar hamer.
Nadat we een aantal aanvallen hebben ontweken, verschijnen er aan weerszijden van de baas platformen van ijs. Door te schakelen tussen Sonics ijs- en vuuraanvallen kunnen we vervolgens steeds iets verder omhoog springen om dichterbij het hoofd van de eindbaas te komen. Wanneer we op de juiste hoogte zijn kunnen we hem aanvallen. Dit proces herhaalt zich een aantal keer tot we de kwaadaardige totempaal verslagen hebben.
Het schakelen tussen krachten en personages is ook binnen baasgevechten verrassend tof en biedt ook hier een hoop mogelijkheden. Aangezien het schakelen met een simpele druk op de knop gebeurt, heb je dit ook binnen de kortste keren onder de knie.
Sonic Boom Fire and Ice preview

Sonic Boom Fire and Ice Preview - Spelen met de elementen!

Of Sonic Boom Fire and Ice de grote redding van Sega's blauwe egel wordt, zal nog moeten blijken. Wel lijkt Sonic Boom Fire and Ice in ieder geval weer een zeer degelijke game te worden! Het level design is goed uitgevoerd en is dan ook grotendeels gebouwd rond de vuur- en ijskrachten van Sonic en zijn vier vrienden.
Ook in baasgevechten wordt het mechaniek rondom schakelen tussen personages en krachten goed uitgevoerd en de game voelt dan ook verrassend gebalanceerd aan. Sonic wordt misschien nooit meer zo cool als hij in de jaren '90 was, maar wij vermoeden dat de ware Sonic-fans het van deze game wel weer wat warmer gaan krijgen!