Alles over de Skyrim VR gameplay [Gespeeld op gamescom 2017]

Preview
zondag, 27 augustus 2017 om 15:00
xgn google image
Draken afslachten in virtual reality, het kan vanaf 17 november. Dan komt Skyrim VR namelijk uit voor de PlayStation VR! Wij zijn op gamescom al even aan de slag gegaan met deze game en alles over de Skyrim VR gameplay lees je in dit artikel.

Door de ogen van de Dovahkiin

Veel gamers zagen afgelopen juni hun droom werkelijkheid worden, toen tijdens de E3 persconferentie van PlayStation een virtual reality versie van Skyrim werd aangekondigd. De titel komt uit voor de PlayStation VR en sluit zich aan bij DOOM VFR en Fallout 4 VR, de twee andere virtual reality projecten uit de keuken van Bethesda.
Spelers krijgen met Skyrim VR de kans om wederom terug te keren naar Skyrim en deze grootse wereld voor het eerst echt met hun eigen ogen te verkennen. Waan jezelf een echte dovahkiin terwijl je vijanden belaagt met shouts, magie en wapens. Wij mochten op gamescom al even aan deze slag met deze titel in een hands-on en in dit artikel lees je alles over de Skyrim VR gameplay!

Gebruik je handen

Tijdens onze gamescom hands-on hebben wij Skyrim VR al even grondig onder handen genomen. We kwamen terecht in een van de vele dungeons die Skyrim rijk is en het doel van de demo was om hier doorheen te komen. Helaas was de demo vrij lineair opgezet en was echt verkennen, een van de belangrijkste en tofste elementen in Skyrim, er dus niet bij.
Skyrim VR biedt ondersteuning voor de PlayStation Move controllers, die wij tijdens het spelen van de demo gebruikten. Met je linkerhand beweeg je je personage voort en vuur je magische aanvallen op vijanden af. Je rechterhand gebruik je om de camera te draaien en, natuurlijk, om je wapen vast te houden. Uitgerust met vurige magie en een zwaard trokken wij erop uit om menig Draugr een kopje kleiner te maken!

Het gebruik van je handen om magie af te vuren en vijanden aan je zwaard te rijgen, voelt erg vet en werkt mee om de immersie naar een hoger niveau te tillen. Alleen moet je er wel voor zorgen dat je genoeg ruimte om je heen hebt wanneer je de game thuis speelt: je zult af en toe flinke zwiepen moeten maken met je handen.

Te veel limitaties

De combat via de Move controllers werkt dus prima, maar de besturing van je personage zelf is een ander verhaal. Zo was het zeer jammer dat je niet vrij kon rondlopen in de demo; het voortbewegen van je personage ging namelijk alleen door middel van teleportatie. Dit voelde totaal niet fijn aan en bovendien werkte het ongemakkelijk; gelukkig werd ons nog beloofd dat spelers in de uiteindelijke game wel vrij kunnen rondbewegen.
Ook kon de camera alleen met vaste slagen gedraaid worden en het was dus niet mogelijk om deze naar wens te draaien. Verder viel het op dat we in de demo geen mogelijkheid kregen om vijanden en objecten te looten, wat toch goed is voor een groot deel van de echte Skyrim-ervaring.
Hopelijk worden deze punten, zoals ons is verteld, daadwerkelijk aangepast alvorens de release. Hoe meer vrijheid je als speler hebt, hoe beter het is. Zeker in een game als Skyrim wil je geen limitaties opgelegd krijgen; je wil juist de vrijheid hebben om geheel je eigen gang te kunnen gaan in een grote open wereld.

Benut potentie vooralsnog niet

Een ander vlak waarop de Skyrim VR demo helaas wat punten laat liggen, is het grafische vlak. De game zag er namelijk niet zo mooi uit als gehoopt. Natuurlijk kunnen de verwachtingen voor een virtual reality game ook niet torenhoog liggen, maar Skyrim VR lijkt er minder goed uit te zien dan de originele game uit 2011. De omgevingen voelen vrij grainy aan en de textures zijn ook zeker niet van de hoogste kwaliteit.
Dit haalt je toch enigzins uit de anders toffe ervaring. Maar laten we eerlijk zijn; het is en blijft Skyrim. Zelfs met de hiervoor besproken limitaties bleef het een toffe game en dat mag dan ook zeker genoemd worden. Skyrim VR heeft dan ook enorm veel potentie, maar helaas liet de game zich op gamescom niet van zijn beste kant zien.
Uitgaande van de demo die op gamescom getoond werd, lijkt Skyrim VR dus geen reden an sich te worden om een PlayStation VR aan te schaffen, maar vermakelijk blijft het natuurlijk altijd. Wij hopen in ieder geval dat de limitaties weggehaald worden en dat de game op bepaalde vlakken nog wat aangescherpt wordt, want er zit een hoop potentie in.
Skyrim VR verschijnt op 17 november voor PlayStation VR.