Sherlock Holmes The Devil's Daughter Preview - Wel op blijven letten

Preview
vrijdag, 08 april 2016 om 19:00
xgn google image
10 juni komt alweer het achtste deel van Frogswares’ Sherlock Holmes games uit. Wij konden deze week al even aan de slag met Sherlock Holmes The Devil’s Daughter. Of de game een mooie toevoeging is aan het Sherlock Holmes universum lees je in deze Sherlock Holmes The Devil's Daughter preview.
De releasedatum van Sherlock Holmes: The Devil’s Daughter is iets later dan afhankelijk gepland. Dit geeft Frogsware echter wel de mogelijkheid om de nieuwe samenwerking met Big Ben interactive ten volste te benutten. In de presentatie voorafgaand aan de hands on legt Aurelie Ludot uit wat ze met de nieuwe samenwerking wilde bereiken.

Je speelt niet als Sherlock, je bént Sherlock

Uit de Sherlock Holmes The Devil’s Daughter hands-on wordt duidelijk dat je een semi-open wereld hebt om doorheen te lopen. Je gaat als gamer dus niet meer vanuit een appartement rechtstreeks naar de locatie van een missie, maar je hebt de mogelijkheid om er zelf heen te gaan. Voor mensen die dit liever overslaan omdat ze dezelfde strekking als voorgaande games als Sherlock Holmes crimes and punishment willen, kan dat gelukkig ook nog gewoon.
Sherlock Holmes The Devil's Daughter Preview

De grootte van de speelbare omgeving is niet de enige vernieuwing die duidelijk werd tijdens de Sherlock Holmes The Devil’s Daughter hands-on. Sherlock is in het nieuwe deel emotioneler dan we van de koelbloedige detective gewend zijn. Dit is gedaan om de game aantrekkelijker te maken voor het grote publiek. Je identificeert je nu eenmaal makkelijker met een personage dat hetzelfde doormaakt als jij zou doen.

Emotionele band

De missies die tijdens de Sherlock Holmes The Devil’s Daughter hands-on te zien en te spelen waren, lieten dit ook zien. In de missie Infamy bijvoorbeeld zie je de moeilijke emotionele band die Sherlock Holmes met zijn adoptiedochter ervaart. Zijn dochter is aan het puberen; zo makkelijk als Holmes boeven opspoort, zo ver is hij het spoor bijster als opvoeder.

In de dialogen die Holmes met zijn dochter en andere personages heeft, heb je als speler voortdurend de keuze hoe je reageert. Hoewel dit beïnvloedt hoe een personage naar je kijkt of op je reageert, zorgt dit er niet voor dat het verhaal verandert. Voor sommige spelers zal dit een veilige geruststelling zijn, andere houden juist wel meer van een plotbeïnvloedbare dialoog die we kennen van games als The Witcher of Fable.
Sherlock Holmes The Devil's Daughter Preview

Hints opsporen!

De dialogen en het karakter van Holmes lijken, opmakend uit de Sherlock Holmes The Devil’s Daughter hands-on, niet de boventoon te voeren in de game. Het belangrijkste is namelijk de hersenpan van de briljante detective. De game draait dan ook om het opzoeken van hints, sporen en het bevestigen en bedenken van hypotheses.
Zo kun je, wanneer de detective iemand voor het eerst ontmoet, aan de hand van details als een verkeerd opgespelde broche of een scheur in een vest een persoonsschets opstellen. Je hebt bijvoorbeeld de keuze of het spiegeltje dat iemand bij zich draagt een acteursprop is of dat de drager ervan een ijdele man is. Die schetsen kun je dus ook fout opstellen waardoor Holmes een verkeerde conclusie maakt.
Het oog voor detail is één van de manieren waarop je in de hersenpan van Holmes duikt. Zo kun je ook een voorspelblik uitvoeren. Tijdens de voorspelmodus moet je voorspellen wat de juiste volgorde van de door Sherlock voorgestelde acties is. Wanneer je de juiste volgorde kiest, zie je hoe de actie van de detective uit zal pakken en kun je verder met het spel.

Uiteindelijk los je de missies ook op vanuit de gedachtegang van Holmes. Dit zorgt ervoor dat het niet alleen voelt alsof je met Sherlock Holmes speelt maar je echt het gevoel hebt dat je de detective bent. In een scherm van hersenspinsels verbind je de juiste stukken bewijsmateriaal met elkaar om zo tot de juiste (of foute!) conclusie te komen.
Sherlock Holmes The Devil's Daughter Preview

Een verkeerde conclusie trekken kan ook

Want dat werd tijdens de Sherlock Holmes The Devil’s Daughter hands-on ook duidelijk. Het spel verbetert je niet! Je kan dus tot een foute conclusie komen en er achteraf achterkomen dat je de verkeerde persoon hebt laten arresteren. Ook dit heeft gevolgen voor hoe personages naar je kijken of op je reageren. Met name je dochtertje kijkt met minder respect naar papa als hij toch niet zo’n goede boevenvanger blijkt. Toch zal een foute conclusie er nooit voor zorgen dat je een bepaald deel van het spel niet kan spelen.

Hoewel de Sherlock Holmes The Devil’s Daughter hands-on een hele fijne kennismaking met de game was, zijn er ook nadelen aan het spel. Tijdens het spelen van de eerste missie kan je aardig vast komen te zitten op een kleine hint. Een pamflet van een pub moet namelijk omgedraaid worden, maar je vergeet als speler snel om dan nog op de juiste knop te drukken zodat het vinden van de hint bevestigd wordt. Het resultaat is dat je onnodig lang vast komt te zitten terwijl je als speler de strekking van de hint echt wel snapt.

Ook later in dezelfde missie komt dit weer naar voren. Al vrij snel is duidelijk welke man in de pub je moet spreken maar je moet alle hints doorlopen voordat je op hem af kan stappen. Dit zorgt ervoor dat je meer naar hints opzoek bent dan naar de conclusie van die hints wat je als speler onnodig afremt.
Sherlock Holmes The Devil's Daughter Preview

Puzzelen belangrijker dan grafische kwaliteit

Daarnaast kan het spel grafisch best iets beter. Het is zeker niet onaardig, maar erg vooruitstrevend is het ook niet. Frogsware en Big Ben Interactive hebben dan ook niet het budget van games als Uncharted of Assasin's Creed, maar het valt graphic liefhebbers wel op. Verder lijken de mondbewegingen van de personages niet altijd mooi synchroon te lopen met wat ze zeggen. Voor een game die gaat over een detective met een extreem oog voor detail, is dat toch wat jammer. Ook al is het besef dat de nadruk ligt op het detective element.

Prettige eerste indruk

Al met al is de eerste Sherlock Holmes The Devil’s Daughter hands-on een hele aangename ontmoeting. Het spel combineert actie met het betere speurwerk en haalt echt de Sherlock Holmes en daarmee zijn manier van denken in je naar boven. De toevoeging van het gebruik van extra uitdagingen tijdens het afluisteren en balanceren over balken tijdens achtervolgingen zorgen ervoor dat de game een groter publiek kan trekken maar doordat dit ook overgeslagen kan worden blijft het spel ook trouw aan de fans van eerdere games.

Sherlock Holmes The Devil’s Daughter biedt met vijf missie en ongeveer 20 uur aan gameplay genoeg mogelijkheden je even in het hoofd van de detective te wanen. Het spel ligt vanaf 10 juni in de winkels. Bekijk ook onze videoreportage van het evenement in Parijs waar XGN aanwezig was!

Populair Nieuws

Laatste Reacties