Rising Generals Preview - Weet nog niet te verbazen

Preview
zaterdag, 06 september 2014 om 11:00
xgn google image
In de wereld van Rising Generals bestaan geen landen meer, maar slechts kleine gebieden met miniscule legertjes. Als generaal van zo'n legioen moet je vijanden verslaan en ander terrein veroveren om zo meer macht te krijgen. De game zit momenteel in een gesloten bèta, maar tijdens de Gamescom kregen wij alvast een uitgebreide preview van deze browsergame.
Rising Generals wordt ontwikkeld door het Duitse InnoGames. De studio - die bekend is van games als Grepolis, Forge of Empires en Tribal Wars - wil met haar futuristische, Koude Oorlog-achtige browsergame vernieuwing brengen in het genre. Niet meer hoef je minuten, uren of dagen te wachten voordat je gebouw klaar is of je troepen getraind zijn, maar kun je deze units direct gebruiken.

Instant Action voorkomt lang wachten

InnoGames introduceert namelijk de feature 'Instant Action' in Rising Generals, waardoor lang wachten voordat je iets kunt doen verleden tijd is. In andere games van de ontwikkelaar duurt het altijd een bepaalde tijd voordat iets gebouwd of gemaakt is, waardoor je soms uren moest wachten voordat je hier gebruik van kon maken.
Dit is verleden tijd in Rising Generals. Met Instant Action is een voetsoldaat direct beschikbaar wanneer je hem traint. Je kunt hem meteen upgraden of hem zijn leven laten geven op het strijdveld. Een interessante nieuwe feature, waardoor het lange wachten tussen het rekruteren van een soldaat en hem gebruiken verleden tijd is.
Met Instant Action zit er wel één addertje onder het gras. De wachttijd wordt namelijk verplaatst. Heb jij dus een tank gebouwd voor je leger, dan moet je een bepaalde tijd wachten voor het volgende voertuig gemaakt kan worden. Je hoeft dus niet te wachten voordat je een unit kunt gebruiken, maar je moet wel rekening houden met een cooldown-periode.
Rising Generals Base

Rising Generals lijkt op een typische browsertitel

De oorlogsgame laat daarnaast alle elementen zien die je van een klassieke browsertitel kunt verwachten. Zo moet je grondstoffen produceren voor het maken en onderhouden van je troepen, technologiën bestuderen om die troepen beter te maken en bouw je je basis steeds meer uit met fabrieken en kazernes.
In dit aspect lijkt Rising Generals niet veel meer te doen dan je ´dertien-in-het-dozijn'-browsergame, behalve dat je met Instant Action niet lang hoeft te wachten voor je je nieuwe units en technologiën kunt gebruiken.

XCOM-achtige invloeden in je basis

Met het hoofdkwartier waarmee je het spel begint wordt in Rising Generals iets speciaals gedaan. De basis wordt namelijk getoond vanuit een zijaanzicht, waardoor je - net als in de strategiegame XCOM: Enemy Unkown - precies kunt zien wat er allemaal gebeurt. Het is een klein cosmetisch detail, maar zorgt er wel voor dat je meer een band hebt met je hoofdkwartier.
Want je basis, dat is waar alles moet gebeuren. Vanuit deze bunker rekruteer en bouw je bijvoorbeeld je troepen, en stuur je deze richting vijandige buitenposten. Verover je zo'n buitenpost - iets wat neer lijkt te komen op wie de grootste aanvalskracht van de twee legers heeft - dan neem je deze over, en vergroot je op deze manier je land.
Je eigen basis zal in de game niet te veroveren zijn door andere spelers. Je hoeft je dus niet druk te maken dat dure fabrieken of raffinaderijen de volgende dag van iemand anders zijn of zelfs in puin liggen, aangezien niemand aan jouw basis kan komen.
Rising Generals Battle

Gevechten lijken simpel

De bovengenoemde gevechten lijken erg simpel in Rising Generals. De aanvalskracht van leger A wordt afgemeten tegenover de kracht van leger B, en degene met het hoogste aantal wint. In de korte gameplaydemo die wij zagen leken de gevechten van de browsergame dan ook ontzettend oppervlakkig.
Wat InnoGames wel leuk doet, is het tof in beeld brengen van deze gevechten. Je ziet namelijk tanks, infanterie en vliegtuigen over het slagveld trekken en de vijand onder vuur nemen. Je kijkt dus niet alleen maar naar statistieken over je troepen, maar kunt ze ook echt in beweging zien.

Rising Generals moet overal speelbaar worden

InnoGames wil met Rising Generals een game brengen die je overal kunt spelen. Wanneer het spel uitkomt, zullen spelers dan ook de mogelijkheid hebben de oorlogsgame niet alleen op hun PC te spelen, maar ook op hun tablet of smartphone, zowel op iOS als Android.
InnoGames belooft dat de ervaring op deze verschillende platformen gelijkwaardig zal zijn, en dat je op je smartphone bijvoorbeeld verder kunt waar je op je PC bent gebleven. De UI van de verschillende versies moet daarnaast identiek zijn, waardoor je overal verder kunt met het veroveren van gebieden, ontdekken van nieuwe technologiën en rekruteren van nieuwe troepen.
Rising Generals Speelveld

Rising Generals doet weinig speciaals

Tijdens de uitgebreide Gamescom demo weet InnoGames ons alleen niet te verbouwereren met Rising Generals. De game krijgt wat leuke features, zoals de XCOM-achtige 'antview' en vooral Instant Action waardoor je minder hoeft te wachten, maar lijkt verder toch op heel veel andere games. De futuristische Koude Oorlog-setting lijkt dan ook het grootste verschil te zijn ten opzichte van de andere spellen uit het genre.

Populair Nieuws

Laatste Reacties