We hadden al een tijdje niks meer gehoord over een nieuw deel in de Resident Evil-serie, maar plotseling werd het op de
E3 2016 onthuld:
Resident Evil 7 Biohazard. We konden al even met de titel aan de slag en hoe dat afliep kun je lezen in onze Resident Evil 7 Preview.
Vanaf het titelscherm krijgen we al meteen sterke flashbacks naar een
demo die vorig jaar werd gelanceerd, namelijk P.T. Die demo was een voorproefje op
Silent Hills, die zou worden gemaakt door Hideo Kojima, in samenwerking met Guillermo del Toro en Norman Reedus, waardoor de verwachtingen enorm hoog lagen. De demo was ook nog eens ontzettend eng, maar uitgever Konami
trok ineens de stekker uit het project na onenigheid met Kojima.
Nu hebben we echter een Resident Evil 7 Preview voor onze ogen die op een aantal manieren sterke overeenkomsten toont met P.T. Zo is de Resident Evil 7 Preview die we te spelen krijgen een soort voorgerecht op de echte Resident Evil 7, want het verhaal wat we spelen op de E3 heeft geen invloed op de verhaallijn in de volledige game. Maar wanneer je werkelijk het spel begint te spelen, dan valt er nog iets op: het is een first-person game.
Een kort geschiedenislesje
Resident Evil is vanaf het begin een echte survival horror geweest. Je zat vast in een bepaalde locatie en moest eruit zien te komen, terwijl je ondertussen achterna gezeten werd door allerlei gespuis dat jou dood wilde hebben. Daarbij moest je ook nog eens verschillende puzzels oplossen, die op de meest uiteenlopende manieren opgelost moesten worden.
Maar vanaf
Resident Evil 4 veranderde dat ineens. De game was ineens van oogpunt veranderd – van eagle eye naar third person – en het hoofdpersonage, Leon, kon zich in vergelijking met zijn voorgangers een stuk beter verdedigen. Het bleek een briljante verandering te zijn, want Resident Evil 4 is tot op heden verreweg de beste Resident Evil ooit, maar het was ook een vertrek van de echte survival horror. Met
Resident Evil 5 en helemaal met
Resident Evil 6 veranderde de serie in een shooter-serie met horror-elementen.
Nooit paspoppen vertrouwen
Met Resident Evil 7 lijkt ontwikkelaar
Capcom terug te willen na de nagelbijtende horror waar de serie om bekend stond en hoe kan je daar beter mee beginnen dan het oogpunt te veranderen naar first person. Je mist namelijk een stuk meer overzichtelijkheid in vergelijking met third person en als iemand in je gezicht springt, dan springt het ook echt in jouw gezicht. Tijdens de Resident Evil 7 Preview lijkt Capcom ervandoor te zijn gegaan met de ideeën van Kojima die bedoeld waren voor de Silent Hill-serie.
Dat blijkt bij de Resident Evil 7 Preview ook verdomd goed uit te pakken. Aan het begin krijgen we een simpele opdracht, zoals we die kennen uit de oude Resident Evil-games: ontsnap uit het huis. Dat is echter makkelijker dan gedaan, want de achterdeur is op slot en de rest van het huis is een schoolvoorbeeld van een griezelig huis. Er ligt bloed op de meest rare locaties, er staat een pan op tafel die vol zit met kakkerlakken en er zijn overal paspoppen aanwezig, die zich ook nog eens omdraaien zodra jij je rug naar ze keert.
Duidelijk geen Duracell-batterijen
We kregen echter helemaal een hartaanval, toen we plotseling iemand voorbij zagen lopen in het huis, je bent er niet alleen. Het is al niet bepaald fijn om het huis in de Resident Evil 7 Preview te doorzoeken, maar als je dat ook nog moet doen als je weet dat er nog iemand anders in het huis rondloopt, dan zijn we blij dat we van tevoren naar het toilet zijn geweest.
Het helpt ook niet mee dat de zaklamp die je bij je draagt amper licht afgeeft en de dichtgetimmerde ramen laten ook geen zon- of maanlicht door – ons gevoel voor tijd is soms compleet verdwenen in de Resident Evil 7 Preview. Wanneer we verder lopen door het huis, krijgen we zelfs het idee dat onze zaklamp het langzaam begeeft en steeds minder licht afgeeft, maar dat kan ondertussen ook aan onze gemoedstoestand hebben gelegen.
Meerdere eindes in Resident Evil 7 Preview
We voelen ons uiteindelijk een paar decennia ouder geworden, zodra we eindelijk de Resident Evil 7 Preview hebben uitgespeeld, maar dan krijgen we te horen van Capcom dat er meerdere eindes mogelijk zijn en we worden weer zonder pardon in de game gegooid. En ook dat is weer iets wat ons aan P.T. doet denken, de demo van
Silent Hills had meerdere eindes die soms op bizarre manieren gehaald moest worden. Vol trots wisten we een ander einde te halen – niet dat die overigens wel goed afliep -, maar verder weigerden we om nog een keer dat verdomde huis in te stappen.
Resident Evil 7 kijkt succesvol af van concurrentie
De demo van Silent Hills heeft grote invloed gehad op de Resident Evil 7 Preview, maar wij denken dat het in dit geval het motto ‘beter goed gejat, dan slecht bedacht’ gebruikt mag worden. De angst is eindelijk weer terug in een Resident Evil-game, na de bombastische shooter die Resident Evil 6. Als dit een voorproefje is op de volledige versie van Resident Evil 7, dan gaan wij alvast een aantal nieuwe onderbroeken aanschaffen.