Red Dead Redemption 2 Preview - Slechts het topje van de berg!

Preview
donderdag, 20 september 2018 om 16:00
xgn google image
Laten we onze Red Dead Redemption 2 preview beginnen met een waarschuwing. Vergeet verjaardagen en feestjes van vrienden en familie, sla een noodrantsoen in en stel iedereen vast op de hoogte dat je op 26 oktober van de radar verdwijnt. Er staat namelijk een gigantische invasie te gebeuren: Rockstars langverwachte cowboygame komt eindelijk uit.
Hoewel je tot eind september nog in een T-shirt en korte broek kan lopen, zal het de komende maanden snel kouder en donkerder worden. Mensen zitten dan liever warm binnen, maar dat is niet noodzakelijk de reden van een plotselinge leegloop op straat. Daar is Red Dead Redemption 2 namelijk voor, die op geen geschikter moment kan verschijnen. Het enige wat jij nodig hebt is een console - de PC-versie blijft vooralsnog uit - een goede televisie en veel vrije tijd.
Red Dead Redemption 2 belooft een ontzettend grote en diepgaande game te worden. Het Wilde Westen is een onwijs interessante setting met uitgestrekte vlaktes, bossen en bergen die barsten van de verhalen over de overlevingsstrijd die de eerste generaties van de moderne samenleving in Amerika voerden. Of het nu gaat om outlaws, sheriffs of rare figuren die buiten de boot vallen, maakt niet uit. Het vorige deel, waarin we lone wolf John Marston en vele interessante side characters leerden kennen, bewees dat wel!
Marston zal dan ook terugkeren in het aanstaande deel, maar ditmaal een stuk jonger. En bovendien is hij nog lid van de bende onder leiding van Dutch van der Linde, die hij gedwongen door de federale regering achterna zat. Maar de hoofdrol is nu weggelegd voor iemand anders: Arthur Morgan. Deze stoere outlaw was al in verschillende trailers te zien, maar toch blijft het een mysterie wie hij precies is en wat er met hem gebeurt.
Red Dead Redemption 2 Preview

Dutch' bende in actie

Voor onze Red Dead Redemption 2 preview kregen we een aantal uur van de game te zien én te spelen. Geen openingsscène, maar een later moment in de game. Na de beruchte Blackwater Massacre, waar in het vorige deel al naar werd gehint, zijn Arthur, Dutch en de rest van de bende de bergen in gevlucht. Ze zijn op de vlucht geslagen na een vreselijk uit de hand gelopen situatie in het stadje, maar willen daar weer weg vanwege de barre levensomstandigheden.
Daarvoor is geld nodig en de groep besluit om een trein met waardevolle spullen te kapen. Arthur en de overige bendeleden stappen op hun paard en vertrekken richting een nabijgelegen treinspoor waar Bill Williamson, een bekende naam, wacht met een lading explosieven. Het plan: de trein laten ontsporen en er met de buit vandoor gaan. Dit verloopt alleen niet zoals gepland, want de ontsteker van het dynamiet werkt niet.
Plan B dan maar, halsoverkop van bovenaf op de trein springen en die zelf tot stilstand dwingen. Nadat één van je bendeleden eraf valt en een tweede zich maar net weet vast te klampen aan de trein, schiet je je samen een weg door de wagons heen naar voren. Heel vet en een typische Rockstar-vibe die om de missie heen hangt. Vooral wanneer de rest van de groep later te paard arriveert en je gezamenlijk de beloning kunt innen.
Red Dead Redemption 2 Preview

Nog meer immersie

Het eerste deel van onze Red Dead Redemption 2 preview hield daar op en gelijk viel er van alles op. De missie duurde misschien nog geen half uur, maar wist absoluut indruk te maken. Rockstar beloofde dat dit bij lange na niet het beste moment in de game is, maar het liet wel goed zien wat er mogelijk is nu de ontwikkeling voor het eerst op de huidige generatie consoles is afgestemd.
Eén van de meest opvallende aspecten is hoe ontzettend filmisch de game is. Geen saaie ritten meer, maar diepgaande gesprekken tussen jou en de groep waarbij je zelf kunt kiezen met wie je een gesprek aanknoopt. Wil je geen standaard third-personperspectief, dan wissel je met een simpele druk op de knop naar first-person of juist een cinematografische camerahoek. Alsof je naar een film aan het kijken bent met de meest indrukwekkende uitzichten mogelijk.
Een heel mooie film, want de graphics zijn schitterend en dat is helemaal te zien in 4K-resolutie. De belichting die door de bomen heen op het modder valt, sneeuw dat onder het gewicht van de paarden vertrapt wordt, de natuurgetrouwe animaties; aan alles is te zien dat Rockstar niet snel tevreden is, de fans des te meer. Geen enkele boom of struik lijkt hetzelfde en ook qua audio is het spik en span. De geluiden op de achtergrond, zoals beren die in de verte brullen en tsjirpende krekels, laten de wereld nog meer tot leven komen.
Red Dead Redemption 2 Preview

Een geheel interactieve wereld

Een zo 'echt' mogelijke wereld is dan ook wat Rockstar voor ogen heeft. De bekende formule die we van het vorige deel, maar ook Grand Theft Auto V kennen, moet op elk vlak diepgaander worden in Red Dead Redemption 2. Daarbij moet de gameplay de immersie ondersteunen, dus veel menu's zul je niet tegenkomen. Zelfs de HUD is minimaal aanwezig; zodra je op je paard door de wildernis galoppeert, is alleen de minimap links onderin het scherm zichtbaar.
De interactie met de omgeving is daardoor organischer dan in voorgaande Rockstar-games. Kom je bijvoorbeeld iemand anders tegen, dan kun je L2 indrukken (LT op de Xbox One controller) en verschijnen er opties om iemand te groeten, uit te dagen of op een andere manier mee te communiceren. Uiteraard kun je ook gewoon je wapen trekken en iemand onder schot houden of in koelen bloede neerschieten, maar de subtiele conversaties met NPC's bevatten doorgaans nuttige informatie en zijn onvoorspelbaar als in het echte leven.
Zo kwamen wij in een klein plaatsje aan tijdens het tweede deel van onze Red Dead Redemption 2 preview en spraken we met een wat onvriendelijke dokter die allerlei medicijnen en drankjes verkocht. Nadat we een verdachte deur achter zijn winkel ontdekten waar schijnbaar illegale praktijken gaande waren, keerden we terug om hem te bedreigen met onze revolver. Een extra optie verscheen om hem te laten zien wat zich achter de winkel bevond en je raadt het al: een paar neergeschoten criminelen later hadden wij onze zakken gevuld met geld, ware het niet dat de plaatselijke sherrif ons dwarsboomde nadat deze was gealarmeerd.
Red Dead Redemption 2 Preview

Een primitieve economie

De apotheek van de dokter was niet de enige winkel die we voor onze Red Dead Redemption 2 preview bezochten, want we konden bijvoorbeeld ook een wapenwinkel en levensmiddelenwinkel binnenwandelen. Al die zaakjes verkopen spullen waar je wat aan hebt, die te bekijken zijn vanaf de planken en toonbank of via een catalogus. Dat niet alleen, kleding en wapens zijn per onderdeel aan te passen naar eigen wens. Je kunt er ook juist jouw eigen spullen verkopen die je hebt gestolen of gevonden.
Wij joegen vlak voor we bij het plaatsje aankwamen op een hert dat we meenamen op ons paard. Bij de lokale slager konden we het verkopen voor een mooi bedrag, omdat we het dier met pijl en boog in het hoofd wisten te raken. We hadden het hert ook ter plekke kunnen vellen, de huid kunnen verkopen en het vlees kunnen braden om als voedsel te nuttigen. Er zit dus een primitieve, weliswaar uitgebreide economie in de game en daar kun je op allerlei manieren mee omgaan.
Terugkomend op de dokter, die hebben we laten leven. Stel we hadden hem wel neergeschoten, dan werd de winkel waarschijnlijk een aantal dagen gesloten om een vervanger te kunnen vinden. Al je acties hebben consequenties, niet alleen economisch gezien, maar ook op moreel niveau. Je eerdere handelingen met en in het bijzijn van anderen zijn bepalend voor hoe ze bij het weerzien reageren. Zelfs de lichaamstaal van Arthur Morgan vormt zich hiernaar.
Red Dead Redemption 2 Preview

Acties hebben consequenties

Red Dead Redemption introduceerde al een soort reputatie- en moraliteitssysteem waarbij bewoners anders naar je gingen kijken. Simpel gezegd kwam dat neer op de keuze of je een goedzak of bad guy wilde zijn. In het nieuwe deel gaat dat een stapje verder, want alleen een zichtbare bloedspetter op je kleren of je wapen vergeten weg te stoppen, kan al leiden tot heel andere reacties van omstanders dan wanneer je je als een amicale pacifist onder de mensen begeeft.
Bovendien zul je in de verhaalmissies ook voor keuzes komen te staan. Tijdens de treinmissie aan het begin van onze Red Dead Redemption 2 preview liet Dutch het lot van het gevangen treinpersoneel aan Arthur over. Ook later, toen we een kamp van een rivaliserende bende aanvielen was het aan de speler om te bepalen welke aanpak het beste was: stealthy of guns blazing, van dichtbij of veraf en of je zelf eerst je mes in de rug van een nietsvermoedend slachtoffer duwde of juist een van je groepsgenoten erop afstuurde.
Dit alles gaat op een intuïtieve wijze. Je komt niet voor quick time events te staan, maar handelt geheel zelf. De vrijheid is verweven in de gameplay op een manier die de filmische ervaring ondersteunt. Van de wereld die je op een map blootlegt door simpelweg te reizen tot aan Arthurs bij te werken baardgroei, wat net als bij Geralt uit The Witcher 3 tijd kost en zo'n zeven verschillende lengtes kent. En van het potje pomenade dat je haar strakker maakt tot aan de rol die je vervult in je eigen familie, de bende van Dutch van der Linde.
Red Dead Redemption 2 Preview

Red Dead Redemption 2 Preview - Legt de lat in elk opzicht hoger

Met Red Dead Redemption 2 lijkt Rockstar de lat ontzettend hoog te hebben gelegd voor zichzelf én andere ontwikkelaars van sandbox games. Elk detail is er met een doel en bevat een diepere laag. Daardoor heb je meer dan ooit het gevoel in een levende wereld rond te lopen waarin je van alles kunt doen. En als klap op de vuurpijl krijg je er, Rockstar kennende, met het hoofdverhaal een geweldig avontuur bij dat door de beste schrijvers in Hollywood geschreven had kunnen worden.