ReCore Gameplay Hands-on - Laat ons achter met gemengde gevoelens

Preview
woensdag, 15 juni 2016 om 10:57
xgn google image
Op de E3 persconferentie van Microsoft in 2015 zagen we voor het eerst ReCore voorbij komen, een charmante en actievolle game. Het is nu precies één jaar later en we konden eindelijk met een ReCore gameplay hands-on aan de slag, op het Xbox Media Showcase event.
De demo van ReCore die we kunnen spelen begint, volgens de ontwikkelaar, ongeveer halverwege de game. Het is dan ook niet verrassend dat de gameplay nogal chaotisch op ons overkomt, zeker gezien het feit dat de gameplay ook allesbehalve dertien in een dozijn is. Overzicht houden is misschien wel één van de belangrijkste dingen in ReCore.
ReCore gameplay hands-on

Niet voor mensen met kleurenblindheid

We beginnen de demo vlak voor een enorme mechanische deur, aan de voet van een woestijn. Wanneer we op een platform gaan staan, verschijnt in het midden van de deur een gloeiende core, die we met een soort harpoen eruit kunnen trekken en waarop de deur zijn geheimen onthult. Naja, de gang die erachter zit.
Het duurt niet lang voordat de beveiliging aan komt rennen, deze keer in de vorm van verschillende robotjes, waarvan een paar rood zijn gekleurd en de overige blauw. Met een druk op de D-pad kunnen we ons wapen overschakelen op één van vier kleuren - blauw, rood, geel en wit -, zodat we extra schade aanrichten tegen robots met de corresponderende kleur. Ben je in een gevecht met robots met verschillende kleuren, dan is het dus van groot belang om te zorgen dat je de goede kleur hebt geactiveerd.
ReCore gameplay hands-on

Gebrek aan impact

Zodra je goed hebt gecheckt of je niet kleurenblind bent, dan kan het vuurgeweld losbarsten. Als Jewel, de protagonist in ReCore, kan je een double jump uitvoeren en met de B-knop kan je door de lucht dashen als een raket en deze bewegelijkheid is zeker nodig. De projectielen van de vijandelijke robots zijn vrij langzaam, maar zodra ze je raken doet het wel flink pijn. Althans, dat zien we aan de levensbalk, want we missen de impact enorm in de game.
De grote aanvallen van je Corebots, de vriendelijke robots die je vergezellen op je reis, moeten een enorm effect hebben, maar zelfs bij die aanvallen zien we de vijanden amper achteruit deinzen. De verschillende Corebots moeten daarnaast Jewel helpen om puzzels of obstakels te omzeilen. In de demo kwam dat nog niet veel naar voren, maar af en toe hadden we de spin-achtige robot nodig om over oplichtende rails te grinden.
ReCore gameplay hands-on

Zeldzame, briljante momenten in ReCore gameplay hands-on

De demo van ReCore bestond voornamelijk uit het bevechten van een aantal verschillende robots in wisselende arena’s, zoals een grote kamer die uit drie delen bestaat en waarvan één deel constant in vuur en vlam staat. Het zijn op dit soort momenten, waarbij je moet wisselen tussen de kleur van je wapen, je Corebot goed moet inzetten, projectielen om je oren vliegen en op je omgeving moet letten, dat ReCore echt schittert. Ben je niet gehypnotiseerd door de actie, dan vallen de matige omgevingen, tot nu toe heel simpele puzzels en lelijke UI-elementen wel heel erg op.
ReCore gameplay hands-on

ReCore heeft potentie, maar lijkt uit te lopen op een flop

Aan het einde van de demo zaten we vol met wisselende gevoelens. Het ene moment schotelt ReCore briljante momenten voor, zoals de oven-arena, maar tussen die momenten door lijkt ReCore op een arcade-game die voor vijftien euro in de winkel komt te liggen. Wij hopen dat ontwikkelaar Comcept nog de nodige verandering kan doorvoeren voor september, maar wij vrezen voor een grote flop.