Prey Gameplay hands-on - Een tweede impressie

Preview
donderdag, 13 april 2017 om 16:00
xgn google image
Tot dusver is 2017 een geweldig jaar qua gamereleases, maar het einde is bij lange na nog niet in zicht. Zo wordt de maand mei gedomineerd door de terugkeer van de Prey franchise. Om toch nog even te kijken wat voor vlees we in de kuip hebben, is wederom een Prey gameplay hands-on aan bod gekomen.
Twee maanden geleden werd er al een inval bij Bethesda gepleegd om aan de slag te gaan met de nieuwe Prey. Deze hands-on prikkelde onze zintuigen en deed ons hunkeren naar meer. De gebeden zijn verhoord en nogmaals werd het pand beschikbaar gesteld om een stukje van Talos-1 tentoon te stellen.
Waar tijdens de eerste speelsessie het hele complot achter Morgan Yu en organisatie uit de doeken werd gedaan, speelde deze demo zich alweer wat verder in het verhaal af. Het doel was dit keer om de protagonist door een onderzoeksfaciliteit heen te loodsen, die volgepropt was met vijandige Typhon aliens. Dit ging niet bepaald van een leien dakje, maar deed ons wel kennis maken met een hoop andere features.
prey gameplay hands-on

Goed gemutst

Wat doe je als een gebied hermetisch afgesloten is en veiligheidsprotocollen je bevelen om de instructies op te volgen? Juist, dan gehoorzaam je en doe je precies wat de helpende AI van je verwacht. Als Morgan Yu kregen wij de opdracht om een speciale helm te vinden, genaamd de Psychoscope. Na een gevecht met een paar gevaarlijke Phantoms en Mimics werd dit apparaat gevonden, waarna het feest pas echt kon beginnen.
De Psychoscope is een apparaat dat een geheel nieuwe feature met zich meebrengt. Zo kan je met een druk op de knop naar een observatiemodus schakelen, waarmee je de omgeving kan scannen. Door de lens van de helm zullen nabije Typhon in het oog springen en gemarkeerd worden. Handige bijkomstigheid is ook dat getransformeerde Mimics door de Psychoscope worden herkend.
Naast een functie als opgevoerde kijker, heeft de Psychoscope nog een ander doeleinde. Typhon, crewleden en bewegende mechanica kunnen namelijk geobserveerd worden. Als je deze creaties lang genoeg in het vizier houdt, krijg je hun zwaktes te zien. Maar, het begluren heeft nog meer positieve uitkomsten.
prey gameplay hands-on

Van een andere wereld

Mocht je een vijand gescand hebben, dan heb je de kans om één van zijn vaardigheden met de Psychosope over te nemen. Hiermee speel je je tweede tech tree vrij, die geheel draait om het gebruik van alien-vaardigheden. Heb je genoeg Mimics in het vizier genomen, dan speel je de skill vrij om net als hen in alledaagse objecten te veranderen. Des te meer wezens je van een specifiek soort scant, des te betere versies van die kracht die je kan vrijspelen.
Het in je arsenaal krijgen van deze door alien verkregen vaardigheden, komt niet geheel zonder kosten. Net als de "standaard" verbeteringen kost dit namelijk een bepaalde hoeveelheid Neuromods. Des te meer reden is het om de gebieden uit te kammen, zodat je geen krachten mist! Maar oppassen moet je wel, want turrets beginnen je ook als vijand te herkennen door dit alien-DNA.
De buitenaardse werkingen hebben allemaal verschillende effecten. Zo kregen wij tijdens de Prey gameplay hands-on te maken met de eerder genoemde Mimic-ability, maar ook met telekinetische krachten. Na de trailer over talloze andere vaardigheden mag het duidelijk zijn dat er zowel op offensieve als defensieve manier gespeeld kan worden. Toch zitten er nog heel andere vernuftige functies aan deze alien powers vast.
Een vooraanstaand voorbeeld van de Prey gameplay hands-on waren de paden die alleen te bereiken waren door in een klein object te veranderen. Zo gaf de game de mogelijkheid om een bepaalde keycard te vinden om een vertrek binnen te stormen, maar werd er na een creatieve blik ook nog een ander pad mogelijk. Na een ruitje intikken en in een beker te veranderen, was de keycard volledig overbodig.
prey gameplay hands-on

Totaal niet lineair

Dezer ervaring bevestigde weer eens waar een groot aantal Bethesda games voor staat, namelijk de aanmoediging om te exploreren. De game gaat een hoop alternatieve wegen en gebieden tevoorschijn toveren, die je alleen maar vindt als je je hersens gebruikt. De Prey gameplay hands-on deed dan ook qua vrijheid denken aan titels als Dishonored en Fallout. Deze bewegingsvrijheid is tevens niet de enige vorm van keuzes maken die je krijgt voorgeschoteld.
Gedurende je reis door Talos-1 ga je te maken krijgen met een hoop verschillende sidequests. Hierbij zullen ook morele standpunten de overhand hebben. Zo kon je in een bijkomstige missie kiezen om een crimineel te bevrijden, of hem door een Mimic laten vermoorden. Met zo'n voorbeeld wordt de duistere toon van Prey onder de aandacht geschoven.
Waar de eerste demo vooral de mysterieuze aspecten van Talos-1 liet zien, was de tweede Prey gameplay hands-on een stuk grimmiger. Eén van de horror-achtige elementen die de game bevat, is dat lijken overgenomen kunnen worden door de Typhon. De Phantoms die hieruit voorkomen, maken op zo een manier gebruik van het lichaam, dat je er kippenvel van krijgt. De dood is hierbij letterlijk naar je aan het roepen.
prey gameplay hands-on

Het aftellen is begonnen

Van wat we gezien hebben, wordt Prey een dijk van een game. De sfeervolle setting die geheel te exploreren is, belooft veel goeds. Of het eindproduct deze kwaliteit weet voort te zetten door de gehele game, zal je snel genoeg merken. Deze shooter role-playing game ligt namelijk vanaf 5 mei in de winkel voor Xbox One, PS4 en PC.

Populair Nieuws