Prey kopen? - 5 redenen waarom Prey volgens de community de moeite waard is!

Article
donderdag, 13 april 2017 om 16:00
xgn google image
Prey ligt over een aantal weken al in de winkel, maar veel hype is er nog niet rondom de game. Dat is onterecht, want in al onze previews en specials zijn we het over één ding eens: Prey wordt hartstikke tof! In deze special zetten we op een rij waarom Prey kopen een goed idee is.
Tijdens het Prey event dat XGN.nl samen met Bethesda heeft georganiseerd afgelopen weekend zijn enkele bezoekers van de site al aan de slag geweest met Prey. Er werden twee demo's gespeeld zodat een goede indruk gemaakt kon worden van de game.
De eerste demo was het begin van Prey, waarin spelers kennis konden maken met het verhaal en de eerste features van de game. De tweede demo vond plaats op een punt veel verder in de game, waardoor de spelers nieuwe skills konden ontdekken en het beter bewapend tegen de aliens op konden nemen.
Wij kunnen je wel vertellen dat Prey een toffe game wordt, maar het komt wellicht beter aan als je het hoort van mede-XGN.nl-bezoekers. Bart Remmers, Anne Bras, Fara Roskam en Bianca van de Glind noemden vijf redenen waarom Prey een toffe game gaat worden.

5. Verloren in de realiteit

Prey speelt zich af in een alternatief universum waarin John F. Kennedy niet vermoord is. Hij pompte tijdens zijn bewind enorme bedragen in het ruimteprogramma om de Russen voor te blijven in de space race. Hier werden onvoorstelbare dingen mee bereikt, maar het trok ook de aandacht van de Typhon, een alienras met kwade bedoelingen.
Het ruimtestation Talos 1 werd opgericht in samenwerking met de Russen om tegen de Typhon te strijden. Talos 1 werd in eerste instantie gebruikt als gevangenis voor de Typhon, mar werd al snel uitgebreid om research te doen naar de aliens. Het bedrijf TranStar, gespecialiseerd in neurowetenschappen, kocht Talos 1 over en dat brengt ons naar de setting van Prey.
Prey vertelt het verhaal van Morgan Yu. Morgan zit onwetend vast in een cirkel waardoor hij of zij steeds dezelfde dag beleeft. TranStar gebruikt Morgan als een proefdier en doet er alles aan om dat zo te houden. Op een dag gaat er iets mis met de Typhon waardoor de simulatie niet in stand gehouden kan worden en kan Morgan uit de cirkel ontsnappen.
Zoals Anne Bras tijdens het spelen opmerkte: "De realiteit is niet de realiteit." Alles uit het leven van Morgan blijkt nep te zijn. Het appartement waar hij of zij de laatste jaren heeft geleefd blijkt zelfs slechts een set te zijn met allemaal camera's er omheen. De illusie is een coole manier om de setting van Prey te introduceren. Het geeft ook een goede reden waarom Morgan er opeens opuit trekt om aliens te vermoorden.
109226

4. Een unieke shooter

Een andere reden waarom Prey zo tof is, is omdat het niet slechts een shooter is. Ja, er zitten verschillende geweren in de game die je gebruikt om aliens neer te maaien, maar er komt veel meer bij kijken dan dat. Prey biedt een singleplayer ervaring die we nog niet eerder gezien hebben in games. Technisch gezien is het inderdaad een shooter, maar met een goed verhaal, RPG-elementen en speciale krachten weet Prey zich te onderscheiden van andere games.
"Het is een heel andere shooter dan welke shooter dan ook," werd er opgemerkt door Bart Remmers tijdens het event. Je spendeert het grootste gedeelte van je tijd aan het rondneuzen door Talos 1. Het is een gigantische wereld met veel verborgen gebieden en gesloten deuren en alleen met de juiste krachten of de juiste sleutel kun je alle geheimen ontdekken. Naast dat je aliens overhoop knalt, ben je dus ook continu aan het rondkijken of je nieuwe informatie kunt vinden.
Sommige deuren hebben bijvoorbeeld een cijfercode nodig voor ze opengaan. Die code kun je meestal in de buurt wel ergens terugvinden. Misschien staat het op een post-it blaadje geschreven of staat het in een mailtje op de computer van de secretaresse. Door alles af te zoeken krijg je steeds meer informatie en kun je dus steeds meer ruimtes verkennen.
Je kunt jezelf nieuwe skills leren door een naald in je oogbal te steken, wat er trouwens gruwelijk uitziet, en zo kun je weer wat meer in de wereld van Prey. Als Morgan bijvoorbeeld leert te hacken hoef je niet meer naar codes op zoek, omdat je via een minigame het wachtwoord kunt hacken. Andere skills helpen je om sterkers, sneller of slimmer te zijn, maar er zijn ook alien skills die je kunt leren.
109227

3. Leer van de tegenstander

In de tweede demo vonden spelers de Psychoscope. Deze headset kun je gebruiken om de aliens die je tegenkomt te scannen, de krachten te analyseren en ze zelf ook vrij te spelen. Zo kun je dus spelen met de krachten van de aliens zelf. Hoe vaker je aliens scant, hoe meer krachten je kunt vrijspelen.
Een van de eerste Typhon die je tegenkomt nadat je de scope bemachtigd is de Phantom. Deze alien schiet energieballen naar je. Na het scannen kun je Morgan upgraden met een Kinetic Blast en kun je allerlei objecten en vijanden wegduwen met je eigen energieballen. Het leuke aan deze alien skills is dat je steeds meer leert als je nieuwe vijanden tegenkomt.
De meest voorkomende vijand in de game is de Mimic, een klein beestje dat erg snel is en je vanuit het niets kan aanvallen. Bianca van de Glind vindt de kracht van de Mimic het tofst. "Je krijgt krachten om in alledaagse voorwerpen te veranderen. Het is een hele handige skill," want soms kun je niet op een locatie komen als Morgan zelf, maar door in een koffiekopje te veranderen kun je onder een barricade doorrollen.
Deze alienkrachten geven een toffe extra dimensie aan de gameplay van Prey, want opeens gaat er een wereld van nieuwe mogelijkheden voor je open. Er is wel een risico verbonden aan deze krachten. Turrets kunnen bijvoorbeeld je beste vriend zijn omdat ze automatisch vuren op aliens en dat scheelt jou weer een confrontatie, maar als je te veel alien skills hebt, zullen turrets geen onderscheid meer kunnen maken tussen jou en echte aliens en vuren ze dus ook op jou. Het voegt wat extra strategie toe om uit te vogelen of je liever een extra kracht hebt of dat je liever niet aangevallen wordt door turrets.
109228

2. Een mooie, sfeervolle wereld

Met een setting in een ruimtestation dat overlopen is door aliens verwacht je misschien dat alles er kil en duister uitziet, maar dit is totaal niet het geval. "Het ziet er veel beter uit dan ik in eerste instantie dacht," laat Fara Roskam weten. Het is geen saai ruimteschip met alleen maar witte muren en een strak decor waar je terechtkomt. De mensen in Talos 1 leven een weelderig leven dat van alle luxe is voorzien.
Prey is dan ook veel kleurrijker dan je zou verwachten. Als je uit het raam kijkt zie je de oneindigheid van het universum met onze maan vlakbij, maar als je naar binnen kijkt lijkt het meer op een hotellobby. Overal staan lekkere bankjes om te loungen en de kantoortjes zien er heel warm uit qua kleur.
Het visuele plaatje levert ook een spannende sfeer op, want het heeft wel wat om lelijke aliens te bevechten in een luxe omgeving. Het fijne aan de sfeer is dat je niet een oneindige stroom aan aliens tegenkomt. Het blijft spannend om aliens tegen te komen en eigenlijk wil je ze ook helemaal niet tegenkomen. Vooral in het begin van de game loop je liever een andere kant op of probeer je met stealth erlangs te komen.
Hoewel er wel enge gedeeltes zijn in Prey is het niet echt een horrorscenario. Prey voelt meer aan als een thriller. Je bent de hele tijd in spanning als je een nieuwe ruimte inloopt want je weet nooit wat je kunt verwachten. Je kunt de perfecte loot vinden, tegen een groep aliens aanlopen of plots aangevallen worden door een stoel die een Mimic blijkt te zijn.
109229

1. Een mengelmoes van inspiratie

Prey is dus een shooter als geen ander, maar dat betekent niet dat de game niet te vergelijken valt met andere titels. In onze previews maakten wij de vergelijking al met BioShock, omdat je daar ook met weinig begint en steeds nieuwe toffe krachten vrijspeelt. BioShock is daarnaast ook een erg spannende game, die vooral aan het begin van de game goed te vergelijken valt met Prey.
Je kunt ook de invloeden van Dishonored terugzien in Prey, want die game stond er namelijk om bekend dat je geheel naar wens kunt spelen. Je kunt verschillende routes nemen tijdens een missie, je kunt ongezien overal voorbij sneaken of met je krachten de confrontatie aangaan. In Prey heb je ook veel vrijheid om te doen wat je maar wilt en Bethesda verwacht dan ook dat weinig spelers dezelfde ervaring zullen hebben, omdat je met de skills die je kiest zelf beslist over wat je kunt. Prey heeft verschillende eindes afhankelijk van hoe je de game speelt.
Het begin van Prey doet dan weer denken aan Portal, waar je ook wordt gebruikt als testsubject terwijl er nauw een oogje op je wordt gehouden. Jij moet maar testen doen, totdat je uiteindelijk uit die rol weet te ontsnappen en verder kunt. De actie en combat doen dan weer meer denken aan Doom. Aliens stormen op je af terwijl je ze met allerlei geschut van je af probeert te houden.
Prey kent invloeden uit allerlei hoeken, maar weet dat zo te verwerken dat het wel een eigen identiteit behoudt en een unieke ervaring kan aanbieden. "Als je een fan bent van Bethesda games als Doom, Dishonored en Fallout (voor de RPG elementen) dan denk ik dat deze game ook zeker in de smaak zal vallen." Zo sluit Bart Remmers de dag af bij het Bethesda event.

Populair Nieuws