Op de vraag of Prey parallellen heeft met zijn voorganger, is maar één antwoord te geven. Er is namelijk geen enkele connectie tussen de indiaan met het vermogen om los van zijn lichaam te wandelen en het nieuwe hoofdpersonage Morgan Yu. Ditmaal ben je namelijk verbonden aan het ruimtestation Talos-One, een enorme testfaciliteit. Als de Prey hands-on wel enig tipje van de sluier heeft opgelaten, is het dat deze setting je gaat overvallen met spanning.

Buitenaards paradijs

Aan het begin wordt namelijk al gelijk duidelijk wat voor vlees je in de kuip hebt. Prey ziet en voelt alsof je BioShock en Dead Space in een blender hebt gestopt, waarbij nog een klein scheutje Deus Ex gegoten is. Grafisch weet het spel, zoals het er nu uitziet, prima mee te draaien met de gemiddelde triple-A productie. Dat is alleen niet waar de eerste indruk over het spel naar uit gaat.

Aan het begin van de hands-on is een gehele utopie geschapen, waarbij Morgan rustig aan in een luxe appartement wakker wordt. Het lijkt net alsof er geen vuiltje aan de lucht is terwijl je rustig de kamer kan verkennen. Al snel wordt Morgan opgeroepen om naar de testkabines te vertrekken, waar dit relaxte gevoel nog geen luttele minuten later plaats maakt voor een onheilspellend gevoel. Dat mooie leventje blijkt namelijk een valse replica van de werkelijkheid te zijn.

Prey hands-on zero G

Een betere versie van jezelf

Op Talos-One wordt namelijk geëxperimenteerd met het toepassen van alien-DNA op mensen met zogeheten Neuromods. Deze modificaties zorgen ervoor dat mensen bijvoorbeeld sterker of sneller zijn. Het probleem is alleen dat wanneer zo’n chip weer uit het lichaam wordt gehaald, de drager gelijk niks meer van die periode af weet. Alhoewel dit beangstigend klinkt, ga je die veranderingen wel echt nodig hebben.

Het systeem waarmee je de verschillende aanpassingen kan instellen, werkt door middel van techtrees. Hier kun je de Neuromods installeren in de categorieën die je verder uit wilt bouwen. Voorbeelden van deze opties zijn onder andere het hacken van apparaten en het verbeteren van de gezondheid. De punten waar je in investeert, zorgen ervoor dat er meerdere wegen naar je doel leiden á la Dishonored-stijl, en dat mag ook wel, want Prey gaat het je niet gemakkelijk maken.

Geen necromorphs deze keer

Er is een enorm risico aan het houden van aliens als proefkonijnen, en de uitbraak op Talos-One is daar het levende bewijs van. Morgan moet zich een weg weten te vinden door deze verschrikkingen die niet alleen heel wendbaar, maar ook behoorlijk geniepig zijn. Tijdens de Prey hands-on hebben wij twee soorten van deze monsters leren kennen.

Allereerst kwamen wij oog in oog te staan met de zogeheten Mimic, een schaduwwezen dat de vorm aan kan nemen van elk willekeurig voorwerp dat er in de omgeving te vinden is. Meer dan eens schrik je je dan ook echt kapot, als je opeens belaagd wordt door een bureaustoel.

De andere vijand die Morgan te lijf gaat, is de Phantom. Dit is een uit de kluiten gewassen wezen, dat verdacht veel op een mens lijkt en dat waarschijnlijk ook is. Zo’n ding neerhalen is wel echt een taak die niet onderschat mag worden. Uit de Prey hands-on is gebleken dat je in ieder geval een aantal toffe speeltjes meekrijgt om deze aliens van je af te slaan.

Prey hands-on mimics

Je staat er niet alleen voor

Tijdens de speeltijd is er maar een aantal verschillende wapens voorbij gekomen, maar ongetwijfeld zijn er in de volledige game nog veel meer te vinden. De strijdmiddelen die wel op het pad van Morgan te vinden waren, knokten verrassend goed weg. Zo bevatte deze gameplay een shotgun, een pistool, een boog met nerf-pijlen en een moersleutel. Afgezien hiervan is er een geschut te vinden dat verrassend is en de nodige creativiteit uitlokt.

Dit bijzondere wapen is de GLOO Gun, dat een goedje schiet dat snel opdroogt en te vergelijken is met purschuim. Als je hiermee op vijanden schiet, veranderen zij in klompen geharde troep, waarna je ze rustig in duizend stukken kan slaan met de moersleutel. Bovendien is de GLOO Gun ook te gebruiken om bruggen of trappen te creëren om geheel andere platforms te bereiken. En geloof het, je wilt echt elk hoekje en gaatje van deze titel onderzoeken.

Achter elk hoekje..

Talos-One heeft nog niet al te veel van zich laten zien, maar tot nu toe lijkt het een setting te zijn waar je 'u' tegen zegt. Zo was er in de Prey hands-on een enorme lobby te vinden waaraan een groot aantal verschillende ruimtes gelinkt is. Zo waren er onder andere werkruimtes, een museum en genoeg onheilspellende gangen die soms in afgesloten deuren eindigen, maar altijd wel gevaar bieden.

Verkennen van al deze vertrekken gaat je belonen en zal zeker een vereiste zijn als je een beetje bij wil blijven met je uitrusting, die overigens wordt opgeslagen in een krappe inventaris zoals je van Resident Evil kent. Er zijn namelijk machines te vinden die voorwerpen geheel recyclen tot grondstoffen en vervolgens deze materialen weer om kunnen zetten in andere handigheden. Er was nog niet echt de mogelijkheid om zelf iets moois in elkaar te knutselen, maar naar alle waarschijnlijkheid wordt dit gedaan door middel van blueprints.

Prey hands-on Lobby

Een positieve voorbode voor de toekomst

Kijkend naar wat er tijdens de Prey hands-on getoond is, dan kunnen wij eigenlijk niet anders denken dan dat dit een potentieel juweeltje is. Als deze trend zich voortzet door de gehele game, ligt er een product voor je klaar dat het IP Prey na al die jaren weer eens flink op de kaart zet. Dat gaat natuurlijk wel afhangen van wat het spel nog meer te bieden heeft en of Talos-One wel genoeg afwisseling weet te bieden.

Meer weten over Prey? Bekijk dan ook de preview en schroom niet om vragen te stellen in de comments.